SubjectsSubjects(version: 963)
Course, academic year 2020/2021
  
Education of talented students in chemistry - N832055
Title: Vzdělávání nadaných žáků v chemii
Guaranteed by: Department of Chemical Education and Humanities (832)
Faculty: Central University Departments of UCT Prague
Actual: from 2018 to 2020
Semester: winter
Points: winter s.:4
E-Credits: winter s.:4
Examination process: winter s.:
Hours per week, examination: winter s.:2/1, C+Ex [HT]
Capacity: unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
State of the course: taught
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
Guarantor: Duschinská Karolina Ing. Ph.D.
Examination dates   Schedule   
Annotation -
The subject provides basic orientation in the psychological concepts of talent, focuses on the specifics of talent in the natural sciences and emphasizes the importance of perceiving the individuality of a pupil. A special-pedagogical point of view clarifies the possibilities of supportive means at school in the framework of inclusive education. The instructional perspective brings methods of working with talented pupils within a common classroom. There are also specialized competitions and extra-curricular and leisure-time activities focused on the development of talent in natural science.
Last update: Duschinská Karolina (31.08.2018)
Literature - Czech

Cihelková, J. (2017). Nadané dítě ve škole: náměty do výuky pro celou třídu. Praha: Portál.

Farah, J. N. (2018). Successful Classroom Management for Gifted and Twice-Exceptional Students: Professional Learning Modules. Prufrock Press.

Fogarty, R., Kerns, G. M., & Pete, B. M. ([2018]). Unlocking student talent: the new science of developing expertise. New York, NY: Teachers College Press.

Freeman, Y. S., Freeman, D. E., & Ramírez, R. (c2008). Diverse learners in the mainstream classroom: strategies for supporting all students across content areas, English language learners, students with disabilities, gifted/talented students. Portsmouth, NH: Heinemann.

Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada.

Chemická olympiáda [Online]. (2016). Retrieved August 31, 2018, from https://olympiada.vscht.cz/cs/

Miller, A. (2012). Drama nadaného dítěte aneb Hledání pravého Já (Přeprac. a rozš. vyd). V Praze: Triton.

Mudrák, J. (2015). Nadané děti a jejich rozvoj. Praha: Grada.

TALNET online k přírodním vědám [Online]. (2011). Retrieved August 31, 2018, from http://www.talnet.cz/

Last update: Duschinská Karolina (31.08.2018)
Syllabus - Czech

1. Charakteristika nadaných, koncepce nadání

2. Nadaní žáci v přírodních vědách

3. Práce s nadaným žákem v rámci běžné výuky ve třídě. Vhodné organizační formy práce s heterogenní skupinou. Individualizace a personalizace výuky, vrstevnaté učební úlohy, základní a rozšiřující učivo.

4. Nadání jako speciální vzdělávací potřeba. Plán pedagogické podpory, podpůrná opatření, žáci s dvojí výjimečností.

5. Chemická Olympiáda. Letní soustředění a tábory, přírodovědné soutěže.

6. Badatelsky orientovaná výuka.

7. Mimoškolní aktivity: Talnet, SOČ.

Last update: Kubová Petra (31.08.2018)
 
VŠCHT Praha