|
|
|
||
Cílem předmětu je seznámit posluchače s chápáním a vnímáním rizik ve vztahu k technickým a technologickým
procesům. Předmět je zaměřen především na chemické a energetické výrobny (s důrazem na zařízení využívající
jadernou energii) a rizika a nebezpečí s nimi spojená. V neposlední řadě předmět rozvíjí samostatnou práci
studentů, prezentační schopnosti, seznamuje studenty s novými trendy v oboru.
Předmět je koncipován jako 2 hod. přednášek a 1 hod. cvičení týdně. Během přednášek probíhají přednášky a diskuse se studenty na dané téma. V rámci některých přednášek je ověřováno pochopení získaných vědomostí pomocí malého průběžného testu. V čase vyhrazeném cvičení se studenti samostatně věnují seznamování z programem Aloha a vypracování projektu, seznamují se z databází PRIS a dalšími užitečnými zdroji informací doplňující informace získané na přednáškách, připravují se na prezentaci zápočtových referátů.
Poslední úprava: Berka Jan (20.10.2023)
|
|
||
Studenti budou umět:
Poslední úprava: Berka Jan (08.09.2023)
|
|
||
V předmětu je kladen důraz na různé aktivity studentů během výuky předmětu. Studenti se účastní diskuse na téma, které je na přednášce probíráno, zpracovávají ve skupinách krátké prezentace na zadaná témata související s výukou, vypracovávají samostatné referáty, atd. Získané znalosti studentů jsou během semestru prověřovány formou krátkých průběžných testů. Zmíněné aktivity jsou bodově hodnoceny. Vyučující průběžně informuje studenty o počtu dosažených bodů. Kromě zmíněných aktivit se mohou studenti účastnit exkurzí (1 exkurze je povinná) a samostatně zpracovávají projekt dle zadání s využitím programu Aloha (freeware). Ke získání zápočtu z předmětu je zapotřebí splnění těchto podmínek zároveň:
Pokud student nemůže splnit některou z uvedených podmínek ze závažných důvodů, řeší s vyučujícím individuálně.
Pro úplné zakončení předmětu je pak zapotřebí zápočet a odevzdat úplné řešení výše uvedeného projektu. Výsledná známka závisí na součtu bodů ze všech průběžných aktivit, přičemž 200 - 229 bodů = E, 230 - 259 bodů = D, 260 - 389 bodů = C, 290 - 319 bodů = B, 320 a více bodů = A.
Poslední úprava: Berka Jan (22.10.2023)
|
|
||
1. Seznámení s organizací předmětu, vzájemné představení se studentů a vyučujícího. Informace a vzájemná domluva na akcích pořádaných v rámci výuky. Význam hodnocení rizika, základní pojmy, historie a současnost hodnocení rizik 2. Rozbor závažných průmyslových havárií. Havárie s únikem radioaktivních látek 3. Základy toxikologie 4. Technologie a jejich rizika spojená s výrobou energie. Stručná historie využití jaderné energie pro civilní účely. Specifika a základní pojmy z jaderné energetiky. Pojem "kultura (jaderné) bezpečnosti". 5. Základní typy běžných výroben energie využívajících jadernou energie. Charakteristika, konstrukce, rizika, bezpečnost a spolehlivost. 6. Aspekty využití rychlých reaktorů a inovovaných typů jaderných reaktorů v energetice. 7. Specifika klíčových komponent jaderných energetických zařízení. 8. Vybraná specifika materiálů zejména v jaderné energetice. 9. Voda jako chladivo a teplonosné médium v energetice. Vliv kvality tohoto chladiva na bezpečnost a spolehlivost energetické výrobny. 10. Pokročilé jaderné systémy pro výrobu energie (reaktory Generace IV) a jejich bezpečnost a spolehlivost. 11. Pokročilé technologie v energetice- vodíkové technologie, CCS, úspory energie a další. 12. Problematika radioaktivních odpadů, radiační ochrana a hodnocení bezpečnosti a spolehlivosti, rizika spojená s využitím zdrojů ionizujícího záření. 13. Odborné exkurze. Počet a zaměření exkurzí bude se studenty projednán a vzájemně odsouhlasen na začátku výuky předmětu. 14. Prezentace zápočtových referátů studentů. Obhajoba individuálního projektu řešeného pomocí programu Aloha
Předmět je koncipován jako 2 hod. přednášek a 1 hod. cvičení týdně. Během přednášek probíhají přednášky a diskuse se studenty na dané téma. V rámci některých přednášek je ověřováno pochopení získaných vědomostí pomocí malého průběžného testu. V čase vyhrazeném cvičení se studenti samostatně věnují seznamování z programem Aloha a vypracování projektu, seznamují se z databází PRIS a dalšími užitečnými zdroji informací doplňující informace získané na přednáškách, připravují se na prezentaci zápočtových referátů.
Poslední úprava: Berka Jan (14.09.2024)
|
|
||
www.sciencedirect.com http://www.osti.gov/bridge/ www.enpedie.cz http://www.world-nuclear.org/ http://www.epa.gov/OEM/content/cameo/aloha.htm Poslední úprava: Kubová Petra (22.01.2018)
|
|
||
Budou vyžadovány základní znalosti z oboru energetiky (účinnost, energetické cykly, typy energetických výroben, atd.) dále základní vlastnosti z oblasti koroze a hodnocení vlastností kovových materiálů Poslední úprava: Kubová Petra (22.01.2018)
|
|
||
Chemické inženýrství A, Fyzikální chemie A Poslední úprava: Hlinčík Tomáš (01.02.2018)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast v laboratořích (na exkurzi nebo praxi) | 0.4 | 10 | ||
Obhajoba individuálního projektu | 0.3 | 9 | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 0.7 | 20 | ||
Práce na individuálním projektu | 1.1 | 30 | ||
Účast na seminářích | 0.5 | 15 | ||
4 / 4 | 112 / 112 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 40 |
Domácí příprava na výuku | 20 |
Protokoly z individuálních projektů | 20 |
Průběžné a zápočtové testy | 20 |