|
|
|
||
Cílem předmětu je navázat na získané teoretické didaktické poznatky prostřednictvím praktických laboratorních úloh. Studenti se během laboratoří seznámí s širokým spektrem experimentů z oblasti anorganické, analytické a fyzikální chemie využitelných ve výuce chemie i při její popularizaci. Studenti si při práci v laboratoři utvrdí správné techniky práce a bezpečnostní návyky při manipulaci s chemickými látkami. Díky vzájemné demonstraci prováděných experimentů a následné zpětné vazbě studenti zároveň posílí svoje kompetence v oblasti měkkých dovedností.
Last update: Havlík Jan (10.03.2019)
|
|
||
Podmínkou udělení klasifikovaného zápočtu je splnění vstupního testu bezpečnosti práce, prezenční absolvování všech praktických lekcí v laboratoři (případné absence je nutné nahradit, náhradní termíny laboratoří budou vypsány koncem semestru či ve zkouškovém období, po domluvě s vyučujícím), odevzdání písemně vypracovaných otázek a úkolů, zadávaných na každé lekci, a absolvování závěrečné úlohy. V rámci této úlohy student připraví a provede vybraný demonstrační experiment se všemi jeho náležitostmi běžnými ve výuce středoškolské chemie. Hodnocena je didaktická i odborně-chemická stránka prováděného experimentu. Last update: Havlík Jan (13.02.2019)
|
|
||
Z: Chemické pokusy pro školu a zájmovou činnost. Praha: Prospektrum, 2000. ISBN 80-7175-057-3. Z: ROESKY, H. W. Spectacular chemical experiments. Weinheim: Wiley-VCH, c2007. ISBN 978-3-527-31865-0. Z: ČTRNÁCTOVÁ, Hana a Josef HALBYCH. Didaktika a technika chemických pokusů. 3., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1192-9. Z: MOKREJŠOVÁ, Olga. Moderní výuka chemie. V Praze: Triton, 2009. ISBN 978-80-7387-234-2. Z: ŠULCOVÁ, Renata. Chemie se nezbavíme. Praha: P3K, 2014. ISBN 978-80-87343-43-2.
D: GARCÍA-MARTÍNEZ. Chemistry Education – Best Practices, Opportunities and Trends: Wiley-VCH, 2015. ISBN 978-3-527-33605-0. D: ABELS, Simone, Erik ARENDS, Sara BARBIERI, et al. Kniha přírodovědných záhad: učební aktivity pro podporu badatelsky orientované výuky v přírodovědném vzdělávání. Přeložil Marek ČTRNÁCT. V Praze: TEMI, 2016. ISBN 978-80-87343-61-6. D: ROESKY, H. W. a K. MÖCKEL. Chemical curiosities: spectacular experiments and inspired quotes. New York: VCH, c1996. ISBN 3-527-29414-7. D: CHEMICKÉ POKUSY. Studium chemie - Portál PřF UK pro podporu výuky chemie na SŠ a ZŠ [online]. [cit. 2019-03-10]. Dostupné z: http://studiumchemie.cz/experiment/ D: CANOV, Michael. Informační chemický web. [online]. [cit. 2019-03-10]. Dostupné z: http://canov.jergym.cz/
Last update: Čapek Adamec Martin (22.04.2022)
|
|
||
1.Bezpečnost a technika práce ve školní chemické laboratoři
2.Vodík a jeho sloučeniny
3.Kyslík a jeho sloučeniny
4.Halogeny
5.Síra a selen
6.Dusík
7.Fosfor, arsen, antimon, bismut
8.Alkalické kovy
9.Kovy alkalických zemin, hliník a lanthanoidy
10.Titan, vanad, chrom a mangan
11.Železo, kobalt, nikl a zinek
12.Měď, stříbro, zlato, platina a rtuť
13.Nanochemie, elektrochemie a materiálové chemie
14.Efektní anorganické pokusy
Last update: Havlík Jan (10.03.2019)
|
|
||
Návody k experimentům a teoretické texty (k dispozici v elektronické podobě na e-learning.vscht.cz) Last update: Havlík Jan (13.02.2019)
|
Teaching methods | ||||
Activity | Credits | Hours | ||
Účast v laboratořích (na exkurzi nebo praxi) | 2.3 | 64 | ||
Obhajoba individuálního projektu | 0.2 | 6 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 3.5 | 98 | ||
6 / 6 | 168 / 168 |
Coursework assessment | |
Form | Significance |
Regular attendance | 20 |
Report from individual projects | 20 |
Oral examination | 60 |