|
|
|
||
Předmět je koncipován tak, aby posluchačům poskytl ucelený přehled o metodách, formách, prostředcích i cílech výuky chemie. Pozornost je věnována pozorování i vlastnímu experimentu. Studentům jsou předkládány moderní vzdělávací teorie a postupy, jsou seznamování s moderními technologiemi a jejich využitím ve vzdělávání. V neposlední řadě je náplní kurzu i otázka kurikulárních dokumentů a pozice chemie v nich.
Poslední úprava: TAJ832 (03.09.2013)
|
|
||
Studenti budou umět: vytvářet kurikulární dokumenty pro vyučovací předměty chemického zaměření, aplikovat moderní vzdělávací teorie a postupy ve výuce chemie, využívat informační a komunikační technologie ve výuce chemie. Poslední úprava: TAJ832 (03.09.2013)
|
|
||
Základní literatura: Z :Budiš J., Šibor J.:Vybrané přednášky a úvahy z obecné didaktiky chemie I. první.PdF MU Brno: PedF MU Brno, 2004,ISBN:80-210-3542-0. Z :Pachmann, E.:Speciální didaktika chemie. 1. vyd.Praha: SPN, 1986. Z :Šimoník O. :Úvod do didaktiky základní školy. 141 s. Škola v praxi, svazek 3.Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005.ISBN:080-86633-33-0 Základní literatura bude studentům předávána rovněž formou záznamů na CD, popř. xeroxových kopií včetně odkazů na aktuální internetové adresy. Doporučená literatura: Doporučená literatura zahrnuje zejména u nás dostupné odborné časopisy Chemické listy, Pedagogika, Biologie, Chemie a Zeměpis, učebnice chemie pro střední odborné školy, gymnázia a základní školy. Poslední úprava: TAJ832 (03.09.2013)
|
|
||
1. Vzdělávací systém v ČR. Rámcové vzdělávací programy pro střední školy a školy základní. 2. Utváření a rozvoj klíčových kompetencí žáků v oblasti chemického poznání. 3. Kompetence k učení, pracovní, k řešení problémů, komunikativní, sociální a občanské. 4. Tvorba školního vzdělávacího programu. Učební osnovy chemického předmětu. Legislativa. 5. Strukturace učiva.Postupy logické následnosti pojmů a postupy alternativní. Výukové projekty v zahraničí. 6. Teoretické a empirické postupy ve výuce chemie. 7. Školní chemický experiment. Porovnání vědeckého a školního experimentu. 8. Využití informačních a komunikačních technologií ve výuce chemie. 9. Učební úlohy. Pedagogicko-psychologické aspekty učebních úloh, jejich struktura a obsah. 10. Didaktické testy z chemie. Sebeevaluace učitele i žáků. Mezinárodní výzkumy znalostí. 11. Hodnocení a výběr učebnic.Struktura, funkce a vlastnosti učebnic chemie. Učení z textu. 12. Problémové vyučování, jeho cíle, struktura a organizace. Problémové úlohy a experimenty. 13. Interdisciplinární vztahy.Návaznost výuky chemie nejen na přírodovědně zaměřené obory. 14. Alternativní postupy výuky. Projektové vyučování. Rozvíjející vyučování.
Poslední úprava: TAJ832 (03.09.2013)
|
|
||
Záznamů na CD, popř. xeroxových kopie včetně odkazů na aktuální internetové adresy.
Poslední úprava: TAJ832 (03.09.2013)
|
|
||
Pro zápis tohoto předmětu je nutno mít minimálně zapsán předmět N832029 Poslední úprava: SMIDOVAL (22.05.2009)
|
|
||
Žádné. Poslední úprava: TAJ832 (02.09.2013)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Práce na individuálním projektu | 0.5 | 14 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 0.5 | 14 | ||
Účast na seminářích | 1 | 28 | ||
3 / 3 | 84 / 84 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 20 |
Protokoly z individuálních projektů | 20 |
Zkouškový test | 10 |
Průběžné a zápočtové testy | 10 |
Ústní zkouška | 40 |