|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou významu, distribuce a zadržování vody v přírodní i urbanizované krajině. Pojednává o významu vody pro člověka z pohledu chemického, fyzikálního, biologického, společenského i kulturního, o principech oběhu vody na planetě i v uživatelských systémech, hydrologické situaci na našem území a principech udržitelného hospodaření s vodou. Představuje možnosti, jak lze efektivně zadržet vodu v krajině a jak předcházet tzv. zemědělskému suchu, seznamuje s významem vodních útvarů v krajině a s koncepcí jejich revitalizace. Částečně se zaměřuje na proces utváření ekologického rázu krajiny v různě zatíženém prostředí vodních biotopů a na přítomnou biotu. Seznamuje s aktuálními tématy jako je znovuvyužívání vody, dopady klimatických změn na hydrologický režim krajiny, tzv. modrozelená infrastruktura, omezené zdroje vody jako příčina mezinárodních konfliktů aj. Teoretické poznatky jsou dokumentovány na konkrétních případech. V rámci cvičení je velký prostor věnován praktické výuce v terénu, samostatnému monitoringu vybraných lokalit a diskuzi aktuálních vodohospodářských témat.
Poslední úprava: Kujalová Hana (31.08.2024)
|
|
||
Studenti budou umět: • pochopit základní souvislosti lidské činnosti a vodního ekosystému; • zhodnotit stav lokality z hlediska vody v krajině nebo vodohospodářského využití; • navrhnout vhodná opatření pro zlepšení hydrologického režimu zemědělské nebo urbanizované krajiny; • orientovat se v problematice udržitelného hospodaření s vodou. Poslední úprava: Kujalová Hana (31.08.2024)
|
|
||
Podmínky pro získání zápočtu: účast na terénním cvičení, účast na exkurzi, vypracování a obhajoba dvou individuálních projektů. Podmínky pro úspěšné absolvování zkoušky: dosažení minimálně 51 bodů ze 100 ve zkouškovém testu. Možnost zlepšení známky B - E: zkouškovým testem v opravném termínu, a to po předchozí domluvě, protože SIS umožňuje přihlášení k dalšímu termínu pouze při výsledku F. Při tomto postupu nehrozí zhoršení známky, do studijního průměru se (obecně) počítá vždy jen poslední známka (bez ohledu na počet pokusů)
Poslední úprava: Kujalová Hana (31.08.2024)
|
|
||
Podmínkou získání zápočtu je absolvování terénního cvičení (biologický monitoring – pozorování lokality, záznam stavu, odběr vzorků), laboratorní zpracování a vyhodnocení vzorků odebraných při terénním cvičení, dále účast na exkurzi a obhajoba dvou individuálních projektů: 1) charakterizace vybrané lokality z hlediska vody v krajině nebo vodohospodářského využití, 2) vypracování výukové případové studie. Po získání zápočtu následuje písemná zkouška, sestávající z otázek uzavřených i otevřených, hodnocená maximálně 100 body. K bodům získaným ve zkouškovém testu se přičítají případné bonusové body, které student může získat za prezentaci případových studií v rámci zápočtu (max. 10 bodů). Pro úspěšné složení zkoušky je potřeba získat alespoň 51 bod celkem. V případě neúspěchu nebo pokud si student chce známku opravit, jsou k dispozici max. dva opravné termíny. Tematické okruhy ke zkoušce odpovídají sylabu předmětu. Poslední úprava: Kujalová Hana (31.08.2024)
|
|
||
1. Význam vody a využívání vody lidstvem. Rozložení světových zásob vody, principy oběhu vody na planetě i v uživatelských systémech. 2. Druhy přírodních vod a jejich specifika. Kyslíkové poměry v povrchových vodách. 3. Společenstva stojatých a tekoucích vod. Biologický monitoring kvality povrchových vod, bioindikátory. 4. Hydrologické poměry v ČR, vodní zdroje, spotřeba vody. 5. Retence a akumulace vody v krajině. Voda v půdě, infiltrace. 6. Rybníky a drobné vodní útvary, jejich funkce v krajině. 7. Revitalizace vodních toků a nádrží. 8. Vodní cesty v ČR, vodní stavby na tocích, migrační prostupnost vodních toků. Modrozelená infrastruktura. 9. Voda v zemědělství (meliorace, závlahové systémy), vliv zemědělství na hydrologické poměry v krajině. 10. Voda v lesních ekosystémech, evapotranspirace, biotická pumpa. 11. Sucho v krajině (příčiny, důsledky, opatření). 12. Povodně (příčiny, důsledky, opatření). 13. Vliv klimatických změn na procesy hydrologického cyklu a na vodní zdroje. Globální bilance vodních zdrojů. 14. Zásady udržitelného hospodaření s vodou, dostupnost vody, vodní stopa, znovuvyužívání vody. Poslední úprava: Kujalová Hana (31.08.2024)
|
|
||
https://e-learning.vscht.cz Poslední úprava: Kujalová Hana (10.12.2020)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Konzultace s vyučujícími | 0.1 | 2 | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 0.3 | 8 | ||
Práce na individuálním projektu | 0.7 | 20 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 1.4 | 40 | ||
Účast na seminářích | 0.5 | 14 | ||
4 / 4 | 112 / 112 |