|
|
|
||
Kurz zkoumá, co znamená poznávat „vodu“ – od mytického živlu po molekulární objekt – jako prostředek k pochopení obecnějších otázek filosofie vědy. Voda zde slouží jako konkrétní a mnohovrstevnatý případ, na němž studenti zkoumají klíčové problémy vědecké epistemologie, ontologie, metodologie a společenské odpovědnosti vědy. Kurz propojuje historické i současné přístupy, čímž podporuje kritické myšlení o tom, jak věda funguje, co znamená „vědecký fakt“ a jakou roli hraje věda ve společnosti.
Poslední úprava: Tomičová Markéta (18.08.2025)
|
|
||
1. Docházka a účast: min. 70 % účasti, aktivní zapojení.
2. Krátký závěrečný test: 10–15 otázek (multiple choice + krátké odpovědi). Ověří znalost nejzákladnějších pojmů, autorů a myšlenek.
3. Argumentační text + prezentace: Student/ka si vybere jednu z připravených otázek/témat. Součástí tématu bude doporučený text (1–2 povinné zdroje), které musí prostudovat.
Výstup: argumentační text (cca 2 strany, pošle s předstihem), kde jasně zaujme postoj a použije alespoň jeden zdroj, prezentace (10 minut) shrnující hlavní body, následovaná diskusí. Pokud student nemůže prezentovat odevzdá delší esej (4–5 stran). Poslední úprava: Světlík Martin Karel (22.08.2025)
|
|
||
Povinná:
Poslední úprava: Světlík Martin Karel (25.08.2025)
|
|
||
Výuka kombinuje úvodní přednášky s diskusí nad vybranými texty. Důraz je kladen na aktivní zapojení studentů – prostřednictvím prezentací, argumentačních textů a následné debaty. Součástí kurzu je samostatná příprava na základě zadané četby. Poslední úprava: Světlík Martin Karel (25.08.2025)
|
|
||
Kurz je ukončen zápočtem. Podmínkou jeho získání je účast alespoň na 70 % výuky, úspěšné složení krátkého závěrečného testu a odevzdání argumentačního textu spojeného s prezentací (případně delší esej v případě nemožnosti prezentace). Poslední úprava: Světlík Martin Karel (25.08.2025)
|
|
||
1 Co je voda? Co je věda? Rozlišení věc/pojem/metoda, věda vs. pseudověda, voda jako objekt poznání. 2 Voda jako symbol a živel. Voda v antice a mýtech, kulturní významy vody, živly. 3 Voda v alchymii a předmoderní chemii. Alchymistické vize vody, flogiston, pneuma, živá voda. 4 Vědecká revoluce a proměna látky. Newton, Boyle, Lavoisier – voda jako chemická složka. 5 Voda jako molekula. Vývoj vzorce H₂O, vznik vědeckého objektu, molekulární modely. 6 Měření vody. Nepřesnost, nejistota, vznik veličin jako „teplota“. 7 Vědecká metoda – mýtus a realita. Falsifikace, verifikace, kontextualita experimentů. 8 Příčinnost a voda. Příčinnost ve vědeckém myšlení a měření. 9 Fakta, která vznikají. Stabilizace poznání a sociologie laboratoře. 10 Vědecká argumentace a konsenzus. Vědecké vysvětlení, odborný konsenzus. Recenze, role soutěže a grantů. 11 Etika a zodpovědnost ve vědě. Etické problémy chemie, vědecké podvody, důvěra. 12 Voda jako veřejný problém. Kvalita vody, voda a politická rozhodnutí, environmentální spravedlnost. 13 Pluralita vod. Více "vod" – různé způsoby poznání vody. 14 Shrnutí a reflexe.
Poslední úprava: Světlík Martin Karel (25.08.2025)
|
|
||
Povinná literatura (viz výše), moodle - prezentace z vybraných hodin Poslední úprava: Cibulková Jana (06.06.2025)
|
|
||
Student bude po absolvování předmětu umět:
Poslední úprava: Světlík Martin Karel (25.08.2025)
|
|
||
Kurz je otevřen studentům všech oborů, předchozí znalosti z filosofie se nepředpokládají. Požaduje se ochota číst a diskutovat odborné texty v češtině i angličtině. Poslední úprava: Světlík Martin Karel (25.08.2025)
|
|
||
Předmět nemá žádné formální prerekvizity. Poslední úprava: Světlík Martin Karel (25.08.2025)
|