The course focuses on preparing and learning three forms of presentations - computer presentation, poster presentation and static web presentation. Each of these forms has different requirements for content and graphics processing and requires a different methodological and conceptual approach to their preparation and presentation. Therefore the course introduces students to both the methodology and techniques of preparing computer presentations (based on templates) and posters in program MS PowerPont 2007+, and with all aspects of preparation of static web pages (hypertext documents), of which the content and design students create using XHTML and CSS languages. The course also provides space for practicing of presenting of computer presentations in accordance with general principles and rules of verbal and nonverbal communication.
Last update: Nachtigalová Iva (22.07.2013)
Předmět je zaměřen na tvorbu statických webových prezentací. Předmět proto seznamuje studenty jak s metodikou a technikou příprav a veškerými aspekty tvorby statických webů (hypertextových dokumentů), jejichž obsah a design studenti vytváří pomocí kódů značkovacího jazyka HTML5 a stylovacího jazyka CSS3.
Last update: Nachtigalová Iva (13.02.2018)
Aim of the course -
Students will be able to:
prepare computer presentations in MS PowerPoint 2007+ based on their own templates, including high quality handouts
clearly and convincingly present
create factual and well arranged posters in program MS PowerPoint 2007+
valid, well-styled, usable and accessible static web pages in XHTML and CSS languages.
Last update: Nachtigalová Iva (22.07.2013)
Studenti budou umět:
vytvářet validní, "well-styled", použitelné a přístupné statické webové prezentace v jazycích HTML5 a CSS3
typografie, prezentace, poster, www, web, hypertext, značkovací jazyk XHTML, kaskádové styly CSS, MS PowerPoint
Last update: Nachtigalová Iva (09.11.2012)
Course completion requirements - Czech
Studenti jsou povinni absolvovat souhrnný test, který ověřuje znalosti z látky probírané za celý semestr a trvá 50 minut. K vypracování testu nelze využít žádných písemných či elektronických materiálů nebo pomůcek.
Klasifikovaný zápočet je udělován na základě bodového hodnocením souhrnného testu a obdrží ho ti studenti, kteří získají alespoň 50 z maximálních 100 bodů.
Last update: Nachtigalová Iva (13.02.2018)
Literature -
R: Patrick Griffiths: HTML Dog: The Best-Practice Guide to XHTML and CSS. New Riders; 1 edition (December 2, 2006). ISBN 0321311396.
R: Gary B. Shelly, Susan L. Sebok: Microsoft PowerPoint 2010: Complete. Cengage Learning; 1 edition (November 3, 2010). 310 s. ISBN 1439078939.
R: Ellen Lupton: Thinking with Type, 2nd revised and expanded edition: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, & Students. Princeton Architectural Press; 2 Rev Exp edition (October 6, 2010). ISBN 1568989695.
Z: Špinar, D.: Tvoříme přístupné webové stránky. Zoner Press: Brno, 2004. 360 s. ISBN 80-86815-11-0.
D: Krug, S.: Nenuťe uživatele přemýšlet - Praktický průvodce testováním a opravou chyb použitelnosti webu. 2. vyd. Computer Press: Brno, 2010. 168 s. ISBN 978-80-251-2923-4.
D: Meyer, E.: Eric Meyer o CSS - Ovládněte kaskádové styly!. Zoner Press: Brno, 2004. 336 s. ISBN 80-86815-03-X.
D: Voráček, K. - McFarland D. S.: CSS - chybějící manuál. Grada: Praha, 2007. 432 s. ISBN 978-80-247-2122-4.
Last update: Nachtigalová Iva (06.12.2013)
Teaching methods -
The 4-hour course starts with one-hour lecture followed by a three-hour thematic exercises in a computer lab where students solve tasks together and gradually step by step create three sample presentations like computer presentation with handouts for audience based on their own template, poster and static web presentation. Each student works on his own computer at the same time regularly alternates with with other students at the teacher's computer and actively participates in the preparation of the specification in discussion with others. In the exercises, students learn to work with off-line and on-line resources, an interactive presentation table and a presenter, and to analyse case studies as well.
Last update: Nachtigalová Iva (22.07.2013)
Předmět je 4hodinový. Na hodinovou přednášku tématicky navazují tříhodinová cvičení v počítačové učebně, kde studenti pod vedením vyučujícího a s pomocí přednášek, literatury i studijních opor postupně metodou krok za krokem vytváří vzorovou statickou webovou prezentaci. Každý student pracuje na svém počítači, zároveň se však pravidelně střídá s ostatními u počítače vyučujícího a aktivně se podílí na vypracování zadání svými znalostmi a schopnostmi, které může v diskuzi konfrontovat se znalostmi a schopnostmi ostatních studentů. V rámci cvičení studenti analyzují případové studie atd.
Tools for preparing computer presentations - visual and technical tools and utilities, software.
Preparing the computer presentations - types of presentation, scenario, synopsis, methodological principles, preparing templates, preparing handouts.
Presenting of computer presentations - preparation before, opening, verbal and non-verbal communication, tools for presenting, ending.
Typography rules and principles rate - writing selected characters, writing numeric data, writing formulas, writing ordered and unordered lists, writing bibliographic citations, writing text, typography on slides.
Preparing of poster - desired properties, information structure, design, presenting, attracting audience attention, general recommendations.
Copyright Act - law sections, low subjects, copyright law, copyright and school works, computer programs, the duration of rights.
Technology and tools of creation and publication of hypertext documents - URL, HTTP, markup languages, cascading style sheets, servers and user agents, editors, validators.
Introduction to XHTML - lexical structure, semantic tagging, document types and structures of XHTML documents.
Content creation of hypertext documents using XHTML - Document Type Declaration, header elements, semantic and structural elements of the body.
Introduction to CSS - lexical structure, value types, linking with XHTML, writing rules, selectors.
Making design of hypertext documents using CSS - creating the layout, text, background, fonts, links, lists and tables properties.
Usability - information and navigation architecture, recommended principles.
Web accessibility - disabled users, laws, methods of making, testing.
Last update: Nachtigalová Iva (22.07.2013)
Základní technologie webu
Prostředky pro frontend vývoj webu
Tvorba obsahu hypertextových dokumentů pomocí HTML5 - úvod do značkování
Tvorba obsahu hypertextových dokumentů pomocí HTML5 - strukturální a sémantické prvky
Tvorba obsahu hypertextových dokumentů pomocí HTML5 - formuláře
Tvorba obsahu hypertextových dokumentů pomocí HTML5 - audio a video
Design hypertextových dokumentů pomocí CSS3 - úvod do stylování
Design hypertextových dokumentů pomocí CSS3 - vizuální formátovací model
Design hypertextových dokumentů pomocí CSS3 - webová písma, textové efekty a typografie na webu
Design hypertextových dokumentů pomocí CSS3 - pozadí, rámečky, stíny, barvy, barevné přechody, 2D a 3D transformace
Design hypertextových dokumentů pomocí CSS3 - tvorba layoutu
Responzivní a adaptivní webdesign
Použitelnost a přístupnost webu
Optimalizace webu pro vyhledávače
Last update: Nachtigalová Iva (13.02.2018)
Learning resources -
W3C: XHTML 1.0 The Extensible HyperText Markup Language (Second Edition) [on-line][cit. 5. 11. 2012]. Availability on the Internet: http://www.w3.org/TR/xhtml1/.
W3C: Cascading Style Sheets home page [on-line][cit. 5. 11. 2012]. Availability on the Internet: http://www.w3.org/Style/CSS/.
Refsnes Data: w3schools.com - the world's largest web development site [on-line][cit. 5. 11. 2012]. Availability on the Internet: http://w3schools.com/.
Last update: Nachtigalová Iva (22.07.2013)
Pecina, M.: Typomil [on-line]. Web o písmu a typografii (i na webu) [cit. 5. 11. 2012]. Jazyk: čeština. Dostupnost na Internetu: http://typomil.com/.
Polakovič, J.: typografie.dero.name - skrytá tvář webdesignu [on-line]. Web o typografických zásadách v kaskádových stylech CSS [cit. 5. 11. 2012]. Jazyk: čeština. Dostupnost na Internetu: http://typografie.dero.name/.
W3C: HTML 5.2 [on-line]. Specifikace značkovacího jazyka XHTML 1.0 [cit. 5. 11. 2012]. Jazyk: angličtina. Dostupnost na Internetu: https://www.w3.org/TR/html5/.
W3C: Cascading Style Sheets home page [on-line]. Web standardizační komise W3 s nejnovějšími informacemi o CSS včetně odkazů na specifikace jednotlivých verzí jazyka. [cit. 5. 11. 2012]. Jazyk: angličtina. Dostupnost na Internetu: http://www.w3.org/Style/CSS/.
Interval.cz: Webdesign [on-line]. Kategorie článků o technologiích webdesignu včetně jazyků XHTML a CSS na webovém magazínu Interval.cz [cit. 5. 11. 2012]. Jazyk: čeština. Dostupnost na Internetu: http://interval.cz/webdesign/.
Refsnes Data: w3schools.com - the world's largest web development site [on-line]. Web o technologiích tvorby webových stránek mj. s mnoha ukázkami XHTML i CSS kódů [cit. 5. 11. 2012]. Jazyk: angličtina. Dostupnost na Internetu: http://w3schools.com/.
Špinar, D.: Přístupnost.cz - Otevřete svůj web všem [on-line]. Web o specifikách tvorby přístupného webu od autora knihy Tvoříme přístupné webové stránky [cit. 5. 11. 2012]. Jazyk: čeština. Dostupný na Internetu: http://pristupnost.nawebu.cz/.
Last update: Nachtigalová Iva (13.02.2018)
Entry requirements -
No requirements.
Last update: Nachtigalová Iva (22.07.2013)
Žádné.
Last update: Nachtigalová Iva (09.11.2012)
Registration requirements -
No requirements.
Last update: Nachtigalová Iva (22.07.2013)
Žádné.
Last update: Nachtigalová Iva (06.11.2012)
Teaching methods
Activity
Credits
Hours
Účast na přednáškách
1
28
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi
1
28
Příprava na zkoušku a její absolvování
1
28
Účast na seminářích
1
28
4 / 4
112 / 112
Coursework assessment
Form
Significance
Continuous assessment of study performance and course -credit tests