| 
 | 
 | 
| 
 | ||
| Kurz je zaměřen na rozvoj dovedností v oblasti komunikace vědeckých poznatků směrem k široké i odborné veřejnosti. Studenti se seznámí s různými formami popularizace – od práce s médii a novináři, přes přípravu popularizačních akcí a využití sociálních sítí, až po kreativní způsoby zapojení moderních technologií, včetně umělé inteligence. Na přednáškách vystupují zkušení popularizátoři, vědci i odborníci z praxe, kteří studentům předají své zkušenosti z rozmanitých oblastí (televize, rozhlas, sociální sítě, veřejné akce). Součástí kurzu je týmová práce na vlastním popularizačním projektu, který studenti průběžně rozvíjejí a na závěr semestru veřejně obhajují. Poslední úprava: Havlík Jan (17.08.2025)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| Podmínkou udělení zápočtu je alespoň 75% účast. Předmět je zakončen zápočtem z týmového popularizačního projektu, který je demonstrován na závěrečných dvou hodinách předmětu, či po dohodě s garantem předmětu v individuální termín během zkouškového období. Poslední úprava: Havlík Jan (17.08.2025)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| Blok I (14 hodin) – Úvod a základy popularizace 
 Úvod do komunikace vědy (2 h) Význam popularizace vědy, cíle kurzu Organizace a rozdělení do pracovních skupin 
 Jak mluvit o vědě srozumitelně (2 h) Principy efektivního vysvětlování složitých konceptů Praktické příklady a cvičení 
 Média a věda (2 h) Jak komunikovat s novináři, specifika rozhlasu a televize Diskuse nad reálnými mediálními výstupy 
 Storytelling a kreativní přístupy (2 h) Jak využít příběh, emoce a vizuální prostředky Kreativní tvorba s podporou AI, etické aspekty 
 Zkušenosti popularizátorů z praxe (2 h) Inspirace od profesionálů (příklady úspěšných projektů) 
 Prezentace projektových záměrů (2 h) Představení studentských nápadů, zpětná vazba od lektorů 
 Konzultace a průběžná práce na projektech (2 h) 
 Blok II (14 hodin) – Prohlubování dovedností a projektová práce 
 Popularizační akce a veřejná vystoupení (2 h) Organizace, dramaturgie, zapojení publika 
 Sociální sítě a digitální komunikace (2 h) Specifika platforem, budování publika, vizuální jazyk online světa 
 Vědci na sociálních sítích (2 h) Praktické zkušenosti a příklady z českého prostředí 
 Rizika a výzvy komunikace vědy (2 h) Dezinformace, etika, kritické myšlení 
 Workshop postupu projektů (2 h) Meziobhajoba, získání zpětné vazby a dolaďování výstupů 
 Obhajoba studentských projektů I (2 h) Obhajoba studentských projektů II + závěrečná reflexe (2 h) Poslední úprava: Havlík Jan (17.08.2025)
                                
                                 | 

