The aim of the subject is to introduce with comprehension apprehension of hazards related to technical and technologic processes. The subject is aimed above all at hazards related to chemical and power plants, especially nuclear power plants, where the question of potential hazards and safety is one of the priorities. Last but not least within the scope of the subject students improve their self and presentation abilities, new trends of the branch are presented.
The subject is designed as 2 hours of lectures and 1 hour of exercises per week. Lectures and discussions with students on the given topic take place during the lectures. As part of some lectures, the understanding of the acquired knowledge is verified using a small mid-term test. In the time allotted for the exercise, students independently study the Aloha program and develop a project, familiarize themselves with the PRIS databases, and prepare for the presentation of credit reports.
Last update: Berka Jan (20.10.2023)
Cílem předmětu je seznámit posluchače s chápáním a vnímáním rizik ve vztahu k technickým a technologickým
procesům. Předmět je zaměřen především na chemické a energetické výrobny (s důrazem na zařízení využívající
jadernou energii) a rizika a nebezpečí s nimi spojená. V neposlední řadě předmět rozvíjí samostatnou práci
studentů, prezentační schopnosti, seznamuje studenty s novými trendy v oboru.
Předmět je koncipován jako 2 hod. přednášek a 1 hod. cvičení týdně. Během přednášek probíhají přednášky a diskuse se studenty na dané téma. V rámci některých přednášek je ověřováno pochopení získaných vědomostí pomocí malého průběžného testu. V čase vyhrazeném cvičení se studenti samostatně věnují seznamování z programem Aloha a vypracování projektu, seznamují se z databází PRIS a dalšími užitečnými zdroji informací doplňující informace získané na přednáškách, připravují se na prezentaci zápočtových referátů.
Last update: Berka Jan (20.10.2023)
Course completion requirements -
The subject emphasizes the various activities of students during the teaching of the subject. Students take part in a discussion on the topic discussed in the lecture, prepare short presentations in groups on assigned topics related to teaching, prepare individual papers, etc. Students' acquired knowledge is checked during the semester in the form of short mid-term tests. The mentioned activities are scored.
In addition to the mentioned activities, students can participate in field trips (1 field trip is mandatory) and independently process a project according to the assignment using the Aloha program (freeware).
In order to get credit for the subject, you need:
get at least 200 points from all scored activities
to participate in at least one field trip within the course
present at least one paper on a topic related to the subject (as agreed with the teacher)
For the complete completion of the subject, credit is required and the complete solution of the above-mentioned project must be submitted. The final grade depends on the sum of points from all activities, with 200 - 229 points = E, 230 - 259 points = D, 260 - 289 points = C, 290 - 319 points = B, 320 or more points = A.
Last update: Berka Jan (21.10.2023)
V předmětu je kladen důraz na různé aktivity studentů během výuky předmětu. Studenti se účastní diskuse na téma, které je na přednášce probíráno, zpracovávají ve skupinách krátké prezentace na zadaná témata související s výukou, vypracovávají samostatné referáty, atd. Získané znalosti studentů jsou během semestru prověřovány formou krátkých průběžných testů. Zmíněné aktivity jsou bodově hodnoceny. Vyučující průběžně informuje studenty o počtu dosažených bodů.
Kromě zmíněných aktivit se mohou studenti účastnit exkurzí (1 exkurze je povinná) a samostatně zpracovávají projekt dle zadání s využitím programu Aloha (freeware).
Ke získání zápočtu z předmětu je zapotřebí splnění těchto podmínek zároveň:
získat alespoň 200 bodů ze všech bodovaných aktivit
mít účast alespoň na jedné exkurzi v rámci předmětu
přednést alespoň jeden referát na téma související s předmětem (dle dohody s vyučujícím)
Pokud student nemůže splnit některou z uvedených podmínek ze závažných důvodů, řeší s vyučujícím individuálně.
Pro úplné zakončení předmětu je pak zapotřebí zápočet a odevzdat úplné řešení výše uvedeného projektu. Výsledná známka závisí na součtu bodů ze všech průběžných aktivit, přičemž 200 - 229 bodů = E, 230 - 259 bodů = D, 260 - 389 bodů = C, 290 - 319 bodů = B, 320 a více bodů = A.
Last update: Berka Jan (22.10.2023)
Literature -
R: internal texts, presentation and materials prepared by teachers of the subject and presented during lectures, ISBN: 0-00-0000
A J. Bečvář: Jaderné elektrárny, 1981, SNTL, ISBN: 04-237-81
A: D: Ľ. Jelemenský, J. Labovský, Z. Labovská, J. Markoš: Hodnotenie nebezpečenstva chemických procesov,Slovenská technická univerzita v Bratislave, ISBN: 0-00-0000
A: Daniel A. Crowl, Joseph F. Louvar: Chemical Process Safety - Fundamentals with Applications, ISBN: 0-13-018176-5
A: K. Macek, P. Zuna: Nauka o materiálu, ISBN: 978-80-01-02901-5
A: Z. Kříž: Vznik a historie státního dozoru nad jadernou bezpečností Československé komise pro atomovou energii (1970-1992), Zsolt Staník, Praha 2012, ISBN: 978-80-904045-4-0
A: B. Heřmanský, I. Štoll: Energie pro 21. století, ČVUT 1992, ISBN: 80-01-00817-7
D: J. Bečvář: Jaderné elektrárny, SNTL, rok vydání: 1981, ISBN: 04-237-81
D: Ľ. Jelemenský, J. Labovský, Z. Labovská, J. Markoš: Hodnotenie nebezpečenstva chemických procesov,Slovenská technická univerzita v Bratislave 2011, ISBN: 0-00-00000
D: Daniel A. Crowl, Joseph F. Louvar: Chemical Process Safety - Fundamentals with Applications, ISBN: 0-13-018176-5
D: Z. Kříž: Vznik a historie státního dozoru nad jadernou bezpečností Československé komise pro atomovou energii (1970-1992), Zsolt Staník, Praha 2012, ISBN: 978-80-904045-4-0
D: B. Heřmanský, I. Štoll: Energie pro 21. století, ČVUT 1992, ISBN: 80-01-00817-7
D: P. Otčenášek: Jaderná energie, 2001, ISBN:0-00-0000. Elektronická verze bude poskytnuta studentům během výuky.
1. Organization of teaching. Agreement on joint events. Meaning of risk assessment, basic concepts, history and present of risk assessment
2. Analysis of serious industrial accidents. Accident with release of radioactive substances
3. Basics of toxicology
4. Technology and its risks associated with energy production. A brief history of the use of nuclear energy for civil purposes. Specifics and basic concepts from nuclear energy.
5. Basic types of conventional power plants using nuclear energy. Characteristics, construction, risks, safety and reliability.
6. Aspects of the use of fast reactors and innovative types of nuclear reactors in the energy industry.
7. Specifics of key components of nuclear power plants.
8. Selected specifics of materials, especially in nuclear energy.
9. Water as a coolant and heat-carrying medium in the energy industry. The influence of the quality of this coolant on the safety and reliability of the power plant.
10. Advanced nuclear systems for energy production (Generation IV reactors) and their safety and reliability.
11. Advanced technologies in energy - hydrogen technologies, CCS, and others.
12. Issues of radioactive waste, radiation protection and assessment of safety and reliability, risks associated with the use of sources of ionizing radiation.
13. Professional excursion
14. Presentation of credit reports of students. Defense of an individual project solved using the Aloha program
The subject is designed as 2 hours of lectures and 1 hour of exercises per week. Lectures and discussions with students on the given topic take place during the lectures. As part of some lectures, the understanding of the acquired knowledge is verified using a small mid-term test. In the time allotted for the exercise, students independently study the Aloha program and develop a project, familiarize themselves with the PRIS databases, and prepare for the presentation of credit reports.
Last update: Berka Jan (13.09.2024)
1. Význam hodnocení rizika, základní pojmy, historie a současnost hodnocení rizik
2. Rozbor závažných průmyslových havárií. Havárie s únikem radioaktivních látek
3. Základy toxikologie
4. Technologie a jejich rizika spojená s výrobou energie. Stručná historie využití jaderné energie pro civilní účely. Specifika a základní pojmy z jaderné energetiky.
5. Základní typy běžných výroben energie využívajících jadernou energie. Charakteristika, konstrukce, rizika, bezpečnost a spolehlivost.
6. Aspekty využití rychlých reaktorů a inovovaných typů jaderných reaktorů v energetice.
8. Vybraná specifika materiálů zejména v jaderné energetice.
9. Voda jako chladivo a teplonosné médium v energetice. Vliv kvality tohoto chladiva na bezpečnost a spolehlivost energetické výrobny.
10. Pokročilé jaderné systémy pro výrobu energie (reaktory Generace IV) a jejich bezpečnost a spolehlivost.
11. Pokročilé technologie v energetice- vodíkové technologie, CCS, úspory energie a další.
12. Problematika radioaktivních odpadů, radiační ochrana a hodnocení bezpečnosti a spolehlivosti, rizika spojená s využitím zdrojů ionizujícího záření.
13. Odborná exkurze
14. Prezentace zápočtových referátů studentů. Obhajoba individuálního projektu řešeného pomocí programu Aloha
Předmět je koncipován jako 2 hod. přednášek a 1 hod. cvičení týdně. Během přednášek probíhají přednášky a diskuse se studenty na dané téma. V rámci některých přednášek je ověřováno pochopení získaných vědomostí pomocí malého průběžného testu. V čase vyhrazeném cvičení se studenti samostatně věnují seznamování z programem Aloha a vypracování projektu, seznamují se z databází PRIS a dalšími užitečnými zdroji informací doplňující informace získané na přednáškách, připravují se na prezentaci zápočtových referátů.
Last update: Berka Jan (29.08.2024)
Learning resources -
www.sciencedirect.com
http://www.osti.gov/bridge/
www.enpedie.cz
http://www.world-nuclear.org/
http://www.epa.gov/OEM/content/cameo/aloha.htm
Last update: Kubová Petra (22.01.2018)
www.sciencedirect.com
http://www.osti.gov/bridge/
www.enpedie.cz
http://www.world-nuclear.org/
http://www.epa.gov/OEM/content/cameo/aloha.htm
Last update: Kubová Petra (22.01.2018)
Learning outcomes -
Students will be able to:
distinguish terms: danger, hazard, threat
know difference between hazard and sense of risk
estimate hazards of chemical and power production
gain knowledge about new trends of power engineering, basic knowledge of toxicology, material engineering, safety and other branches
simulate simple hazardous situations by means of freeware ALOHA
principles of evaluation of safety, lifetime and reliability of power and chemical production
work separately and also in groups, present their ideas
Last update: Kubová Petra (22.01.2018)
Studenti budou umět:
rozlišit pojmy nebezpečí, riziko, ohrožení
znát rozdíly mezi rizikem a vnímání rizika
základy problematiky klasické a jaderné energetiky
odhadnout rizika a úskalí energetických a chemických výrob i některých dalších vybraných odvětví (včetně VaV)
modelovat jednoduché rizikové situace pomocí volně šiřitelného počítačového software
základy hodnocení bezpečnosti, životnosti, spolehlivosti energetických a chemických výrob
pracovat samostatně i ve skupinách a prezentovat své myšlenky před publikem
především získají praktické poznatky během exkurzí do průmyslových podniků a VaV institucí.
Last update: Berka Jan (08.09.2023)
Entry requirements -
Basic knowledge from power engineering, corrosion and metallic materials are demanded.
Last update: Kubová Petra (22.01.2018)
Budou vyžadovány základní znalosti z oboru energetiky (účinnost, energetické cykly, typy energetických výroben, atd.) dále základní vlastnosti z oblasti koroze a hodnocení vlastností kovových materiálů
Last update: Kubová Petra (22.01.2018)
Registration requirements -
Chemical engineering A, Physical chemistry A
Last update: Hlinčík Tomáš (01.02.2018)
Chemické inženýrství A, Fyzikální chemie A
Last update: Hlinčík Tomáš (01.02.2018)
Teaching methods
Activity
Credits
Hours
Účast v laboratořích (na exkurzi nebo praxi)
0.4
10
Obhajoba individuálního projektu
0.3
9
Účast na přednáškách
1
28
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi