|
|
|
||
The goal is to familiarize with typographic rules, use the basic environments for scientific documents (LaTeX) and to meet the particularities of professional typographic environments (Adobe InDesign) The next goal is concentrated to presentation skills (computer presentation, poster presentation). Everyone of them has its specific form so it is necessary to use specific methodology. The practical presentation of projects is one of the outputs.
Last update: Bártová Darina (04.12.2013)
|
|
||
Students will be able to
Last update: Bártová Darina (04.12.2013)
|
|
||
Z:Rybička J.,LaTeX pro začátečníky,Konvoj,Brno,2003,8073020491 Z:Bradbury, A.: Jak úspěšně prezentovat a přesvědčit. 2. vydání. Computer Press: Brno, 2007. 120 s. ISBN 978-80-251-1622-7 D:Kopka H., DailyP. W.,Guide to LaTeX,Addison-Wesley,2003,9780321173850 D:Adobe InDesign oficiální výukový kurz D:Dančo V.,Kapesní průvodce počítačovou typografií,Praha,1995,80-85935-00-7 D:Havelka J.,Počítačová typografie pro každého,Grada,Praha,1995,8071691658 D:Hierhold, E.: Rétorika a prezentace - Jak s jistotou prezentovat a působivě přednášet. 7. vyd. Grada: Brno, 2008. 400 s. ISBN 9978-80-247-2423-2 D:Medlíková, O.: Přesvědčivá prezentace - Špičkové rady, tipy a příklady. 2. vyd. Grada: Brno, 2008. 144 s. ISBN 978-80-247-3455-2 Last update: Bártová Darina (04.12.2013)
|
|
||
There are 2 final projects. LaTeX - optional: • Poster A2 including tables, equations, figures or • Presentation min. 10 slides including tables, equations, figures InDesign - optional: • Brochure (layout is defined), part of it is self-presentation and the presentation of your university • Poster A0 or A1 Presentation • of project (computer presentation, poster)
The estetic part is also considered. It is necessary to use the correct forms of typography. The student obtains the credits depending of successful passing the course. Last update: Bártová Darina (04.12.2013)
|
|
||
1. Computer typography, history, typesettin, citations 2. Presentation methodology 3. LATEX environment, editor, principles of document making, DVI, terminology, basic information, symbols, document styles a parameters, text environment, items, mathematic environment, floating objects 4. Figures and images, basic formats, bibliography 5. Document creation in PS, EPS and PDF, large document creation, presentation - beamer I 6. Beamer II 7. Project I 8. Adobe InDesign CS 2, document layout. Character and paragraph styles 9. Colors, graphics, layers 10.Tables, object import, libraries 11. Printing and export 12. Presentation skills - how to speak 13. Project II 14. Practical presentation Last update: Bártová Darina (04.12.2013)
|
|
||
internal materials InDesign,http://www.adobe.com/products/indesign.html LaTeX,http://en.wikibooks.org/wiki/LaTeX/Mathematics LaTeX,http://www.artofproblemsolving.com/Wiki/index.php/LaTeX:Symbols LaTeX beamers,http://latex.artikel-namsu.de/english/beamer-examples.html Pecina, M.: Typomil [on-line]. Web o písmu a typografii (i na webu) [cit. 5. 11. 2012]. Jazyk: čeština. Dostupnost na Internetu: http://typomil.com/. Polakovič, J.: typografie.dero.name - skrytá tvář webdesignu [on-line]. Web o typografických zásadách v kaskádových stylech CSS [cit. 5. 11. 2012]. Jazyk: čeština. Dostupnost na Internetu: http://typografie.dero.name/. Krčál, M.: citace.com - citovat je snadné [on-line]. Web o bibliografických citacích s možností on-line generování citací podle normy ČSN ISO 690 [cit. 5. 11. 2012]. Jazyk: čeština. Dostupnost na Internetu: http://www.citace.com/. Finkeová, J. - Kmínek, M. - Nachtigalová, I.: Jak prezentovat výsledky odborné činnosti [on-line]. Webová učebnice VŠCHT Praha [cit. 5. 11. 2012]. Jazyk: čeština. Dostupnost na Internetu: http://uprt.vscht.cz/ucebnice/POCPRE/. Last update: Bártová Darina (04.12.2013)
|
|
||
no specific Last update: Bártová Darina (25.06.2013)
|
Teaching methods | ||||
Activity | Credits | Hours | ||
Konzultace s vyučujícími | 0.5 | 14 | ||
Účast na přednáškách | 0.5 | 14 | ||
Práce na individuálním projektu | 1 | 28 | ||
Účast na seminářích | 1 | 28 | ||
3 / 3 | 84 / 84 |
Coursework assessment | |
Form | Significance |
Regular attendance | 25 |
Report from individual projects | 75 |