Předmět Udržitelný rozvoj je zaměřen na představení základních principů vědy o udržitelnosti a strategie udržitelného rozvoje. V první části předmětu jsou představeny základní antropogenní vlivy na životní prostředí v kontextu trojí planetární krize a překročených planetárních. Druhá část předmětu se soustředi na představení principů udržitelného rozvoje tak jak jsou formulovány v 17 Cílech Udržitelného rozvoje OSN (SDGs). Relevance a aplikace SDGs v průmyslové praxi je diskutována na konkrétních případových studiích.
Poslední úprava: Kočí Vladimír (03.12.2024)
The Sustainable Development course is focused on introducing the basic principles of sustainability science and sustainable development. The first part of the course introduces the basic anthropogenic impacts on the environment in the context of the triple planetary crisis and the exceeded planetary boundaries. The second part of the course focuses on introducing the principles of sustainable development formulated in the 17 UN Sustainable Development Goals (SDGs). The relevance and application of SDGs in industrial practice is discussed on specific case studies.
Poslední úprava: Kočí Vladimír (03.12.2024)
Podmínky zakončení předmětu (Další požadavky na studenta)
Písemná a ústní část zkoušky.
Poslední úprava: Kočí Vladimír (03.12.2024)
Literatura -
Povinná:
Robert W. Kates et al.. Sustainability Science. In Science. 292 (2001): 641-642.
HEINRICHS, Harald; MARTENS, Pim; WIEK, Arnim. Sustainability science. Dordrecht: Springer, 2016, s. ISBN .
UN Transforming our world. The 2030 agenda for sustainable development. 2016, s., §, odst. , .
RICHARDSON, Katherine, et al. Earth beyond six of nine planetary boundaries. In Science advances. (2023): -.
DÍAZ, Sandra, et al. Assessing nature's contributions to people. In Science. 359 (2018): 270-272.
Nováček, P.. Udržitelný rozvoj. Olomouc: Univerzita Palackého, 2011, s. ISBN .
Moldan, Bedřich. Podmaněná planeta. Praha: Karolinum, 2009, s. ISBN .
Poslední úprava: prepocet_literatura.php (19.12.2024)
Obligatory:
UN. UN Transforming our world. https://sdgs.un.org/2030agenda
UN: UN, 2016, s. ISBN .
RAWORTH, Kate. . Doughnut economics: seven ways to think like a 21st-century economist. Chelsea Green Publishing: Chelsea Green Publishing, 2017, s. ISBN .
Robert W. Kates et al.. Sustainability Science. In Science. 292 (2001): 641-642.
HEINRICHS, Harald; MARTENS, Pim; WIEK, Arnim. Sustainability science. Dordrecht: Springer, 2016, s. ISBN .
RICHARDSON, Katherine, et al. Earth beyond six of nine planetary boundaries. In Science advances. (2023): -.
DÍAZ, Sandra, et al.. Assessing nature's contributions to people. In Science. 359 (2018): -.
Poslední úprava: prepocet_literatura.php (19.12.2024)
Sylabus -
1. Úvod, historie a teorie vědy o udržitelnosti – vztah člověka a životního prostředí. Strategie, koncepce a nástroje udržitelnosti. Technické, socioekonomické a environmentální vztahy, historické milníky implementace strategie udržitelnosti, role a aktivity OSN, hospodářské a technologické souvislosti udržitelného rozvoje, koncepce planetárních mezí, Green Deal
2. Věda o udržitelnosti -metodologický rámec a základní teoretická východiska, tři pilíře udržitelnosti; slabá a silná udržitelnost. Progresivní teorie.
3. Environmentální meze lidské civilizace – klima: skleníkový jev (současný stav, predikce, interpretace); narušení stability, body zlomu klimatického systému
4. Environmentální meze lidské civilizace – ekosystémy: propojenost planetárních systémů, krize biodiverzity, ekosystémové služby, ozonová vrstva
6. Analýza udržitelnosti, kvantifikace a interpretace indikátorů – posuzování životního cyklu a environmentální stopy, ESG reporting, ecolabelling, greenwashing, indikátory udržitelnosti
7. Cíle udržitelného rozvoje OSN (č. 1 až 17) a klimatická opatření – Klimatická opatření (13) a mezinárodní úmluvy
8. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability - Konec chudoby (1) a Méně nerovností (10)
9. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability - Konec hladu (2) a Zdraví a kvalitní život (3)
10. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability - Důstojná práce a ekonomický růst (8), Odpovědná výroba a spotřeba (12) a Průmysl, inovace a infrastruktura (9)
11. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability – Kvalitní vzdělání (4) a Rovnost mužů a žen (5)
12. Pitná voda, život ve vodě a na souši – Pitná voda, kanalizace (6), život na souši (15) a život ve vodě (14)
13. Udržitelná města a obce, dostupné a čisté energie – Udržitelná města a obce (11) a Dostupné a čisté energie (7)
14. Postupy a limity dosažení udržitelného rozvoje; mír, spravedlnost a silné instituce – Mír, spravedlnost a silné instituce (16) a Partnerství ke splnění cílů (17)
Poslední úprava: Kočí Vladimír (03.12.2024)
1. Introduction, history and theory of sustainability science – the relationship between humans and the environment. Sustainability strategies, concepts and tools. Technical, socio-economic and environmental relationships, historical milestones in the implementation of sustainability strategies, the role and activities of the UN, economic and technological contexts of sustainable development, the concept of planetary boundaries, the Green Deal
2. Sustainability science - methodological framework and basic theoretical foundations, three pillars of sustainability: weak and strong sustainability. Progressive theory
3. Environmental limits of human civilisation – climate: greenhouse effect (current state, prediction, interpretation); disturbance of stability, tipping points in the climate system
4. Environmental limits of human civilisation – ecosystems: the interconnectedness of planetary systems, the biodiversity crisis, ecosystem services
5. Environmental limits of human civilisation – chemical substances: eutrophication, acidification, chemical pollution (pesticides, micropollutants), consumption of raw materials, ozone layer
6. Sustainability analysis, quantification and interpretation of indicators – life cycle and environmental footprint assessment, ESG reporting, ecolabelling, greenwashing, sustainability indicators
7. UN Sustainable Development Goals and Climate Action: Climate action (Goal No. 13) and international conventions (UNFCCC)
8. Poverty and inequalities – Ending poverty (1) and Reduced inequalities (10)
9. Hunger, health and quality of life – End of hunger (2) and Health and quality of life (3)
10. Decent work, economy, responsible consumption and industry – Decent work and economic growth (8), Responsible production and consumption (12) and Industry, innovation and infrastructure (9)
11. Quality education and gender equality – Quality education (4) and gender equality (5)
12. Drinking water, life in and on land – Drinking water, wastewater (6), life on land (15) and life in water (14)
13. Sustainable cities and communities, affordable and clean energies – Sustainable cities and communities (11) and Available and clean energy (7)
14. Practices and limits to achieving sustainable development; Peace, Justice and Strong Institutions – Peace, Justice and Strong Institutions (16) and Cooperation to achieve the objectives (17)
Poslední úprava: Kočí Vladimír (03.12.2024)
Studijní opory
Nováček, P.: Udržitelný rozvoj. Univerzita Palackého, 2011.
Hlavním cílem výuky předmětu Udržitelný rozvoj je poskytnout studentům základní informace o principech udržitelnosti a o možnostech jejich uplatňování nejen v technologické a hospodářské praxi. Vedlejšími cíli výuky předmětu je podporovat kritické myšlení studentů a vybízet je k diskusi a reflexi nad celospolečensky závažnými tématy.