SubjectsSubjects(version: 965)
Course, academic year 2019/2020
  
General didactics - M832004
Title: Obecná didaktika
Guaranteed by: Department of Chemical Education and Humanities (832)
Faculty: Central University Departments of UCT Prague
Actual: from 2019 to 2019
Semester: winter
Points: winter s.:4
E-Credits: winter s.:4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: Váňová Miroslava doc. PhDr. CSc.
Duschinská Karolina Ing. Ph.D.
Classification: Teaching > Pedagogy
Examination dates   Schedule   
This subject contains the following additional online materials
Annotation - Czech
Předmět rozvíjí obecné předpoklady pro práci v profesi učitele a aplikuje pedagogickou teorii v podmínkách výchovně vzdělávacího procesu a školského systému ČR. Cílem je rozvíjet samostatné didaktické myšlení, schopnost reflektovat výukové situace, chápat didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických inovací jako nástroj vytváření příležitostí k učení žáků. Kurz zároveň orientuje studenty před a v průběhu Úvodní praxe s reflexí v základních plánovacích, výukových, organizačních a evaluačních činnostech učitele a vytváří poznatkovou bázi pro plánování, realizaci a hodnocení školního kurikula v navazující Asistentské pedagogické praxi a Souvislé pedagogické praxi I a II. Studenti budou na konci kurzu schopni charakterizovat a uvést do souvislostí základní didaktické pojmy v kontextu školní výuky, didaktické transformace učiva, projektování a hodnocení školního kurikula. Na základě analýzy modelových výukových situací zvolí vhodné výukové strategie a svoji volbu zdůvodní pomocí teoreticky podložené odborné argumentace.
Last update: Vališová Alena (27.08.2024)
Literature - Czech

Povinná:

  • Vališová Alena, Kovaříková Miroslava. Obecná didaktika a její širší pedagogické souvislosti v úkolech a cvičeních. Praha: Grada, 2021, s. ISBN 978-80-271-3249-2.

Last update: prepocet_literatura.php (19.12.2024)
Requirements to the exam - Czech

Aktivní účast na seminářích (min. 75%)

Příprava na přednášky a semináře, průběžné a včasné plnění úkolů v e-learningu (min. 4 úkoly z 5)

Zpracování individální seminární práce dle zadání

Závěrečný písemný test

Last update: Vališová Alena (27.08.2024)
Syllabus - Czech

1. Obecná didaktika jako vědní disciplína, odborná východiska a související disciplíny.

2. Vyučování založené na evidenci, efektivní výukové strategie, základní struktura a fáze vyučovací hodiny.

3. Organizační formy a metody vyučování. Plánování vyučovacích hodin s akcentem na aktivizující metody práce.

4. Výchovně-vzdělávací cíle, vztah mezi cíli, hodnocením výsledků učení a činnostmi žáků. Sumativní a formativní hodnocení.

5. Modely výuky. Transmisivní výuka, výklad a strukturace deklarativních znalostí, rozvíjení procedurálních znalostí a dovedností.

6. Konstruktivistická výuka, induktivní vyvozování, badatelsky orientované vyučování.

7. Ideová, obsahová a metodická dimenze kurikula. Systém kurikulárních dokumentů v ČR, průřezová témata v kurikulu základní a střední školy.

8. Projektování školního kurikula: školní vzdělávací program, tematický plán, příprava učitele na výuku – didaktická analýza učiva.

9. Hodnocení školního kurikula – dimenze kvality výuky: zpracování obsahu, řízení třídy, podpůrné klima, podpora učení, zpětná vazba, reflexe.

10. Realizace školního kurikula: procesní, produktový a mikrostrategický model kurikula; didaktická transformace učiva, realizace a evaluace výuky.

11. Klíčové kompetence a jejich rozvoj ve výuce. Průřezová témata a mezipředmětové vztahy v kurikulu ZŠ a SŠ.

12. Výukový obsah a jeho strukturace. Učebnice a parametry jejich kvality.

13. Profesní kompetence učitele jako předpoklad efektivní pedagogické činnosti.

14. Aktuální otázky obecné didaktiky a její perspektivy v českém i mezinárodním kontextu.

Last update: Vališová Alena (27.08.2024)
Teaching methods
Activity Credits Hours
Účast na přednáškách 1 28
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi 1 28
Práce na individuálním projektu 0.5 14
Příprava na zkoušku a její absolvování 1 28
Účast na seminářích 0.5 14
4 / 4 112 / 112
Coursework assessment
Form Significance
Regular attendance 25
Homework preparation 25
Report from individual projects 25
Examination test 25

 
VŠCHT Praha