|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními aspekty popularizace přírodních věd. V první, obecné části je popularizace vědy zasazena do kontextu mediálně-vědních a didakticko-psychologických poznatků a na srozumitelných příkladech jsou demonstrována její největší úskalí. Ve speciální části je pak v jednotlivých přednáškách vždy kladen důraz na osvojení praktických znalostí důležitých pro prvotní orientaci. Last update: Havlík Jan (10.02.2020)
|
|
||
Podmínkou udělení zápočtu je alespoň 75% účast. Předmět je zakončen klasifikovaným zápočtem z týmového popularizačního projektu, který je demonstrován na závěrečných dvou hodinách předmětu, či po dohodě s garantem předmětu v individuální termín během zkouškového období. Last update: Havlík Jan (10.02.2020)
|
|
||
1. Věda, média a veřejnost – Co to je věda, jak funguje, jaké jsou její úlohy a k čemu je nám dobrá. Jakým způsobem funguje vztah vědců médií a veřejnosti. 2. Jak pracovat s informacemi, kde hledat a třídit jejich zdroje. Nejčastější zdroje chyb při práci s informacemi. Riziko fake news. 3. Úvod do obecné didaktiky – Jak funguje učení, jak poznám, že vědomosti předávám dobře/špatně a kde mohu zjistit víc. 4. Popularizační transformace – Rozdíl mezi vědeckým a novinovým článkem. Umění zkratky a rozlišení podstatného od nepodstatného. Míra zjednodušení a její limity. Vyprávění příběhů vs. sdělování faktů, analogie, metafory a humor. 5. Psychologie popularizace – motivace, specifika různých věkových skupin, učení a příjem informací 6. Rétorika, komunikace a hlasová hygiena – jak být slyšet, ale nepřijít o hlas, nenudit a mít pro posluchače příjemný projev
7. Speciální popularizace – osobní vystoupení, přednáška, storytelling 8. Speciální popularizace – psaný text a tištěná média 9. Speciální popularizace – foto, audio a video 10. Speciální popularizace – sociální sítě, virtuální kurzy, práce s daty 11. Speciální popularizace – řízení projektů, pořádání popularizačních akcí, výstav a konferencí 12. Popularizace chemie – workshopy, kroužky, stánky, mimoškolní s mládeží
13.a 14.Prezentace vlastního popularizačního projektu – 5 minut/tým Last update: Havlík Jan (10.02.2020)
|
Teaching methods | ||||
Activity | Credits | Hours | ||
Obhajoba individuálního projektu | 0.1 | 4 | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 1 | 28 | ||
Práce na individuálním projektu | 1.9 | 52 | ||
4 / 4 | 112 / 112 |