The subject Sustainable Development is focused on introducing the basic principles of sustainability science and sustainable development strategies. In the course, the concept of planetary boundaries is explained to students and basic anthropogenic factors leading to their exceeding are introduced. Students will be acquainted with the basic methods of environmental analyses and the principles of interpretation of their results. Based on the methodological framework of sustainability science, students will be introduced to the individual Sustainable Development Goals (SDGs, UN). The main objective of teaching the subject Sustainable Development is to provide students with basic information about the principles of sustainability and the possibilities of their application not only in technological and economic practice. The secondary objectives of teaching the subject are to support students' critical thinking and to encourage them to discuss and reflect on socially relevant topics.
Last update: Kočí Vladimír (12.01.2023)
Předmět Udržitelný rozvoj je zaměřen na představení základních principů vědy o udržitelnosti a strategie udržitelného rozvoje. V předmětu je studentům vysvětlena koncepce planetárních mezí a jsou představeny základní antropogenní faktory vedoucí k jejich překračování. Studenti budou v předmětu seznámeni se základními metodami environmentálních analýz a principů interpretace jejich výsledků. Na základě metodického rámce vědy o udržitelnosti budou studentům představeny jednotlivé cíle udržitelného rozvoje (SDGs, OSN).
Last update: Kubová Petra (10.01.2023)
Aim of the course - Czech
Hlavním cílem výuky předmětu Udržitelný rozvoj je poskytnout studentům základní informace o principech udržitelnosti a o možnostech jejich uplatňování nejen v technologické a hospodářské praxi. Vedlejšími cíli výuky předmětu je podporovat kritické myšlení studentů a vybízet je k diskusi a reflexi nad celospolečensky závažnými tématy.
Last update: Kubová Petra (10.01.2023)
Course completion requirements - Czech
Písemná a ústní část zkoušky.
Last update: Kubová Petra (10.01.2023)
Literature -
Obligatory:
UN Transforming our world, UN, 2016
Doughnut economics: seven ways to think like a 21st-century economist, RAWORTH, Kate. , 2017
Last update: Kočí Vladimír (20.06.2024)
UN Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development. 2016. https://sdgs.un.org/2030agenda
DÍAZ, Sandra, et al. Assessing nature's contributions to people. Science, 2018, 359.6373: 270-272. DOI: 10.1126/science.aap8826
Nováček, P.: Udržitelný rozvoj. Univerzita Palackého, 2011.
RAWORTH, Kate. Doughnut economics: seven ways to think like a 21st-century economist. Chelsea Green Publishing, 2017.
SAGE, Rowan F. Global change biology: A primer. Global Change Biology, 2020, 26.1: 3-30. https://doi.org/10.1111/gcb.14893
FOLEY, Jonathan. Living by the lessons of the planet. Science, 2017, 356.6335: 251-252. DOI: 10.1126/science.aal4863
STEFFEN, Will, et al. Planetary boundaries: Guiding human development on a changing planet. science, 2015, 347.6223: 1259855. DOI: 10.1126/science.1259855
LEACH, Melissa, Belinda REYERS, Xuemei BAI, Eduardo S. BRONDIZIO, Christina COOK, Sandra DÍAZ, Giovana ESPINDOLA, Michelle SCOBIE, Mark STAFFORD-SMITH and Suneetha M SUBRAMANIAN, 2018. Equity and sustainability in the Anthropocene: a social–ecological systems perspective on their intertwined futures. Global Sustainability [online]. B.m.: Cambridge University Press, vol. 1, p. e13. doi:10.1017/sus.2018.12
CLARK, William C. (ed.). Sustainability science: a room of its own. Proceedings of the National Academy of Sciences, 2007, 104.6: 1737-1738. https://doi.org/10.1073/pnas.0611291104
BIGGS, Reinette; SCHLÜTER, Maja; SCHOON, Michael L. (ed.). Principles for building resilience: sustaining ecosystem services in social-ecological systems. 2015.
ROBEYNS, Ingrid. What, if anything, is wrong with extreme wealth?. Journal of Human Development and Capabilities, 2019, 20.3: 251-266. https://doi.org/10.1080/19452829.2019.1633734
WILLETT, W., et al., Food in the Anthropocene: the EAT–Lancet Commission on healthy diets from sustainable food systems. The Lancet, 2019. 393(10170): p. 447-492.
IPCC, 2022: Climate Change 2022: Mitigation of Climate Change. Contribution of Working Group III to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change, Cambridge University Press, Cambridge, UK and New York, NY, USA. doi: 10.1017/9781009157926
Lewis, S., Maslin, M. Defining the Anthropocene. Nature 519, 171–180 (2015). https://doi.org/10.1038/nature14258
Last update: Kubová Petra (10.01.2023)
Syllabus -
1. Introduction, history and theory of sustainability science – relationship between man and the environment, definition of sustainability – Brundtland, three pillars of sustainability; weak and strong sustainability
2. Environmental limits of human civilization – climate – greenhouse effect (current state, prediction, interpretation); disturbance of stability, tipping points of the climate system
3. Environmental limits of human civilization – ecosystems – interconnectedness of planetary systems, biodiversity crisis, ecosystem services
4. Environmental limits of human civilization – chemical substances – eutrophication, acidification, chemical pollution (pesticides, micropollutants), consumption of raw materials, ozone layer
5. Sustainability analysis, quantification and interpretation of indicators – LCA and footprint indicators (explanation of methodology and calculation), ESG, ecolabelling, greenwashing
6. UN Sustainable Development Goals and Climate Action – TowardsPolitical Action (Goal No. 13) and international conventions
7. Poverty and inequalities – Ending poverty (1) and inequalities(10) – definition of poverty, inequalities – equality vs. equity, double injustice, colonialism, human rights, representation of minorities
8. Hunger, health and quality of life – End of hunger (2) and Health and quality of life (3) – reasons for hunger and their relationship to climate change and other factors, climate grief; Hunger in Developing Countries vs. malnutrition in industrial, overweight and civilization diseases; access to health care (geographical and financial, insurance), relationship of the spread and origin of diseases to the environment, possibilities of feeding the population within planetary limits
9. Decent work, economy, responsible consumption and industry – Decent work and economic growth (8), Responsible production and consumption (12) and Industry, innovation and infrastructure (9) –economic models, doughnut economics, degrowth, responsible consumption, indicators, research and innovation, SMEs v. Corporate Social Responsibility
10. Quality education and gender equality – Quality education (4) and gender equality (5) – educational inequalities, quality and inclusiveness, the impact of education on democratic prosperity, the situation in developing countries; gender pay gap, glass ceiling, care, availability of part-time jobs, disadvantage of women in science, sexual violence, sexism
11. Drinking water, life in and on land – Drinking water, waste water (6), life on land (15) and life in water (14) – access to drinking water, limits of drinking water availability (drought, pollutants, basic possibilities of pollutant treatment), alternative sources – wastewater treatment, desalinization; possibilities of saving water in households and industry, water systems, water in the landscape, stability of systems, fishing; protected areas
12. Sustainable cities and communities, affordable and clean energies – Sustainable cities and communities (11) and Available and clean energy (7) – housing availability, adaptation to climate change, heat islands, relations between cities and their surroundings, mobility in the city, air pollution, smart cities; energy sources, energy security, renewables, energy efficiency and savings, energy poverty
13. Practices and limits to achieving sustainable development; Peace, Justice and Strong Institutions – Peace, Justice and Strong Institutions (16) and Cooperation to achieve the objectives (17) – justice, transparent institutions, rule of law, corruption, human rights; common but differentiated responsibility, environmental justice; General summary – Vision for a sustainable society
Last update: Kočí Vladimír (12.01.2023)
1. Úvod a historie strategie udržitelnosti – vztah člověka a prostředí, socio-ekonomické a environmentální vztahy, historické milníky implementace strategie udržitelnosti, role a aktivity OSN, hospodářské a technologické souvislosti udržitelného rozvoje, koncepce planetárních mezí, Green Deal
2. Věda o udržitelnosti - definice udržitelnosti, Brundtland, metodologický rámec a základní teoretická východiska, tři pilíře udržitelnosti; slabá a silná udržitelnost, progresivní teorie
3. Environmentální meze lidské civilizace – klima – skleníkový jev (současný stav, predikce, interpretace); narušení stability, body zlomu klimatického systému
4. Environmentální meze lidské civilizace – ekosystémy – propojenost planetárních systémů, krize biodiverzity, ekosystémové služby, ozonová vrstva
5. Environmentální meze lidské civilizace – chemické látky – eutrofizace, acidifikace, chemické znečištění (pesticidy, mikropolutanty), spotřeba surovin
6. Analýza udržitelnosti, kvantifikace a interpretace indikátorů – LCA a indikátory stopy (vysvětlení metodologie a výpočtu), ESG, ecolabelling, greenwashing
7. Cíle udržitelného rozvoje OSN (č. 1 až 17) a klimatická opatření – Klimatická opatření (13) a mezinárodní úmluvy
8. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability - Konec chudoby (1) a Méně nerovností (10) – definice chudoby, nerovnosti – equality vs. equity, double injustice, kolonialismus, lidská práva, reprezentace menšin
9. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability - Konec hladu (2) a Zdraví a kvalitní život (3) – důvody hladu a jejich vztah ke klimatické změně a dalším faktorům, klimatický žal; hlad v rozvojových zemích vs. podvýživa v industriálních, nadváha a civilizační choroby; dostupnost zdravotní péče (geografická i finanční, pojištění), vztah šíření a vzniku nemocí k životnímu prostředí, možnosti uživení populace v rámci planetárních mezí
10. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability - Důstojná práce a ekonomický růst (8), Odpovědná výroba a spotřeba (12) a Průmysl, inovace a infrastruktura (9) – hospodářsko - ekonomické modely řízení, doughnut economics, degrowth, odpovědná spotřeba, indikátory, produktivita práce a wellbeing, nepodmíněný základní příjem, výzkum a inovace, SMEs vs. korporace, corporate social responsibility
11. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability – Kvalitní vzdělání (4) a Rovnost mužů a žen (5) – nerovnosti ve vzdělávání, kvalita a inkluzivita, vliv vzdělanosti na prosperitu demokracie, situace v rozvojových zemích; definice pohlaví vs. gender, gender pay gap, skleněný strop, péče, dostupnost částečných úvazků, znevýhodnění žen ve vědě, sexuální násilí, sexismus
12. Pitná voda, život ve vodě a na souši – Pitná voda, kanalizace (6), život na souši (15) a život ve vodě (14) – přístup k pitné vodě, limity dostupnosti pitné vody (sucho, polutanty, základní možnosti čištění polutantů), alternativní zdroje – čištění odpadní vody, desalinizace; možnosti šetření vodou v domácnosti i v průmyslu, vodní systémy, voda v krajině, stabilita systémů, rybolov; chráněná území
13. Udržitelná města a obce, dostupné a čisté energie – Udržitelná města a obce (11) a Dostupné a čisté energie (7) – dostupnost bydlení, adaptace na změnu klimatu, tepelné ostrovy, vztahy měst a jejich okolí, mobilita ve městě, znečištění ovzduší, smart cities; zdroje energie, energetická bezpečnost, obnovitelné zdroje, energetická účinnost a úspory, energetická chudoba, mocenské pozice (diktátorské režimy, korporace a lobby vs. decentralizace a demokratizace)
14. Postupy a limity dosažení udržitelného rozvoje; mír, spravedlnost a silné instituce – Mír, spravedlnost a silné instituce (16) a Partnerství ke splnění cílů (17) – spravedlnost, transparentní instituce, právní stát, korupce, lidská práva; common but differentiated responsibility, environmental justice; obecné shrnutí – vize udržitelné společnosti.
Last update: Kubová Petra (10.01.2023)
Learning resources - Czech
Nováček, P.: Udržitelný rozvoj. Univerzita Palackého, 2011.