| 
 | 
 | 
| 
 | ||
| Předmět je zaměřen na pochopení vývojových zákonitostí a specifických změn v psychice i chování lidí v období dospívání. Hlavním cílem je osvojení si poznatků z jednotlivých oblastí vývoje se zaměřením na období dospívání, chápání tohoto období v celém kontinuu vývoje a schopnost aplikace těchto poznatků ve specifických situacích ve školním prostředí v roli učitele. Last update: Nováková Schöffelová Miroslava (03.02.2025)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| Povinná: 
 Last update: prepocet_literatura.php (19.12.2024)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| Pro získání zápočtu 
 
 Pro zakončení předmětu (na zkoušku) 
 
 
 Last update: Nováková Schöffelová Miroslava (03.02.2025)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| 1. Periodizace vývoje: klasické rozlišování jednotlivých období, psychoanalytické pojetí vývoje S. Freuda, Eriksonova periodizace vývoje 
 2. Teorie attachementu a její význam pro období dospívání. 
 3. Období dospívání: časové vymezení, rozlišení jednotlivých etap dospívání, specifika tohoto období v jednotlivých oblastech (přehled), hlavní znaky dospívání, Eriksonův pohled na dospívání 
 4. Arnettův koncept Emerging adulhood 
 5. Identita a sebepojetí v dospívání: Pojetí identity ve vývojové psychologii, počátky vývoje identity v raném dětství a další vývoj v průběhu života, sebepojetí a identita v dospívání, Eriksonův a Marciův přístup, identita jako příslušnost ke skupině, novodobý fenomén virtuální identity 
 6. Sociální vývoj, vztah k dospělým: charakteristické znaky vztahu k dospělým, vztah k rodičům, vztah k učitelům a mentorům, možnosti ovlivnění vztahu dospívajících k dospělým 
 7. Sociální vývoj, vztah k vrstevníkům: význam vrstevníků v dospívání, vývoj kamarádských vztahů, vliv internetu na kamarádské vztahy, příslušnost ke skupině vrstevníků jako specifická oblast identity 
 
 8. Sociální vývoj, rané partnerské vztahy: vlivy působící na první partnerské vztahy, subjektivní důležitost partnerských vztahů pro dospívající a jejich chápání vztahu, měnící se chápání vztahů v průběhu dospívání, Arnettův pohled, vliv internetu na vztahy 
 9. Sociální vývoj: subkultury mládeže a jejich rizika a dopady na školní prostředí 
 10. Specifický význam internetu a sociálních sítí pro dospívající, chování dospívajících online 
 11. Emoční vývoj v období dospívání, typické charakteristiky, důsledky pro školu, specifické strachy období dospívání, důvody emočních změn 
 12. Tělesné změny v období dospívání: specifika chlapců a dívek, dopady na psychiku dospívajícího, důsledky pro školní prostředí a chování učitele, význam tělesného vzhledu, oblékání jako součást identity 
 13. Kognitivní vývoj v adolescenci, Piagetova periodizace, stádium formálních myšlenkových operací a možnosti využití v učebním procesu 
 14. Životní perspektivy a profesní orientace dospívajících: determinanty profesní orientace, role učitele, vliv rodiny, Arnettův pohled na hledání pracovní identity ve vynořující se dospělosti, nestabilita v rozhodování a dopad na působení učitele. Last update: Nováková Schöffelová Miroslava (03.02.2025)
                                
                                 | 
| Teaching methods | ||||
| Activity | Credits | Hours | ||
| Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
| Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 1 | 28 | ||
| Příprava na zkoušku a její absolvování | 1.5 | 42 | ||
| Účast na seminářích | 0.5 | 14 | ||
| 4 / 4 | 112 / 112 | |||
| Coursework assessment | |
| Form | Significance | 
| Regular attendance | 25 | 
| Homework preparation | 25 | 
| Oral examination | 50 | 

