The course introduces the students to the relevant question of the comparison in education.
Last update: TAJ832 (20.11.2013)
Předmět seznamuje s teoretickými otázkami srovnávací pedagogiky (jejími metodami, teoriemi, funkcemi, strukturou a publikační aktivitami). Na základě analýzy a srovnání vybraných školských systémů jsou pak ukázány světové trendy ve školství, což se stává východiskem pro identifikaci a rozbor problémů českého školství.
Last update: TAJ832 (01.12.2012)
Literature -
R VÁŇOVÁ, M. Srovnáívací pedagogika. Praha : UJAK, 2009. ISBN 978-80-86723-68-6
R PRŮCHA, J. Srovnávací pedagogika, Praha : Portál, 2006, ISBN 80-7367-155-7.
R Národní program vzdělávání v České republice. Praha : MŠMT, 2001.
A Celoživotní učení pro všechny. Praha : UN - Gnosis, 1997.
Last update: TAJ832 (20.08.2013)
Z:VÁŇOVÁ, M. Srovnávací pedagogika. Praha : ÚJAK, 2009, ISBN 978-80-86723-68-6.
Z:Národní program vzdělávání v České republice : Bílá kniha. Praha : MŠMT, 2001.
Z: Zákon č. 561/2004 Sb, o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. (Školský zákon) a jeho následující dílčí novely.
D: PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě : Základy mezinárodní komparace školských systémů. Praha : Portál, 1999, ISBN 80-7178-290-4.
D:VÁŇOVÁ, M. Příprava učitelů ve vybraných evropských zemích. Praha : ÜIV, l997, ISBN 80-211 0244-6.
D:VÁŇOVÁ, M. Teoretické a metodologické otázky srovnávací pedagogiky. Praha: PedF. UK, 1998, 80-86039-51-X.
Last update: TAJ832 (01.12.2012)
Syllabus -
1. Comparative education as an academic discipline.
2. Analysis of the educational systems of selected developed countries
3. Worldwide tendencies in the field of education.
4. Tendencies in the field of education of the disabled.
5. Analysis of the Czech educational system from the viewpoint of worldwide trends.
6. Teacher training in the selected countries of Europe.
7. The European dimension in education and its influence on systems of teacher-training.
8. International institutions (especially UNESCO, OECD, Council of Europe) and their educational policies.
Last update: TAJ832 (20.08.2013)
1. Srovnávací pedagogika jako vědní disciplína:
Předmět a metody srovnávací pedagogiky. Cíl,funkce, oblasti bádání, publikační aktivity.
2. Analýza vzdělávacích systémů vybraných vyspělých zemí:
SRN, Rakousko, Anglie.
3. Analýza vzdělávacích systémů vybraných vyspělých zemí:
Francie, Švédsko, USA.
4. Světové trendy v oblasti školství
5. Tendence v oblasti vzdělávání osob se SVP:
Speciální a integrované vzdělávání v jednotlivých zemích.
6. Učitelské vzdělávání u nás a ve světě. Současný stav, rozdíl a trendy.
7. Analýza českého vzdělávacího systému z hlediska světových trendů.
Last update: TAJ832 (01.12.2012)
Learning resources -
None.
Last update: TAJ832 (20.08.2013)
Žádné.
Last update: TAJ832 (20.08.2013)
Learning outcomes -
Students will be able to search and use both the home and foreign knowledge of systems of education and educational problems in other countries as well as to analyze critically our system of education on the basis of knowledge of evolutionary trends in the world.
Last update: TAJ832 (20.11.2013)
Student bude umět
• vysvětlit, čím se srovnávací pedagogika zabývá, jaké jsou její funkce, struktura, metody, postupy a teorie;
• objasnit pojem srovnatelnost pedagogických jevů a tuto znalost uplatnit v praxi;
• zařadit jednotlivé druhy škol podle ISCED a vysvětlit význam této mezinárodní normy;
• orientovat se v literární produkci srovnávací pedagogiky;
• vyjmenovat jednotlivé modely školských systémů ve světě a popsat jejich specifika;
• dokázat zařadit jakýkoli školský systém k příslušnému modelu a tím lépe pochopit nejen jeho strukturu, ale i jeho podstatu;
• pochopit a identifikovat obecné i specifické rysy jednotlivých školských systémů vybraných vyspělých zemí;
• na základě znalosti světových trendů ve školství kriticky posuzovat naši školskou realitu.
Last update: TAJ832 (20.08.2013)
Registration requirements -
None.
Last update: TAJ832 (20.08.2013)
Žádné.
Last update: TAJ832 (20.08.2013)
Teaching methods
Activity
Credits
Hours
Konzultace s vyučujícími
0.2
6
Účast na přednáškách
1
28
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi