Your browser does not support JavaScript, or its support is disabled. Some features may not be available.
Virtual Reality in Engineering - N445067
Title:
Virtuální realita v inženýrství
Guaranteed by:
Department of Computing and Control Engineering (445)
Faculty:
Faculty of Chemical Engineering
Actual:
from 2019
Semester:
winter
Points:
winter s.:4
E-Credits:
winter s.:4
Examination process:
winter s.:
Hours per week, examination:
winter s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity:
unknown / unknown (unknown)
Min. number of students:
unlimited
Language:
Czech
Teaching methods:
full-time
Teaching methods:
full-time
Level:
For type:
Annotation -
--- Czech English
Last update: Procházka Aleš prof. Ing. CSc. (07.08.2013)
The subject is devoted to selected methods of three-dimensional modelling including object recognition and the use of virtual reality for construction of virtual objects and scenery around. Topics studied include elements of computer vision in informatics, the use of the VRML language in the MATLAB environment and web applications.
Last update: Procházka Aleš prof. Ing. CSc. (06.11.2008)
Předmět je zaměřen na vybrané metody třírozměrného modelování včetně metod rozpoznávání objektů a užití virtuální reality pro konstrukci virtuálních těles a scén. Součástí předmětu je i seznámení s elementy počítačového vidění v informatice. Předmět zahrnuje dále vlastnosti jazyka VRML a propojení s vybranými elementy webovských aplikací. Vývojovým prostředím je systém MATLAB a jeho knihovny.
Aim of the course -
--- Czech English
Last update: Procházka Aleš prof. Ing. CSc. (07.08.2013)
Students will know
how to use the VRML language for the 3D modelling
how to create static and dynamic virtual models
how to use efficient algorithmic and mathematical tools for the 3D modelling
Last update: Procházka Aleš prof. Ing. CSc. (07.08.2013)
Studenti budou umět
aktivně používat jazyk VRML pro tvorbu 3D modelů
tvořit statické a dynamické virtuální modely
efektivně používat algoritmické a matematické nástroje 3D modelování
Literature -
--- Czech English
Last update: TAJ445 (30.09.2013)
R:Žára J.,Laskavý průvodce virtuálními světy,Computer Press,Brno,1999,8072261436
A:Žára J.,Jazyky pro popis virtuální reality,učební text ČVUT,Praha,2000,8001021009
A:Zrzavý J.,VRML - tvorba dokonalých www stránek,Grada,Praha,1999,8071696439
A:Grepl R.,Modelování mechatronických systémů v Matlab/SimMechanics,BEN,Praha,2007,9788073002268
Last update: Procházka Aleš prof. Ing. CSc. (07.08.2013)
Z:Žára J.,Laskavý průvodce virtuálními světy,Computer Press,Brno,1999,8072261436
D:Žára J.,Jazyky pro popis virtuální reality,učební text ČVUT,Praha,2000,8001021009
D:Zrzavý J.,VRML - tvorba dokonalých www stránek,Grada,Praha,1999,8071696439
D:Grepl R.,Modelování mechatronických systémů v Matlab/SimMechanics,BEN,Praha,2007,9788073002268
Learning resources -
--- Czech English
Last update: Procházka Aleš prof. Ing. CSc. (07.08.2013)
http://www.cortona3d.com
Last update: Procházka Aleš prof. Ing. CSc. (07.08.2013)
http://www.cortona3d.com
Syllabus -
--- Czech English
Last update: Procházka Aleš prof. Ing. CSc. (07.08.2013)
1 Definition of virtual reality, basic principles of the control of virtual world, Avatar. VRML viewers.
2 Principles of the 3D world creation, basic algorithms and their mathematical background.
3 Homogeneous axis, geometric transforms in the 3D. Illuminated models.
4 Static scenes modelling in the VRML, file structure, graph of the scene, attributes, prototypes, VRML a HTML
5 Nodes of geometric bodies.
6 The node transform and its attributes.
7 Appearance of geometric bodies. Text processing.
8 Group and son nodes.
9 The use of illumination sources.
10 Time dependent nodes.
11 Associated nodes. Interpolators.
12 The survay of tools for the 3D modelling.
13 CASE STUDY 1 - design of the static virtual world.
14 CASE STUDY 2 - design of the dynamic virtual world.
Last update: Procházka Aleš prof. Ing. CSc. (07.08.2013)
1 Pojem virtuální reality, principy ovládání virtálního světa. Avatar. VRML prohlížeče.
2 Pricipy tvorby 3D světa, základní postupy, jejich matematické pozadí.
3 Homogenní souřadnice. Geometrické transformace ve 3D. Osvětlovací modely.
4 Modelování statické scény ve VRM, struktura souboru, graf scény, atributy, prototypy, VRML a HTML
5 Uzly geometrických těles
6 Uzel Transform a jeho atributy
7 Vzhled geometrických těles. Práce s textem.
8 Skupinové a synovské uzly
9 Práce se světelnými zdroji.
10 Časově závislé uzly
11 Vázané uzly. Interpolátory
12 Přehled nástrojů pro 3D modelování
13 STUDIE 1 - tvorba statického virtuálního světa
14 STUDIE 2 - tvorba dynamického virtuálního světa
Registration requirements -
--- Czech English
Last update: Procházka Aleš prof. Ing. CSc. (07.08.2013)
Mathematics I, Computer graphics
Last update: Procházka Aleš prof. Ing. CSc. (07.08.2013)
Matematika I, Počítačová grafika
Course completion requirements -
--- Czech English
Last update: Procházka Aleš prof. Ing. CSc. (07.08.2013)
Students will complete two projects during the term (min. 30 points), the oral exam and projects should result in more then 50 points.
Last update: Procházka Aleš prof. Ing. CSc. (07.08.2013)
Studenti zpracovávají v průběhu semestru 2 projekty (min. 30 bodů), z ústní části zkoušky a projektů je nutno získat minimálně 50 bodů.
Teaching methods
Activity
Credits
Hours
Účast na přednáškách
1
28
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi
0.5
14
Práce na individuálním projektu
1.5
42
Příprava na zkoušku a její absolvování
0.5
14
Účast na seminářích
0.5
14
4 / 4
112 / 112
Coursework assessment
Form
Significance
Regular attendance
10
Report from individual projects
60
Examination test
30