The aim of the subject is to introduce with comprehension apprehension of hazards related to technical and technologic processes. The subject is aimed above all at hazards related to chemical and power plants, especially nuclear power plants, where the question of potential hazards and safety is one of the priorities. Last but not least within the scope of the subject students improve their self and presentation abilities, new trends of the branch are presented.
Last update: TAJ216 (19.11.2013)
Cílem předmětu je seznámit posluchače s chápáním a vnímáním rizik ve vztahu k technickým a technologickým procesům. Předmět je zaměřen především na chemické a energetické výrobny (s důrazem na zařízení využívající jadernou energii) a rizika a nebezpečí s nimi spojená. V neposlední řadě předmět rozvíjí samostatnou práci studentů, prezentační schopnosti, seznamuje studenty s novými trendy v oboru.
Last update: Berka Jan (16.01.2018)
Course completion requirements -
The student must obtain at least 50% points from ongoing activities - small on-going tests, group work during classes, papers, attendance at seminars, excursions, etc. At the same time, it is necessary either during the course of the lecture to present a short essay on a chosen topic agreed by the teacher by the end of the calendar year in which the subject is taught, has developed a separate project in a sufficient quality. Instructions for drawing up the project are delivered to students during the course. The report and the project are met if the min. 25 points (max. 50).
Last update: Berka Jan (16.01.2018)
Student musí získat nejméně 50 % bodů z průběžných aktivit - malých průběžných testů, skupinové práce během výuky, referátů, účast na odborných seminářích, exkurzí, atd. Zároveň je třeba, aby buď v průběhu výuky přednesl krátký referát na zvolené téma odsouhlasené vyučujícím, a nebo do do 31.12. příslušného roku, ve kterém proběhla výuka (v případě, že je předmět vyučován v zimním semestru) a nebo do 30.6. příslušného roku (probíhá-li výuka v letním semestru),, vypracoval v dostatečné kvalitě samostatný projekt. Zadání a instrukce k vypracování projektu jsou studentům předány v průběhu výuky. Referát a (nebo) projekt jsou splněny v případě, že jsou hodnoceny min. 25 body (z max. 50). V případě, že není splněno výše uvedené, je na studentovi, aby situaci řešil s garantem předmětu individuálně a dohodl ses ním na dalším postupu.
Last update: Berka Jan (26.01.2018)
Literature -
R: internal texts, presentation and materials prepared by teachers of the subject and presented during lectures, ISBN: 0-00-0000
A J. Bečvář a kol: Jaderné elektrárny, SNTL, ISBN: 04-237-81
A: D: Ľ. Jelemenský, J. Labovský, Z. Labovská, J. Markoš: Hodnotenie nebezpečenstva chemických procesov,Slovenská technická univerzita v Bratislave, ISBN: 0-00-0000
A: Daniel A. Crowl, Joseph F. Louvar: Chemical Process Safety - Fundamentals with Applications, ISBN: 0-13-018176-5
A: K. Macek, P. Zuna: Nauka o materiálu, ISBN: 978-80-01-02901-5
A: Z. Kříž: Vznik a historie státního dozoru nad jadernou bezpečností Československé komise pro atomovou energii (1970-1992), Zsolt Staník, Praha 2012, ISBN: 978-80-904045-4-0
A: B. Heřmanský, I. Štoll: Energie pro 21. století, ČVUT 1992, ISBN: 80-01-00817-7
D: J. Bečvář a kol: Jaderné elektrárny, SNTL, ISBN: 04-237-81
D: Ľ. Jelemenský, J. Labovský, Z. Labovská, J. Markoš: Hodnotenie nebezpečenstva chemických procesov,Slovenská technická univerzita v Bratislave 2011, ISBN: 0-00-00000
D: Daniel A. Crowl, Joseph F. Louvar: Chemical Process Safety - Fundamentals with Applications, ISBN: 0-13-018176-5
D: Z. Kříž: Vznik a historie státního dozoru nad jadernou bezpečností Československé komise pro atomovou energii (1970-1992), Zsolt Staník, Praha 2012, ISBN: 978-80-904045-4-0
D: B. Heřmanský, I. Štoll: Energie pro 21. století, ČVUT 1992, ISBN: 80-01-00817-7
Last update: Berka Jan (16.01.2018)
Requirements to the exam -
The student must obtain at least 50% points from ongoing activities - on-going tests, group work during classes, papers, attendance at seminars, excursions, etc. At the same time, it is necessary either during the course of the lecture to present a short essay on a chosen topic agreed by the teacher by the end of the calendar year in which the subject is taught, has developed a separate project in a sufficient quality. Instructions for drawing up the project are delivered to students during the course. The report and the project are met if the min. 25 points (max. 50).
Last update: Berka Jan (16.01.2018)
Student musí získat nejméně 50 % bodů z průběžných aktivit - průběžných testů, skupinové práce během výuky, referátů, účast na odborných seminářích, exkurzí, atd. Zároveň je třeba, aby buď v průběhu výuky přednesl krátký referát na zvolené téma odsouhlasené vyučujícím a nebo do do 31.12. příslušného roku, ve kterém proběhla výuka (v případě, že je předmět vyučován v zimním semestru) a nebo do 30.6. příslušného roku (probíhá-li výuka v letním semestru), vypracoval v dostatečné kvalitě samostatný projekt. Instrukce k vypracování projektu jsou studentům předány během výuky. Referát a projekt jsou splněny v případě, že jsou hodnoceny min. 25 body (z max. 50).
Last update: Berka Jan (26.01.2018)
Syllabus -
1. Importance of risk evaluation, basic terms, history and future of risk assesment
2. Elements of toxicology
3. Technologies and risks in the nuclear energy
4. Technologies and risks of future types of nuclear reactors and new energy resources
5. Evaluation of safety and reliability of nuclear power plants and prevention of irradiation
6. The well-known nuclear accidents
7. Risk assessment associated with production and reprocessing of nuclear fuels, nuclear wastes
8. Excursion to the areal of NRI rez to see the experimental nuclear reactors and other facilities
9. Modeling of the escape of burnable and toxic chemicals, simulation of effect of explosion and burning through the use of ALOHA program
10.Influence of operational safety and reliability on coolant quality, treatment of coolants – especially treatment of water for nuclear power engineering
11. Evaluation of basic mechanical properties of structural materials
12. Deterministic and stochastic evaluation of the nuclear safety
13. Evaluation of defects of power facilities
14. Student´s presentations and lectures, works in groups, presentation skills training
Last update: Berka Jan (11.10.2016)
1. Význam hodnocení rizika, základní pojmy, historie a budoucnost HRTP
2. Základy toxikologie
3. Technologie a jejich rizika spojená s výrobou energie, specifické požadavky a rizika spojená s využitím jaderné energie
4. Technologie a rizika pokročilých spojená s výrobnami energie nové generace,a dalších energetických zdrojů (mimo jiné i CCS technologie a další)
5. Hodnocení bezpečnosti a spolehlivosti, rizika spojená s využitím zdrojů ionizujícího záření
6. Problematika a hodnocení rizik spojených s výrobou a přepracováním paliv a produkcí RAO
7. Závažné průmyslové havárie, havárie s únikem radioaktivity do životního prostředí
8. Exkurze do areálu ÚJV Řež a.s. na jaderná a jiná experimentální zařízení zaměřená na hodnocení rizik, bezpečnosti a spolehlivosti energetických provozů
9. Modelování úniku toxických a hořlavých látek, simulace následků výbuchu a hoření pomocí programu ALOHA
10. Vliv kvality teplonosných médií v energetice na bazpečnost a spolehlivost provozu, úprava teplonosných médií - zejména úprava vody pro využití v jaderné energetice
11. Hodnocení základních mechanických vlastností konstrukčních materiálů
12. Deterministické a pravděpodobnostní hodnocení bezpečnosti
13. Hodnocení poruch a nehod energetických a dalších průmyslových zařízení
14. Prezentace studentů a expertů z oboru na vybraná témata z okruhu HRTP, plynárenství energetika, doprava a s ní spojená rizika, aj., práce ve skupinách, tréning prezentačních dovedností studentů
Last update: Berka Jan (24.10.2016)
Learning resources -
www.sciencedirect.com
http://www.osti.gov/bridge/
www.enpedie.cz
http://www.world-nuclear.org/
http://www.epa.gov/OEM/content/cameo/aloha.htm
Last update: Berka Jan (06.07.2013)
www.sciencedirect.com
http://www.osti.gov/bridge/
www.enpedie.cz
http://www.world-nuclear.org/
http://www.epa.gov/OEM/content/cameo/aloha.htm
Last update: Berka Jan (17.05.2013)
Learning outcomes -
Students will be able to:
distinguish terms: danger, hazard, threat
know difference between hazard and sense of risk
estimate hazards of chemical and power production
gain knowledge about new trends of power engineering, basic knowledge of toxicology, material engineering, safety and other branches
simulate simple hazardous situations by means of freeware ALOHA
principles of evaluation of safety, lifetime and reliability of power and chemical production
work separately and also in groups, present their ideas
Last update: Berka Jan (06.07.2013)
Studenti budou umět:
rozlišit pojmy nebezpečí, riziko, ohrožení
znát rozdíly mezi rizikem a vnímání rizika
odhadnout rizika a úskalí energetických a chemických výrob
modelovat jednoduché rizikové situace pomocí volně šiřitelného počítačového software
základy hodnocení bezpečnosti, životnosti, spolehlivosti energetických a chemických výrob
pracovat samostatně i ve skupinách a prezentovat své myšlenky před publikem
Last update: Berka Jan (18.02.2016)
Entry requirements -
For entry to this subject also entry the subject N403011, fulfilled subject N413002 and key knowledge from subject N218004 is required. Basic knowledge from power engineering, corrosion and metallic materials are demanded.
Last update: Berka Jan (06.07.2013)
Pro zápis tohoto předmětu je nutno mít minimálně zapsán předmět N403011, splněn předmět N413002 a ovládat klíčové znalosti z předmětu N218004
Budou vyžadovány základní znalosti z oboru energetiky (účinnost, energetické cykly, typy energetických výroben, atd.) dále základní vlastnosti z oblasti koroze a hodnocení vlastností kovových materiálů
Last update: Hlinčík Tomáš (19.08.2016)
Registration requirements -
Chemical engineering A, Physical chemistry A
Last update: Hlinčík Tomáš (01.02.2018)
Chemické inženýrství A, Fyzikální chemie A
Last update: Hlinčík Tomáš (01.02.2018)
Teaching methods
Activity
Credits
Hours
Účast v laboratořích (na exkurzi nebo praxi)
0.3
8
Obhajoba individuálního projektu
0.5
14
Účast na přednáškách
2
56
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi
0.5
14
Práce na individuálním projektu
0.2
6
Účast na seminářích
0.5
14
4 / 4
112 / 112
Coursework assessment
Form
Significance
Regular attendance
30
Defense of an individual project
5
Report from individual projects
30
Continuous assessment of study performance and course -credit tests