|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s pojetím inkluze jako širšího sociální procesu podporujícího kohezi ve společnosti a vytvářejícího příležitosti k učení pro všechny. Studenti budou schopni kriticky posoudit relevantní podmínky pro inkluzivní edukaci z rámci školského systému a přístupy k žákům v rámci heterogenní třídy. Budou schopni aplikovat kritéria sociálního znevýhodnění a podpůrných opatření na životní situaci studujících, rozpoznat formy rizikového chování dětí a mládeže, diagnostikovat jejich příčiny a navrhovat preventivní výchovná opatření. Zorientují se v preventivním systému školy a dalších institucí. Dále se seznámí s přístupy k žákům/studentům se speciálními vzdělávacími potřebami a osvojí si schopnost komunikovat s nimi i s celou vzdělávací jednotkou (rodina, učitelský sbor, poradenská pracoviště). Seznámí se se systémem podpůrných opatření, tvorbou IVP a budou umět upravit vzdělávací obsah svého předmětu dle individuálních potřeb studenta. Pomocí praktických nácviků, zážitkových seminářů a analýzy videí se naučí připravit sebe a svou třídu na příchod a přítomnost žáka s SVP. Last update: Lorenzová Jitka (23.08.2024)
|
|
||
Zápočet: Pro sociálně pedagogickou část: Vypracování seminární práce v rozsahu 7-8 normostran (1.800 znaků/NS) s tématem sociálního znevýhodnění žáka/yně/studenta/tky, jeho diagnostiky a prevence, s hodnocením min. 75 %
Pro speciálně pedagogickou část: Splnění všech povinných úkolů v e-learningu dle zadání na seminářích Dobrovolné plnění průběžných úkolů před semináři (bonusové body do testu za každý úkol)
Pro obě části: Povinná účast na výuce 75 %
Zkouška: Závěrečný test, minimálně 75 % Last update: Nováková Schöffelová Miroslava (29.08.2024)
|
|
||
Povinná:
Last update: Lorenzová Jitka (23.08.2024)
|
|
||
1.Inkluzivní prostředí školy a diagnostické nástroje jeho zjišťování 2.Ohrožení žáka a studenta sociálním prostředím, problém socializace, sociálního fungování v podmínkách sociálního znevýhodnění v perspektivě školního systému a školní třídy 3.Rizikové chování dětí a mládeže, problematika sociálních deviací 4.Kriminalita mládeže, její specifika, systém ústavní a ochranné výchovy, povinnosti školy v ochraně dítěte 5.Role školy v prevenci rizikového chování, minimální preventivní program, školní metodik prevence 6.Metody a postupy primární prevence na vybraných příkladech (kyberšikana) 7.Spolupráce učitele, třídního učitele, asistenta pedagoga, sociálního pedagoga a metodika a prevence a výchovného poradce jako aktérů společného vzdělávání, případová konference jako metoda řešení problémů žáka 8.Inkluze a podpůrná opatření, spolupráce školy, ŠPZ a rodiny při nastavení PP a IVP 9.Práce se studenty se specifickými poruchami učení 10. Práce se studenty s poruchami pozornosti 11.Práce se studenty s poruchami autistického spektra 12.Práce se studenty s poruchami zraku a sluchu 13.Práce se studenty s tělesným postižením a 14. Práce s žáky s poruchami jazyka a odlišným mateřským jazykem
Literatura povinná: část sociálně pedagogická: LORENZOVÁ, J. Sociální pedagogika: věda, praxe a profese v souvislostech. Praha: VŠCHT, 2023. LORENZOVÁ, J. Sociální pedagogika a rizikové chování (Studijní opora pro studijní program Učitelství chemie pro střední školy a pro kurz CŽV Učitelství chemie pro střední školy). Praha: VŠCHT, 2020 FELCMANOVÁ, L. a kol. Metodika ke Katalogu podpůrných opatření, k dílčí části pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015 MIOVSKÝ, M., SKÁCELOVÁ, L., ZAPLETALOVÁ, J., NOVÁK, P. (Eds.), Primární prevence rizikového chování ve školství. Praha: Sdružení SCAN, Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2010 MIOVSKÝ, M. et al. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi (2nd ed.). Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK a VFN v Praze v Nakladatelství Lidové noviny, 2015 TOMKOVÁ, A., HEJLOVÁ, H., PROCHÁZKA, M., NAJMONOVÁ, M. Spolupráce učitele s dalšími odborníky v realitě společného vzdělávání. České Budějovice: PedF JUCB, 2020. NĚMEC, Z. Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole. Praha: Národní pedagogický institut, 2023
Část speciálně pedagogická Bittmannová, L. (2019). Speciálně-pedagogické minimum pro učitele: co dělat, když do třídy přijde žák se speciálními vzdělávacími potřebami. Pasparta. Fischer, S., Škoda, J., Doulík, P., & Vostrý, M. (2024). Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální (3., rozšířené vydání). Stanislav Juhaňák - Triton. Krejčová, L., & Hladíková, Z. (2017). Přírodovědné vyučovací předměty: žáci se specifickými poruchami učení na 2. stupni ZŠ (Vydání 2). DYS-centrum Praha z.ú.
Metodická doporučení MŠMT: Rizikové chování ve školním prostředí – rámcový koncept (Příloha č. 7) k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č. j.: 21291/2010-28. Název: Kyberšikana a další formy kybernetické agrese. Autoři: K. Kopecký, R. Szotkowski (Centrum PRVoK PdF UP Olomouc). Rizikové chování ve školním prostředí – rámcový koncept (Příloha č. 11) k primární prevenci rizikového chování u dětí a mládeže č. j.: 21291/2010-28. Název: Záškoláctví. Autoři: PaedDr. Miroslava Salavcová, Mgr. Vladimír Foist ČESKÁ ŠKOLNÍ INSPEKCE. Metodika k monitorování a vyhodnocování spravedlivosti vzdělávacího systému v ČR. Praha: Česká školní inspekce, 2022 Vyhlášky a zákony Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, ve znění pozdějších novelizací. Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších novelizací. Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších novelizací.
Literatura doporučená Část sociálně pedagogická: BENDL, S., HANUŠOVÁ, J., LINKOVÁ, M. Žák s problémovým chováním: Cesta institucionální pomoci. Praha: Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3. JEDLIČKA, R., KLÍMA, J., KOŤA, J., NĚMEC, J., PILAŘ, J. Děti a mládež v obtížných životních situacích. Nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Triton, 2004. KOLEKTIV AUTORŮ. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočská univerzita v Plzni, 2011 LORENZOVÁ, J. Ústavní péče jako předmět zájmu sociálních reforem. In Sychrová, A. (Ed.). Ústavní péče v resocializačním kontextu (58-91). Pardubice: Univerzita Pardubice, 2014. ISBN 978-80-7395-756-8. MAZÁNKOVÁ, L. Typologie výchovných potíží. Brno: IMS, 2007 SVOZIL, B., FOIST, V. Strategický management inkluzivní školy. Praha: Liga lidských práv, 2016. PROKOP, D. Slepé skvrny: O chudobě, vzdělávání, populismu a dalších výzvách české společnosti ŠOTOLA, J. et al. Systémová spojení: spolupráce jako nástroj překonávání důsledků sociálního znevýhodnění ve vzdělávání. Praha: Člověk v tísni, [2012]. 121 s. ISBN 978-80-87456-25-5. VEČERKA, K. et. al. Sociálně patologické jevy u dětí. Praha: Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2010. VAŇKÁTOVÁ, E., VAŇKOVÁ, J., ČÁP, J., KREJČOVÁ, Z. Problémy se třídou? Praha: Raabe, [2012]. Dobrá škola. Třídní učitel. ISBN 978-80-87553-40-4. ČERNÁ, A., DĚDKOVÁ, L., MACHÁČKOVÁ, H., ŠEVČÍKOVÁ, A. Kyberšikana: průvodce novým fenoménem. Praha: Grada, 2013. Psyché. ISBN 978-80-247-4577-0. LIBA, J. Zdravie, drogy, drogová prevencia: terminologický a výkladový slovník. 2., doplnené a rozšírené vydanie. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-555-1556-4. ROGERS, Vanessa. Kyberšikana: pracovní materiály pro učitele a žáky i studenty. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-984-2.
Část speciálně pedagogická: Maté, G. (2022). Roztěkaná mysl: původ a léčební poruch pozornosti (2. vydání, přeložil Viktor JUREK). PeopleComm. Závěrková, M. (2018). O ADHD v dospívání a dospělosti. Pasparta. SCHOVANEC, Josef. O kolečko míň: můj život s autismem. Vydání první. Praha: Paseka, 2014, 191 stran. ISBN 978-80-7432-497-0. Krejčová, L. (2019). Dyslexie: psychologické souvislosti. Grada.
Last update: Nováková Schöffelová Miroslava (29.08.2024)
|
Teaching methods | ||||
Activity | Credits | Hours | ||
Účast na přednáškách | 0.5 | 14 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 1.5 | 42 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 1 | 28 | ||
Účast na seminářích | 1 | 28 | ||
4 / 4 | 112 / 112 |