The aim of the course is to explain to students the issue of water in the landscape and in the environment. It discusses the importance of water for humans from a chemical, physical, biological, social and cultural point of view, the principles of water circulation on the planet and in user systems, the hydrological situation in our territory and the principles of sustainable water management. It presents the possibilities of how to effectively retain water in the landscape and how to prevent the so-called agricultural drought, introduces the importance of water bodies in the landscape and the concept of their revitalization. It partly focuses on the process of creating the ecological character of the landscape in differently loaded environments of aquatic habitats and on the present biota. It introduces current topics such as water reuse, the impacts of climate change on the hydrological regime of the landscape or limited water resources as a cause of international conflicts. Theoretical findings are documented on specific cases. As part of the exercise, a large space is devoted to practical teaching in the field, individual monitoring of choosed localities and discussion of current water management topics.
Last update: Kujalová Hana (29.08.2023)
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou významu, distribuce a zadržování vody v přírodní i urbanizované krajině. Pojednává o významu vody pro člověka z pohledu chemického, fyzikálního, biologického, společenského i kulturního, o principech oběhu vody na planetě i v uživatelských systémech, hydrologické situaci na našem území a principech udržitelného hospodaření s vodou. Představuje možnosti, jak lze efektivně zadržet vodu v krajině a jak předcházet tzv. zemědělskému suchu, seznamuje s významem vodních útvarů v krajině a s koncepcí jejich revitalizace. Částečně se zaměřuje na proces utváření ekologického rázu krajiny v různě zatíženém prostředí vodních biotopů a na přítomnou biotu. Seznamuje s aktuálními tématy jako je znovuvyužívání vody, dopady klimatických změn na hydrologický režim krajiny, tzv. modrozelená infrastruktura, omezené zdroje vody jako příčina mezinárodních konfliktů aj. Teoretické poznatky jsou dokumentovány na konkrétních případech. V rámci cvičení je velký prostor věnován praktické výuce v terénu, samostatnému monitoringu vybraných lokalit a diskuzi aktuálních vodohospodářských témat.
Last update: Kujalová Hana (31.08.2024)
Aim of the course -
Students will be able to:
• understand the basic context of human activity and the aquatic ecosystem;
• assess the condition of the site in terms of water in the landscape or water management use;
• propose appropriate measures to improve the hydrological regime of agricultural or urbanised landscapes;
• understand the issues of sustainable water management.
Last update: Kujalová Hana (29.08.2023)
Studenti budou umět:
• pochopit základní souvislosti lidské činnosti a vodního ekosystému;
• zhodnotit stav lokality z hlediska vody v krajině nebo vodohospodářského využití;
• navrhnout vhodná opatření pro zlepšení hydrologického režimu zemědělské nebo urbanizované krajiny;
• orientovat se v problematice udržitelného hospodaření s vodou.
Last update: Kujalová Hana (31.08.2024)
Course completion requirements -
Requirements for obtaining credit: participation in field exercises, participation in excursions, elaboration and defense of two individual projects.
Requirements for passing the exam: achieving at least 51 points out of 100 in the exam test.
Possibility of improving grades B - E:
by an exam in the remedial term
by prior agreement, because SIS allows registration for the next term only with an F result
with this procedure, there is no risk of deterioration of the grade
only the last grade (regardless of the number of attempts) is counted towards the academic average
Last update: Šmejkalová Pavla (13.04.2023)
Podmínky pro získání zápočtu: účast na terénním cvičení, účast na exkurzi, vypracování a obhajoba dvou individuálních projektů.
Podmínky pro úspěšné absolvování zkoušky: dosažení minimálně 51 bodů ze 100 ve zkouškovém testu.
Možnost zlepšení známky B - E: zkouškovým testem v opravném termínu, a to po předchozí domluvě, protože SIS umožňuje přihlášení k dalšímu termínu pouze při výsledku F. Při tomto postupu nehrozí zhoršení známky, do studijního průměru se (obecně) počítá vždy jen poslední známka (bez ohledu na počet pokusů)
Last update: Kujalová Hana (31.08.2024)
Literature -
Optional:
Říhová Ambrožová, Jana, Říhová Ambrožová, Jana, Biocenózy vodních biotopů, Říhová Ambrožová, Jana, Biocenózy vodních biotopů., Říhová Ambrožová, Jana, Biocenózy vodních biotopů.. Biocenózy vodních biotopů =, Biocenosis of water biotopes = Biocenosis de hábitat acuático. : , 2020, https://vufind.techlib.cz/Record/001873399 s. ISBN 978-80-7592-064-5.
Takashi A. et al.. Water reuse: Issues, Technologies, and Applications. : McGraw Hill Professional, 2007, s. ISBN 978-0-07-145927-3 .
Last update: Kujalová Hana (31.08.2024)
Volitelná:
Cílek V.,Just T.,Sůvová Z. a kol.. Voda a krajina - Kniha o životě s vodou a návratu k přirozené krajině. : Dokořán, 2017, s. ISBN 978-80-736383-7-5 .
Pokorný J.. Hospodaření s vodou v krajině – funkce ekosystémů. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, 2014, s. ISBN .
Just T. a kol.. Revitalizace vodního prostředí. : Agentura ochrany přírody a krajiny České republiky, 2003, s. ISBN 978-80-860647-2-7 .
Říhová Ambrožová, Jana, Říhová Ambrožová, Jana, Biocenózy vodních biotopů, Říhová Ambrožová, Jana, Biocenózy vodních biotopů., Říhová Ambrožová, Jana, Biocenózy vodních biotopů.. Biocenózy vodních biotopů =, Biocenosis of water biotopes = Biocenosis de hábitat acuático. : , 2020, https://vufind.techlib.cz/Record/001873399 s. ISBN 978-80-7592-064-5.
Křivánek, Jiří, Němec, Jan, Kopp, Jan. Vodní díla v České republice. : , 2016, https://vufind.techlib.cz/Record/001873032 s. ISBN 978-80-905159-1-8.
Křivánek J.,Němec J.. Rybníky v České republice. : Consult, 2012, s. ISBN 978-80-903482-9-5 .
Čížková, Hana, Vlasáková, Libuše, Květ, Jan. Mokřady, ekologie, ochrana a udržitelné využívání. : , 2019, https://vufind.techlib.cz/Record/001870756 s. ISBN 978-80-7394-658-6.
Hrkal Z.. O lidech a vodě. : Česká geologická služba, 2014, s. ISBN 978-80-707586-4-9 .
Hrkal Z.. Voda včera, dnes a zítra. : Mladá fronta, 2018, s. ISBN 978-80-204506-9-2 .
Brázdil R.,Trnka M. a kol.. Historie počasí a podnebí v Českých zemích: minulost, současnost, budoucnost,Sucho v Českých zemích,Svazek XI.. : , 2015, s. ISBN 978-80-879021-1-0 .
Říhová Ambrožová J.. Encyklopedie hydrobiologie,elektronická verze 1.0. : , 2007, s. ISBN 978-80-7080-007-2 .
Takashi A. et al.. Water reuse: Issues, Technologies, and Applications. : McGraw Hill Professional, 2007, s. ISBN 978-0-07-145927-3 .
Kopáček, Jiří, Hejzlar, Josef, Rulík, Martin. Voda na Zemi. : , 2021, https://vufind.techlib.cz/Record/001874514 s. ISBN 978-80-7394-834-4.
Last update: Kujalová Hana (31.08.2024)
Requirements to the exam -
An accomplishment of the field exercises (biological monitoring - site observation, condition recording, sampling), laboratory processing and evaluation of samples taken during field exercises; participation in the excursion; defense of two individual projects:
1) characterization of the selected locality in terms of water in the landscape or water management use,
2) elaboration of an educational case study.
Last update: Kujalová Hana (08.01.2021)
Podmínkou získání zápočtu je absolvování terénního cvičení (biologický monitoring – pozorování lokality, záznam stavu, odběr vzorků), laboratorní zpracování a vyhodnocení vzorků odebraných při terénním cvičení, dále účast na exkurzi a obhajoba dvou individuálních projektů:
1) charakterizace vybrané lokality z hlediska vody v krajině nebo vodohospodářského využití,
2) vypracování výukové případové studie.
Po získání zápočtu následuje písemná zkouška, sestávající z otázek uzavřených i otevřených, hodnocená maximálně 100 body. K bodům získaným ve zkouškovém testu se přičítají případné bonusové body, které student může získat za prezentaci případových studií v rámci zápočtu (max. 10 bodů). Pro úspěšné složení zkoušky je potřeba získat alespoň 51 bod celkem. V případě neúspěchu nebo pokud si student chce známku opravit, jsou k dispozici max. dva opravné termíny.
Tematické okruhy ke zkoušce odpovídají sylabu předmětu.
Last update: Kujalová Hana (31.08.2024)
Syllabus -
1. The importance of water and the water use by mankind. Distribution of world water supply, principles of water circulation on the planet and in user systems
2. Types of natural waters and their specifics. Oxygen conditions in surface waters; self-purification of natural waters.
3. Communities of stagnant and running waters. Biological monitoring of surface water quality, bioindicators
4. Hydrological conditions in the Czech Republic, water resources, water consumption
5. Retention and accumulation of water in the landscape. Water in the soil, infiltration
6. Ponds and small water bodies, their functions in the landscape
7. Revitalization of watercourses and reservoirs
8. Waterways in the Czech Republic, water structures on streams, migration permeability of watercourses
9. Water in agriculture (land reclamation, irrigation systems), the impact of agriculture on the hydrological conditions in the landscape
10.Water in forest ecosystems, evapotranspiration, biotic pump
11.Drought in the landscape (causes, consequences, measures)
12.Floods (causes, consequences, measures)
13.The influence of climate change on the processes of the hydrological cycle and on water resources. Global balance of water resources
14.Principles of sustainable water management, water reuse, water footprint
Last update: Kujalová Hana (29.08.2023)
1. Význam vody a využívání vody lidstvem. Rozložení světových zásob vody, principy oběhu vody na planetě i v uživatelských systémech.
2. Druhy přírodních vod a jejich specifika. Kyslíkové poměry v povrchových vodách.
3. Společenstva stojatých a tekoucích vod. Biologický monitoring kvality povrchových vod, bioindikátory.
4. Hydrologické poměry v ČR, vodní zdroje, spotřeba vody.
5. Retence a akumulace vody v krajině. Voda v půdě, infiltrace.
6. Rybníky a drobné vodní útvary, jejich funkce v krajině.
7. Revitalizace vodních toků a nádrží.
8. Vodní cesty v ČR, vodní stavby na tocích, migrační prostupnost vodních toků. Modrozelená infrastruktura.
9. Voda v zemědělství (meliorace, závlahové systémy), vliv zemědělství na hydrologické poměry v krajině.
10. Voda v lesních ekosystémech, evapotranspirace, biotická pumpa.
11. Sucho v krajině (příčiny, důsledky, opatření).
12. Povodně (příčiny, důsledky, opatření).
13. Vliv klimatických změn na procesy hydrologického cyklu a na vodní zdroje. Globální bilance vodních zdrojů.
14. Zásady udržitelného hospodaření s vodou, dostupnost vody, vodní stopa, znovuvyužívání vody.
Last update: Kujalová Hana (31.08.2024)
Learning resources -
https://e-learning.vscht.cz
Last update: Kujalová Hana (08.01.2021)
https://e-learning.vscht.cz
Last update: Kujalová Hana (10.12.2020)
Teaching methods
Activity
Credits
Hours
Konzultace s vyučujícími
0.1
2
Účast na přednáškách
1
28
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi