|
|
|
||
Studující se seznámí se základními sociálně psychologickými poznatky, které souvisejí přímo nebo
zprostředkovaně s pedagogickou činností. Osvojování těchto poznatků v teoretické rovině je spojováno s odkazy na
jejich uplatnění v praxi, zejména pokud jde o individuální přístup k lidem, komunikaci aktérů školního vzdělávání
(učitelé, rodiče, žáci ve třídě, další odborníci), týmovou práci a kontakty s širší veřejností.
Dále s oporou o praktické příklady a nácviky komunikačních dovedností porozumí podstatě a úskalím
pedagogické komunikace v prostředí školní třídy a ve výukových situacích a bude schopen jejich reflexe
ve vztahu k vlastnímu komunikačnímu výkonu. Last update: Lorenzová Jitka (23.08.2024)
|
|
||
1. Sociální percepce a kognice, atribuce a atribuční chyba 2. Malé sociální skupiny a dynamika jejich utváření 3. Postoje, stereotypy a předsudky, násilí a agrese 4. Sociální interakce a sociální komunikace 5. Konflikty a jejich konsensuální a konstruktivní řešení komunikačními nástroji 6. Prosociální chování a altruismus, afiliace, atraktivita a láska 7. Sociální komunikace učitele s rodiči, kolegy, žáky a dalšími odborníky 8. Zásady pedagogické komunikace 8. Pedagogická komunikace jako specifická oblast sociální komunikace – pojetí, zásady 9. Techniky mluveného slova (fonace, dýchání, artikulace, ortoepie) a jejich vliv na kvalitu pedagogického procesu 10. Prozodické prostředky (tempo, frázování, přízvuk, pauzy, intonace) a jejich vliv na kvalitu pedagogické komunikace 11. Neverbální aspekty pedagogické komunikace (vizika, mimika, gestika, kinezika, haptika, proxemika, posturika) v podmínkách výuky a v mimovýukových situacích 12. Další aspekty pedagogické komunikace – věcná a podpůrná rovina pedagogické komunikace
Literatura: HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněnévydání. Praha: Grada, 2015. 399 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4674-6. HEWSTONE, M.; STROEBE, W. Sociální psychologie. vyd. 1. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5 MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova Univerzita, 1995.ISBN: 80-210-1070-3. NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN: 80-247-0738-1. SKLENÁŘOVÁ, N. Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-391-0 ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., a ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7 VÝROST, Jozef a SLAMĚNÍK, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. 404 s. Psyché. ISBN 978-80-247-1428-8.
Last update: Lorenzová Jitka (23.08.2024)
|