Social psychology and ped. communication - CZV832004
Title: Sociální psychologie a pedag. komunikace
Guaranteed by: Department of Chemical Education and Humanities (832)
Faculty: Central University Departments of UCT Prague
Actual: from 2024
Semester: summer
Points: summer s.:0
E-Credits: summer s.:0
Examination process: summer s.:
Hours per week, examination: summer s.:0/0, C [HT]
Extent per academic year: 5 [hours]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
State of the course: not taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Note: can be fulfilled in the future
Guarantor: Lorenzová Jitka doc. PhDr. Ph.D.
Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D.
Class: Kurz CŽV
Classification: Psychology > Communication, Social Psychology
Teaching > Pedagogy
Examination dates   Schedule   
This subject contains the following additional online materials
Annotation - Czech
Studující se seznámí se základními sociálně psychologickými poznatky, které souvisejí přímo nebo zprostředkovaně s pedagogickou činností. Osvojování těchto poznatků v teoretické rovině je spojováno s odkazy na jejich uplatnění v praxi, zejména pokud jde o individuální přístup k lidem, komunikaci aktérů školního vzdělávání (učitelé, rodiče, žáci ve třídě, další odborníci), týmovou práci a kontakty s širší veřejností. Dále s oporou o praktické příklady a nácviky komunikačních dovedností porozumí podstatě a úskalím pedagogické komunikace v prostředí školní třídy a ve výukových situacích a bude schopen jejich reflexe ve vztahu k vlastnímu komunikačnímu výkonu.
Last update: Lorenzová Jitka (23.08.2024)
Syllabus - Czech

1. Sociální percepce a kognice, atribuce a atribuční chyba

2. Malé sociální skupiny a dynamika jejich utváření

3. Postoje, stereotypy a předsudky, násilí a agrese

4. Sociální interakce a sociální komunikace

5. Konflikty a jejich konsensuální a konstruktivní řešení komunikačními nástroji

6. Prosociální chování a altruismus, afiliace, atraktivita a láska

7. Sociální komunikace učitele s rodiči, kolegy, žáky a dalšími odborníky

8. Zásady pedagogické komunikace

8. Pedagogická komunikace jako specifická oblast sociální komunikace – pojetí, zásady

9. Techniky mluveného slova (fonace, dýchání, artikulace, ortoepie) a jejich vliv na kvalitu pedagogického procesu

10. Prozodické prostředky (tempo, frázování, přízvuk, pauzy, intonace) a jejich vliv na kvalitu pedagogické komunikace

11. Neverbální aspekty pedagogické komunikace (vizika, mimika, gestika, kinezika, haptika, proxemika, posturika) v podmínkách výuky a v mimovýukových situacích

12. Další aspekty pedagogické komunikace – věcná a podpůrná rovina pedagogické komunikace

Literatura:

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněnévydání. Praha: Grada, 2015. 399 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4674-6.

HEWSTONE, M.; STROEBE, W. Sociální psychologie. vyd. 1. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5

MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova Univerzita, 1995.ISBN: 80-210-1070-3.

NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN: 80-247-0738-1.

SKLENÁŘOVÁ, N. Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-391-0

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., a ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7

VÝROST, Jozef a SLAMĚNÍK, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. 404 s. Psyché. ISBN 978-80-247-1428-8.

Last update: Lorenzová Jitka (23.08.2024)