|
|
|
||
Předmět Interpersonální komunikace je koncipován jako teoreticko-praktický. Zabývá se různými aspekty komunikace, které jsou spojeny s prací učitele, vzděláváním žáků (zejména dospívajících) i se školou jako organizací.
Program je rozdělen do několika navazujících bloků. Úvodní blok seznamuje studenty se základy teorie komunikace, následuje blok „kultura mluveného projevu (rétorika)“, „komunikační dovednosti učitele“ a „pedagogická komunikace“. Program uzavírá téma „komunikace školy k vnějšímu prostředí“ (mediální komunikace).
Předmět obsahuje část teoretickou (přednášky) k dílčím tématům předmětu. Navazující praktická část zahrnuje nácvik komunikačních dovedností a řešení modelových situací - komunikace učitele při práci se školní třídou. Podstatnou součástí praktické části je samostatná práce studentů - analýza videí přibližující reálný průběh komunikace učitel - žáci v rámci výuky chemie v prostředí školních tříd a laboratoří.
Last update: STRIBRSJ (07.03.2019)
|
|
||
klasifikovaný zápočet: vypracování a obhajoba individuálního projektu - videohospitace s reflexí, písemný zápočtový test Last update: STRIBRSJ (07.03.2019)
|
|
||
Z: CANGELOSI,J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 2003. Z: DEVITO,J.A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. Z: HÁJKOVÁ,E. Rétorika pro pedagogy. Praha: Grada, 2011. Z: ŠEĎOVÁ,K. ŠVAŘÍČEK,R.;ŠALAMOUNOVÁ,Z.: Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. Z: TRACY, B. Speak to Win: How to Present With Power in Any Situation. AMACON-American Management Association, New York, 2008.
D: GUDYKUNST, W.B. TING-TOOMEY,S.: Culture and Interpersonal Communication. London: Newbury Park, New Delhi: Sage Publications,1990. D: HELUS,Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha: Grada, 2007 (část IV,kap.3). D: HIERHOLD,E. Rétorika a prezentace. Praha: Grada, 2005. D: MIKULÁŠTÍK,M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. D: PLAMÍNEK,J. Komunikace a prezentace. Umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha: Grada, 2012. Last update: Čapek Adamec Martin (22.04.2022)
|
|
||
1. Úvod do studia předmětu Interpersonální komunikace, videohospitace s reflexí. Komunikace, komunikační proces, interpersonální komunikace. Videohospitace s reflexí: cíle, metodika, kazuistika 2. Komunikační prostředky, komunikační kontext, komunikační prostředí 3. Neverbální komunikace. Funkce, formy neverbální komunikace 4. Verbální komunikace. Umění mluveného projevu, technika řeči, hlasová hygiena 5. Interpersonální komunikace: konverzace, vztahy, úrovně komunikace, styly komunikace 6. Pedagogická komunikace, specifika komunikace s dospívajícími žáky. 7. Dialog, rozhovor, diskuse a jejich využití ve výuce. 8. Řešení konfliktů. Role komunikačních dovedností učitele v prevenci nespolupracujícího chování žáků 9. Komunikace s rodiči. Škola a komunita, kultura a image školy, nástroje mediální komunikace 10. Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí 11. Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí 12. Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí 13. Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí 14. Pedagogická komunikace v prostředí školní třídy a laboratoře - analýza videí
Last update: STRIBRSJ (07.03.2019)
|
Teaching methods | ||||
Activity | Credits | Hours | ||
Práce na individuálním projektu | 1.9 | 54 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 1.1 | 30 | ||
Účast na seminářích | 1 | 28 | ||
4 / 4 | 112 / 112 |
Coursework assessment | |
Form | Significance |
Defense of an individual project | 50 |
Continuous assessment of study performance and course -credit tests | 50 |