The aim of the course is to enhance students´communication skills in English. It concentrates on interpretation of texts and recordings, on presentation of opinions and reaching agreement. The topics cover emotions, crossing cultures, technology, travel, numbers and measurements, punishment, eating and drinking. The final knowledge of language is at C1+ level according to CERF (Common European Reference Framework).
Last update: Holanová Petra Mgr. (11.06.2023)
Cílem předmětu je rozvinout a upevnit jazykové znalosti a komunikační dovednosti v oblasti všeobecné angličtiny se zvláštním zaměřením na interpretaci textů a poslechových materiálů., vyjádření vlastního názoru a argumentaci. Tématické okruhy se týkají emocí, prolínání kultur, technologií, čísel, trestu, jídla a pití. Výstupní úroveň předmětu odpovídá úrovni C1+ podle Sjednoceného evropského referenčního rámce.
Aim of the course -
Last update: Holanová Petra Mgr. (06.05.2020)
Students will be able to
• understand and interpret authentic texts (newspaper articles, extracts from literature) and recordings
• give their opinions on a topic discussed with their partners using appropriate register
• use appropriate and precise vocabulary
• write a review
• write a essay
Last update: Holanová Petra Mgr. (06.05.2020)
Studenti budou umět :
• rozebrat a správně interpretovat autentické texty( novinové články, úryvky z literatury) a poslechové materiály
• s využitím osvojených komplexních jazykových prostředků argumentovat v diskusi
• používat vhodnou a přesnou slovní zásobu
• napsat recenzi
• napsat esej
Literature -
Last update: Holanová Petra Mgr. (10.06.2023)
Z: Latham-Koenig Ch., Oxenden C., Chomacki K., English File Advanced Plus MultiPack B, Fourth Edition, Oxford University Press, 2021, 9780194060141
West C., Recycling Advanced English, Georgian Press, 2002, 1873630336
Hewings M., Advanced Grammar in Use, Third Edition, Cambridge University Press, 2013, 9781107697386
Last update: Holanová Petra Mgr. (10.06.2023)
Z: Latham-Koenig Ch., Oxenden C., Chomacki K., English File Advanced Plus MultiPack B, Fourth Edition, Oxford University Press, 2021, 9780194060141
A: West C., Recycling Advanced English, Georgian Press, 2002, 1873630336
A: Hewings M., Advanced Grammar in Use, Third Edition, Cambridge University Press, 2013, 9781107697386
Learning resources -
Last update: Holanová Petra Mgr. (06.05.2020)
Materials prepared and/or recommended by the teacher.
Last update: Holanová Petra Mgr. (06.05.2020)
Materiály vytvořené a/nebo doporučené vyučujícím.
Teaching methods -
Last update: Holanová Petra Mgr. (09.06.2023)
Seminars
Last update: Holanová Petra Mgr. (09.06.2023)
Semináře
Syllabus -
Last update: Holanová Petra Mgr. (10.06.2023)
1. An emotional roller coaster. Prepositions and sentence patterns. More sophisticated emotions. Stress in multi-syllable adjectives.
2. Crossing cultures. Advanced structures for comparing and contrasting. Individuals and populations. Contrastive stress.
3. Synopses of psychology and self-help books. Use of English. Revision of Unit 5.
4. Hi-tech, lo-tech. Position of adverbs. Common adverb collocations. Sentence intonation with adverbs.
5. It all adds up. Singular and plural agreement. Numbers and measurements. Stress and intonation in long numbers.
6. Opinions on Renzo Piano's Shard, London. Use of English. Revision of Unit 6.
7. Whodunnit? Complex passive forms. Punishment. Understanding an accent. Writing: A report.
8. Alone or with friends? Special uses of tenses. Connotation. Linking.
9. The prison where inmates are treated like people. Use of English. Revision of Unit 7.
10.Food of love. Expressing conditionality. Eating and drinking. Vowel sounds and spelling. Writing: A formal email.
11.Seeing things differently. Adjective order. Ways of seeing. Stress and intonation.
12.A plate of peas. Use of English. Revision of Unit 8.
13.Giving an inspiring presentation.
14.General revision and the final test.
Last update: Holanová Petra Mgr. (10.06.2023)
1. Emotivní horská dráha. Předložky a větné vzorce. Sofistikovanější emoce. Přízvuk ve víceslabičných přídavných jménech.
2. Prolínání kultur. Pokročilé struktury pro porovnávání a kontrast. Jednotlivci a populace. Kontrastní stres.
3. Synopse psychologie a svépomocných knih. Použití angličtiny v kontextu. Opakování lekce 5.
4. Špičkové technologie, zastaralé technologie. Pozice adverbií. Běžná slovní spojení s příslovci. Větná intonace s příslovci.
5. Vše se sčítá. Shoda jednotného a množného čísla. Čísla a míry. Přízvuk a intonace v dlouhých číslech.
6. Názory na Renzo Piano's Shard v Londýně. Použití angličtiny v kontextu. Opakování lekce 6.
7. Kdo to udělal? Složité pasivní formy. Trest. Pochopení přízvuku. Psaní: Zpráva.
8. Sám nebo s přáteli? Speciální použití časů. Konotace. Propojování slov ve výslovnosti.
9. Vězení, kde se s vězni zachází jako s lidmi. Použití angličtiny v kontextu. Opakování lekce 7.
10.Zážitky spojené s jídlem. Vyjádření podmíněnosti. Jídlo a pití. Samohlásky: výslovnost a pravopis. Psaní: Formální e-mail.
11.Vidět věci jinak. Pořadí přídavných jmen. Způsoby vidění. Stres a intonace.
12.Hrášek na talíři. Použití angličtiny v kontextu. Opakování lekce 8.
13.Inspirativní prezentace.
14.Opakování a závěrečný test.
Registration requirements -
Last update: Holanová Petra Mgr. (03.05.2020)
Znalost jazyka odpovídající úrovni C1 dle Sjednoceného evropského referenčního rámce.
Last update: Holanová Petra Mgr. (03.05.2020)
Znalost jazyka odpovídající úrovni C1 dle Sjednoceného evropského referenčního rámce.
Course completion requirements -
Last update: Holanová Petra Mgr. (13.06.2023)
Active participation in seminars and passing the end-of-term credit test.
Last update: Valentová Dana Mgr. (13.06.2023)
Aktivní účast na seminářích, úspěšné napsání zápočtového testu.