|
|
|
||
Předmět Udržitelný rozvoj je zaměřen na představení základních principů vědy o udržitelnosti a strategie udržitelného rozvoje. V předmětu je studentům vysvětlena koncepce planetárních mezí a jsou představeny základní antropogenní faktory vedoucí k jejich překračování. Studenti budou v předmětu seznámeni se základními metodami environmentálních analýz a principů interpretace jejich výsledků. Na základě metodického rámce vědy o udržitelnosti budou studentům představeny jednotlivé cíle udržitelného rozvoje (SDGs, OSN). Last update: Kočí Vladimír (24.06.2022)
|
|
||
Hlavním cílem výuky předmětu Udržitelný rozvoj je poskytnout studentům základní informace o principech udržitelnosti a o možnostech jejich uplatňování nejen v technologické a hospodářské praxi. Vedlejšími cíli výuky předmětu je podporovat kritické myšlení studentů a vybízet je k diskusi a reflexi nad celospolečensky závažnými tématy. Last update: Kočí Vladimír (24.06.2022)
|
|
||
Písemná a ústní část zkoušky. Last update: Kočí Vladimír (24.06.2022)
|
|
||
Povinná:
Doporučená:
Last update: Kočí Vladimír (20.06.2024)
|
|
||
1. Úvod a historie strategie udržitelnosti – vztah člověka a prostředí, socio-ekonomické a environmentální vztahy, historické milníky implementace strategie udržitelnosti, role a aktivity OSN, hospodářské a technologické souvislosti udržitelného rozvoje, koncepce planetárních mezí, Green Deal
2. Věda o udržitelnosti - definice udržitelnosti, Brundtland, metodologický rámec a základní teoretická východiska, tři pilíře udržitelnosti; slabá a silná udržitelnost, progresivní teorie
3. Environmentální meze lidské civilizace – klima – skleníkový jev (současný stav, predikce, interpretace); narušení stability, body zlomu klimatického systému
4. Environmentální meze lidské civilizace – ekosystémy – propojenost planetárních systémů, krize biodiverzity, ekosystémové služby, ozonová vrstva
5. Environmentální meze lidské civilizace – chemické látky – eutrofizace, acidifikace, chemické znečištění (pesticidy, mikropolutanty), spotřeba surovin
6. Analýza udržitelnosti, kvantifikace a interpretace indikátorů – LCA a indikátory stopy (vysvětlení metodologie a výpočtu), ESG, ecolabelling, greenwashing
7. Cíle udržitelného rozvoje OSN (č. 1 až 17) a klimatická opatření – Klimatická opatření (13) a mezinárodní úmluvy
8. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability - Konec chudoby (1) a Méně nerovností (10) – definice chudoby, nerovnosti – equality vs. equity, double injustice, kolonialismus, lidská práva, reprezentace menšin
9. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability - Konec hladu (2) a Zdraví a kvalitní život (3) – důvody hladu a jejich vztah ke klimatické změně a dalším faktorům, klimatický žal; hlad v rozvojových zemích vs. podvýživa v industriálních, nadváha a civilizační choroby; dostupnost zdravotní péče (geografická i finanční, pojištění), vztah šíření a vzniku nemocí k životnímu prostředí, možnosti uživení populace v rámci planetárních mezí
10. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability - Důstojná práce a ekonomický růst (8), Odpovědná výroba a spotřeba (12) a Průmysl, inovace a infrastruktura (9) – hospodářsko - ekonomické modely řízení, doughnut economics, degrowth, odpovědná spotřeba, indikátory, produktivita práce a wellbeing, nepodmíněný základní příjem, výzkum a inovace, SMEs vs. korporace, corporate social responsibility
11. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability – Kvalitní vzdělání (4) a Rovnost mužů a žen (5) – nerovnosti ve vzdělávání, kvalita a inkluzivita, vliv vzdělanosti na prosperitu demokracie, situace v rozvojových zemích; definice pohlaví vs. gender, gender pay gap, skleněný strop, péče, dostupnost částečných úvazků, znevýhodnění žen ve vědě, sexuální násilí, sexismus
12. Pitná voda, život ve vodě a na souši – Pitná voda, kanalizace (6), život na souši (15) a život ve vodě (14) – přístup k pitné vodě, limity dostupnosti pitné vody (sucho, polutanty, základní možnosti čištění polutantů), alternativní zdroje – čištění odpadní vody, desalinizace; možnosti šetření vodou v domácnosti i v průmyslu, vodní systémy, voda v krajině, stabilita systémů, rybolov; chráněná území
13. Udržitelná města a obce, dostupné a čisté energie – Udržitelná města a obce (11) a Dostupné a čisté energie (7) – dostupnost bydlení, adaptace na změnu klimatu, tepelné ostrovy, vztahy měst a jejich okolí, mobilita ve městě, znečištění ovzduší, smart cities; zdroje energie, energetická bezpečnost, obnovitelné zdroje, energetická účinnost a úspory, energetická chudoba, mocenské pozice (diktátorské režimy, korporace a lobby vs. decentralizace a demokratizace)
14. Postupy a limity dosažení udržitelného rozvoje; mír, spravedlnost a silné instituce – Mír, spravedlnost a silné instituce (16) a Partnerství ke splnění cílů (17) – spravedlnost, transparentní instituce, právní stát, korupce, lidská práva; common but differentiated responsibility, environmental justice; obecné shrnutí – vize udržitelné společnosti. Last update: Kočí Vladimír (24.06.2022)
|
|
||
Nováček, P.: Udržitelný rozvoj. Univerzita Palackého, 2011.
Moldan, Bedřich. Podmaněná planeta. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009. Last update: Kočí Vladimír (24.06.2022)
|
|
||
Nejsou. Last update: Kočí Vladimír (24.06.2022)
|
Teaching methods | ||||
Activity | Credits | Hours | ||
Účast na přednáškách | 0.5 | 14 | ||
Práce na individuálním projektu | 0.5 | 14 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 1.5 | 42 | ||
3 / 3 | 70 / 84 |