Macroeconomics deals either with the economy as a whole or with the basic subdivisions or aggregates -such as the government, household, and business sector-making up the economy. An aggregate is a colletion of specific economic units treated as if they were one unit. Thus,we might find it convenient to lump together all businesses in our economy and treat them as if they were one huge unit. In dealing with aggregates, macroeconomics is concerned with obtaining an overview, or general outline, of the structure of the economy and the relationships among the major aggregates constituting the economy. No attention is given to specific units making up the various aggregates. Macroeconomics speaks of such magnitudes as total output, total level of employment, total income, aggregate expenditures, the general level of prices, and so forth, in analyzing various economic problems. Macroeconomics examines the forest, not the trees. It gives a bird´s-eye view of the economy.
Last update: TAJ832 (26.08.2013)
Cílem makroekonomie je seznámit studenty s celkovým pohledem na ekonomiku prostřednictvím různých agregátních veličin, jako je např. hrubý domácí produkt, míra inflace, nezaměstnanost apod.Makroekonomie opomíjí detaily chování jednotlivých ekonomických subjektů a pro pochopení složitých vazeb mezi velkým počtem agregátních veličin a ekonomických vztahů používá abstraktní ekonomické modely. Dalším naším cílem je tedy prostřednictvím těchto modelů seznámit studenty s makroekonomickými souvislostmi, tak aby porozuměli tomu co je to hospodářský růst, hospodářský cyklus, problém chudoby a proč např. koruna zpevňuje nebo oslabuje, či jaké jsou důsledky vyššího či nižšího zdanění. Zkrátka aby porozuměli jevům, které ovlivňují náš život.
Cílem výuky makroekonomie je také prostřednictvím některých témat ( jako např. státní dluh či Phillipsova křivka poukázat na přetrvávající sklon lidí vidět pouze bezprostřední dopad daného opatření nebo dopad pouze na zvláštní skupinu obyvatel a nechuť zkoumat dlouhodobé dopady daného opatření. V neposlední řadě je naším cílem ukázat studentům, že v současné moderní makroekonomii, na rozdíl od mikroekonomie, existují různé teoretické směry a koncepce, které se liší především v tom, jak hodnotí možnosti tržního mechanismu. Z toho potom vyplývají i jejich rozdílná doporučení pro hospodářskou politiku.
Last update: PICHANIL (30.11.2012)
Aim of the course -
After successful completion of the course, students will be able to think like an economist, theoretically analyze economic issues and to understand the relationship between economic theory and economic reality. Students will be able to apply the basic principles of human economic behavior and the functioning of markets in contemporary economic reality and deal with application examples. Students understand basic economic concepts and models in the light of the latest scientific knowledge, with an emphasis on the process of globalization. Students will be able to explain, solve and apply models of consumption and investment function, money market, foreign exchange rates, economic growth and the business cycle, unemployment, inflation, taxation and public debt.
Last update: TAJ832 (03.09.2013)
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni ekonomicky myslet, teoreticky analyzovat ekonomické problémy a pochopit vztah ekonomické teorie a hospodářské praxe. Studenti budou. schopni aplikovat základní principy ekonomického chování lidí a fungování trhů do soudobé hospodářské praxe a řešit aplikační příklady. Absolvent kurzu pochopí základní ekonomické pojmy a modely ve světle nejnovějších vědeckých poznatků, s důrazem na proces globalizace. Studenti budou schopni vysvětlit, řešit a aplikovat problematiku spotřební a investiční funkce, trhu peněz, měnových kurzů, hospodářského růstu a hospodářského cyklu, nezaměstnanosti, inflace, zdanění a státního dluhu.
Last update: PICHANIL (29.11.2012)
Literature -
R Pichaničová,L., Pačesová,H.: Ekonomie II ( Makroekonomie),VŠCHT Praha,2005,ISNB 80-7080-497-1.
R Holman, R.: Ekonomie C.H.Beck,Praha 2011, 5.vydání, ISNB 80-86775-08-09.
A Mankiw,N.G.: Zásady ekonomie, Victoria Publishing, Praha,1999.
A Holman, R.: Makroekonomie,C.H.Beck Praha 2004.
Last update: TAJ832 (09.09.2013)
Z Pichaničová,L., Pačesová,H.: Ekonomie II ( Makroekonomie),VŠCHT Praha,2005,ISNB 80-7080-497-1.
Z Holman, R. : Ekonomie C.H.Beck,Praha 2011, 5.vydání,ISNB 80-86775-08-09.
D Mankiw,N.G. : Zásady ekonomie, Victoria Publishing, Praha,1999.
D Holman, R. : Makroekonomie,C.H.Beck Praha 2004.
Last update: TAJ832 (09.09.2013)
Learning resources -
Auxiliary text on http://www.vscht.cz/admin
Last update: TAJ832 (20.08.2013)
Pomocný text na http://www.vscht.cz/admin
Last update: TAJ832 (20.08.2013)
Syllabus -
1. Macroeconomic objective - economic growth, buiness cycles, unemployment and
inflation.
2. Gross domestic product ( GDP) and methods of calculating GDP.
3. Consuption, investment and the multiplier model.
4. Aggregate supply, aggregate demand and potential product.
5. The calssical and keynesian macroeconomic theory.
6. The labor market and unemlpoyment.
7. The money market and banking.
8. Inflation and macroecnomic policy.
9. Centrak bank and monetary policy.
10. Government budget and fiscal policy.
11. Govenment deficit and debt.
12. Exchange rates and exchange market.
13. International business.
14. Development of interanational monetary system.
Last update: TAJ832 (26.08.2013)
1. Makroekonomická koncepce cílů.
2. Hrubý a čistý domácí produkt.Měření HDP a HNP výdajovou, důchodovou a výrobkovou metodou.
3. Spotřeba, investice a rovnovážný produkt.Model multiplikátoru.
4. Agregátní nabídka, poptávka a potencionální produkt. Šoky ze strany AD a AS.
5. Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích.Nominální a reálné peněžní zůstatky.
6. Bankovní soustava, tvorba peněz a trh peněz.Peněžní zásoba v krátkém a dlouhém období.Teorie poptávky po aktivech a tvorba portfolia.
7. Hospodářský cyklus, strukturální a cyklické výkyvy.Příčiny hospodářského cyklu.Hospodářský růst.
8. Inflace, měření inflace.Poptávková inflace,nákladová inflace.Phillipsova křivka a volba mezi inflací a nezaměstnaností.
9. Měnový kurz a měnový trh. Měnový kurz a úroková parita.Teorie parity kupní síly-absolutní a relativní verze.Režimy měnových kurzů.
10.Platební bilance a zahraniční dluh. Rovnováha PB,bilance zboží a služeb.Finanční účet PB. Zahraniční dluh.
11.Měnová politika centrální banky. Nezávislost CB.Cíle a nástroje monetární politiky,adaptivní a racionální očekávání. Ukotvení měnovým kurzem.
12.Veřejné rozpočty a daně. Daně, šedá ekonomika a Lafferova křivka.Nepřímé daně.Rozpočtové schodky a státní dluh.řemena státního dluhu
13.Mezinárodní obchod, teorie komparativní výhody.
14.Mezinárodní měnové systémy a jejich vývoj.
Last update: PICHANIL (29.11.2012)
Registration requirements -
Studies Macroeconomics facilitates knowledge of microeconomics.
Last update: TAJ832 (20.08.2013)
Studium makroekonomie usnadňuje znalost mikroekonomie.
Last update: TAJ832 (20.08.2013)
Teaching methods
Activity
Credits
Hours
Účast na přednáškách
1
28
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi