|
|
|
||
Předmět se zabývá problematikou složení zemské atmosféry a především fyzikálně-chemickými pochody, jež v ní probíhají. V úvodní přednášce jsou studenti seznámeni se stratifikací atmosféry, vlastnostmi a významem jednotlivých vrstev, jakož i s chronostratigrafickou historií Země a její atmosféry. Dále jsou posluchači seznámeni s technickou a legislativní problematikou zřizování a provozu informačních systémů pro oblast životního prostředí a ovzduší. Tematicky je náplň předmětu rozdělena do tří vzájemně navazujících okruhů. První okruh se zabývá více fyzikálními ději v atmosféře. Je diskutována cirkulace atmosféry, hlavní síly pohybu vzduchových mas, tvorba, význam a druhy oblačnosti. Druhý tematický okruh je zaměřen na mechanismy nejdůležitějších atmosférických reakcí a jejich specifičnost. Z reakcí jsou uvedeny zásadní příklady fotochemických, acidobazických a jaderných atmosférických reakcí. Jsou prezentovány procesy především troposférické, ale též stratosférické. Samostatně jsou posluchačům prezentovány reakce troposférického pozadí v denní i noční fázi. Zvláštní pozornost je věnována reakcím hydroxylového, hydroperoxylového a nitrátového radikálu. Třetí tematický okruh se zabývá antropogenním působením na ovzduší. Je představeno rozdělení polutantů dle různých kritérií a u hlavních skupin jsou ukázány důsledky jejich emisí, mechanismus jejich působení i zániku v atmosféře. Separátní přednáška je věnována skleníkovým plynům a problematice tvorby smogu.
Poslední úprava: Fialová Jana (12.12.2017)
|
|
||
Studenti budou umět: typy organických polutantů včetně chemických struktur, reakční mechanismy organické chemie, orientují se v meteorologii zejména s ohledem na stavy zhoršených podmínek pro rozptyl škodlivin a především budou seznámeni se všemi druhy nejdůležitšjších atmosférických pochodů vedoucích k likvidaci polutantů. Nedílnou součástí je i znalost informačních systémů a v současnosti platné legislativy v České republice, která se dotýká všech druhů ovzduší, tedy emisí, imisí, vnitřního a pracovního prostředí. Poslední úprava: Fialová Jana (12.12.2017)
|
|
||
Podmínkou úspěšného zakončení předmětu je složení zkoušky, sestávající z písemného testu a verbálního prokázání znalostí jednoho tématu náhodně vygenerovaného ze seznamu. V testu musí být dosaženo alespoň 50 % správných odpovědí. Rovněž vylosované téma sestává z podotázek, z nichž musí být zodpovězeno správně alespoň 50 %. Poslední úprava: Staf Marek (29.01.2018)
|
|
||
1. Ovzduší jako základní složka životního prostředí 2. Informační systémy 3. Legislativa v ochraně ovzduší v ČR, významné mezinárodní dohody 4. Fyzikální a chemické vlastnosti atmosféry 5. Přenos energie v atmosféře 6. Pohyb atmosférických hmot - meteorologie - počasí 7. Základní reakce v atmosféře, homogenní a heterogenní reakce 8. Chemické a fotochemické reakce v atmosféře, ionty a radikály, acidobázické reakce 9. Chemie troposférického pozadí, hydroxylový radikál, hydroperoxylový radikál 10. Reakce troposférického pozadí 11. Reakce vybraných polutantů 12. Chemie tvorby smogů 13. Skleníkový efekt 14. Chemie stratosférického ničení ozonové vrstvy
Poslední úprava: Fialová Jana (12.12.2017)
|
|
||
http://global.oup.com/uk/orc/chemistry/vanloon3e/ http://www.sigmaaldrich.com/customer-service/reach.html Poslední úprava: Fialová Jana (12.12.2017)
|
|
||
Základy chemie Poslední úprava: Staf Marek (18.11.2021)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Konzultace s vyučujícími | 0.6 | 18 | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 1 | 28 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 0.4 | 10 | ||
3 / 3 | 84 / 84 |