The aim of the participation in summer/winter school oriented on inorganic non-metallic materials ceramics is to show to PhD students the advanced trends in materials science and technology and to show them the international dimension of science and research in this area. The student proposes a summer/winter school, which could be taken as one of the study course in module B, after consultation with supervisor. Study programme board in the frame of individual study plan approves it. As good practice example could be named the International Glass Summer School of International Commission on Glass), organised every year in Montpelliere (F). The aim of this school is to show to PhD students and young glass specialists the advanced trends in glass science and technology. The students of mentioned school are trained not only during lectures but also prepare and defend a short project. Auspices of ICG technical commission TC23, oriented on glass education, guarantee the high standard of the school. The lecturers at the school are usually renowned professors from world universities (USA, D, F, UK) and experts from the glass industry. According to the international character of the school (both students and lecturers), the participation also increase the soft skills of students, especially their ability to co-operate in international team and to present their results to international auditorium.
Last update: Pátková Vlasta (19.11.2018)
Cílem absolvování tematicky zaměřených letní či zimních škol orientovaných na chemii a technologii anorganických nekovových materiálů je seznámit doktorandy s moderními trendy v materiálové vědě a technologii a ukázat jim mezinárodní rozměr vědy a výzkumu v této oblasti. Letní/zimní školu, která může být započítána jako jedna studijní povinnost z modulu B, navrhuje student po konzultaci se školitelem, schvaluje ji v rámci ISP oborová rada programu. Student po absolvování školy předloží zprávu garantovi předmětu. Příkladem takovéto školy je např. letní škola ICG (International Glass Summer School of International Commission on Glass), která je pořádána každoročně v Montpelliere (F). Jejím cílem je seznámit doktorandy a mladé začínající pracovníky ve sklářské vědě a výzkumu s moderními pohledy na sklářskou vědu a technologii. Posluchači týdenní letní školy jsou vyučováni nejen na samotných přednáškách, ale zpracovávají a obhajují i krátký projekt. Úroveň letní školy je zaručena dohledem technické komise (TC23), která je součástí ICG a je zaměřena na vzdělávání v oboru skla. Přednášejícími jsou většinou profesoři ze světových univerzit (D, F, USA, UK) a odborníci ze sklářského průmyslu. Vzhledem k mezinárodnímu složení studentů i vyučujících posiluje letní škola kromě vlastních znalostí o sklářské vědě a technologii i měkké dovednosti, především schopnost pracovat v mezinárodním týmu či prezentovat výsledky mezinárodnímu auditoriu.
Last update: Pátková Vlasta (19.11.2018)
Course completion requirements -
Oral exam in the form of presentation about the summer/winter school and discussion about information obtained.
Last update: Pátková Vlasta (19.11.2018)
Ústní zkouška ve formě přednášky o průběhu letní/zimní školy a diskuse o získaných poznatcích.
Last update: Pátková Vlasta (19.11.2018)
Literature -
R: Hlaváč J.: The technology of glass and ceramics, An introduction, Elsevier Sci.Pub. Comp., Amsterdam 1983
A: According to recommendation of school organisers
Last update: Helebrant Aleš (22.08.2024)
podle doporučení organizátorů školy
Z: Hlaváč J.: The technology of glass and ceramics, An introduction, Elsevier Sci.Pub. Comp., Amsterdam 1983
D: According to recommendation of school organisers
Last update: Helebrant Aleš (16.08.2024)
Teaching methods -
lectures,and eventually preparation of individual or team project during the school, presentation after returning to UCT
Last update: Pátková Vlasta (19.11.2018)
přednášky, případně vypracování individuálního či skupinového projektu během školy, prezentace po návratu na VŠCHT
Last update: Pátková Vlasta (19.11.2018)
Syllabus -
It is supposed that summer/winter school is oriented on following areas, depending on the detail programme of respektive years:
1. New glass and ceramic materials
2. Traditional and new methods glass and ceramics analysis and characterisation
3. Developmentof new glass and ceramic technologies
4. Traditional and new application possibilities of glass and ceramics
5. Physical chemical and chemical enginnering description of processes at production, use and recyclation of glass and ceramics
Last update: Pátková Vlasta (19.11.2018)
Předpokládá se, že letní/zimní škola je věnována následujícím okruhům, v závislosti na programu jednotlivých ročníků:
1. Nové skelné a keramické materiál
2. Tradiční a nové metody analýzy a charakterizace skla a keramiky
3. Vývoj nových sklářských a keramických technologií
4. Tradiční i nové aplikační možnosti skla a keramiky
5. Fyzikálně-chemický a chemicko-inženýrský popis procesů při výrobě, použití a recyklaci skla a keramiky
Last update: Pátková Vlasta (19.11.2018)
Learning resources -
lectures available at school organisers
Last update: Pátková Vlasta (19.11.2018)
přednášky poskytované organizátory
Last update: Pátková Vlasta (19.11.2018)
Learning outcomes -
Students will be able to
compare the different methods and attitudes to the research of glass and ceramics and their technologies at different institutes
present this knowledge at institutional workshop
use the new information from summer/winter school for his/her own research
Last update: Pátková Vlasta (19.11.2018)
Studenti budou umět
porovnat přístup k výzkumu a vývoji skla a keramiky a jejich technologií mezi různými pracovišti
prezentovat tyto poznatky na ústavním semináři
využít nové poznatky z letní/zimní školy pro řešení vlastní práce