Sociální psychologie a pedag. komunikace - CZV832004
Anglický název: Social psychology and ped. communication
Zajišťuje: Ústav učitelství chemie a humanitních věd (832)
Fakulta: Celoškolská pracoviště VŠCHT Praha
Platnost: od 2024
Semestr: letní
Body: letní s.:0
E-Kredity: letní s.:0
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 5 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: student může plnit i v dalších letech
Garant: Lorenzová Jitka doc. PhDr. Ph.D.
Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D.
Třída: Kurz CŽV
Klasifikace: Psychologie > Komunikace, Sociální psychologie
Učitelství > Pedagogika
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Pro tento předmět jsou dostupné online materiály
Anotace
Studující se seznámí se základními sociálně psychologickými poznatky, které souvisejí přímo nebo zprostředkovaně s pedagogickou činností. Osvojování těchto poznatků v teoretické rovině je spojováno s odkazy na jejich uplatnění v praxi, zejména pokud jde o individuální přístup k lidem, komunikaci aktérů školního vzdělávání (učitelé, rodiče, žáci ve třídě, další odborníci), týmovou práci a kontakty s širší veřejností. Dále s oporou o praktické příklady a nácviky komunikačních dovedností porozumí podstatě a úskalím pedagogické komunikace v prostředí školní třídy a ve výukových situacích a bude schopen jejich reflexe ve vztahu k vlastnímu komunikačnímu výkonu.
Poslední úprava: Lorenzová Jitka (23.08.2024)
Sylabus

1. Sociální percepce a kognice, atribuce a atribuční chyba

2. Malé sociální skupiny a dynamika jejich utváření

3. Postoje, stereotypy a předsudky, násilí a agrese

4. Sociální interakce a sociální komunikace

5. Konflikty a jejich konsensuální a konstruktivní řešení komunikačními nástroji

6. Prosociální chování a altruismus, afiliace, atraktivita a láska

7. Sociální komunikace učitele s rodiči, kolegy, žáky a dalšími odborníky

8. Zásady pedagogické komunikace

8. Pedagogická komunikace jako specifická oblast sociální komunikace – pojetí, zásady

9. Techniky mluveného slova (fonace, dýchání, artikulace, ortoepie) a jejich vliv na kvalitu pedagogického procesu

10. Prozodické prostředky (tempo, frázování, přízvuk, pauzy, intonace) a jejich vliv na kvalitu pedagogické komunikace

11. Neverbální aspekty pedagogické komunikace (vizika, mimika, gestika, kinezika, haptika, proxemika, posturika) v podmínkách výuky a v mimovýukových situacích

12. Další aspekty pedagogické komunikace – věcná a podpůrná rovina pedagogické komunikace

Literatura:

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněnévydání. Praha: Grada, 2015. 399 stran. Pedagogika. ISBN 978-80-247-4674-6.

HEWSTONE, M.; STROEBE, W. Sociální psychologie. vyd. 1. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-092-5

MAREŠ, J., KŘIVOHLAVÝ, J. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova Univerzita, 1995.ISBN: 80-210-1070-3.

NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Praha: Grada Publishing, 2005. ISBN: 80-247-0738-1.

SKLENÁŘOVÁ, N. Interakce a komunikace učitele v edukačním procesu. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013. ISBN 978-80-7464-391-0

ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., a ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7

VÝROST, Jozef a SLAMĚNÍK, Ivan. Sociální psychologie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Grada, 2008. 404 s. Psyché. ISBN 978-80-247-1428-8.

Poslední úprava: Lorenzová Jitka (23.08.2024)