PředmětyPředměty(verze: 963)
Předmět, akademický rok 2013/2014
  
Virtuální realita v inženýrství - N445067
Anglický název: Virtual Reality in Engineering
Zajišťuje: Ústav počítačové a řídicí techniky (445)
Fakulta: Fakulta chemicko-inženýrská
Platnost: od 2012 do 2018
Semestr: zimní
Body: zimní s.:4
E-Kredity: zimní s.:4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neomezen / neomezen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Procházka Aleš prof. Ing. CSc.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Předmět je zaměřen na vybrané metody třírozměrného modelování včetně metod rozpoznávání objektů a užití virtuální reality pro konstrukci virtuálních těles a scén. Součástí předmětu je i seznámení s elementy počítačového vidění v informatice. Předmět zahrnuje dále vlastnosti jazyka VRML a propojení s vybranými elementy webovských aplikací. Vývojovým prostředím je systém MATLAB a jeho knihovny.
Poslední úprava: Procházka Aleš (06.11.2008)
Výstupy studia předmětu -

Studenti budou umět

  • aktivně používat jazyk VRML pro tvorbu 3D modelů
  • tvořit statické a dynamické virtuální modely
  • efektivně používat algoritmické a matematické nástroje 3D modelování
Poslední úprava: Procházka Aleš (07.08.2013)
Podmínky zakončení předmětu (Další požadavky na studenta) -

Studenti zpracovávají v průběhu semestru 2 projekty (min. 30 bodů), z ústní části zkoušky a projektů je nutno získat minimálně 50 bodů.

Poslední úprava: Procházka Aleš (07.08.2013)
Literatura -

Z:Žára J.,Laskavý průvodce virtuálními světy,Computer Press,Brno,1999,8072261436

D:Žára J.,Jazyky pro popis virtuální reality,učební text ČVUT,Praha,2000,8001021009

D:Zrzavý J.,VRML - tvorba dokonalých www stránek,Grada,Praha,1999,8071696439

D:Grepl R.,Modelování mechatronických systémů v Matlab/SimMechanics,BEN,Praha,2007,9788073002268

Poslední úprava: Procházka Aleš (07.08.2013)
Sylabus -

1 Pojem virtuální reality, principy ovládání virtálního světa. Avatar. VRML prohlížeče.

2 Pricipy tvorby 3D světa, základní postupy, jejich matematické pozadí.

3 Homogenní souřadnice. Geometrické transformace ve 3D. Osvětlovací modely.

4 Modelování statické scény ve VRM, struktura souboru, graf scény, atributy, prototypy, VRML a HTML

5 Uzly geometrických těles

6 Uzel Transform a jeho atributy

7 Vzhled geometrických těles. Práce s textem.

8 Skupinové a synovské uzly

9 Práce se světelnými zdroji.

10 Časově závislé uzly

11 Vázané uzly. Interpolátory

12 Přehled nástrojů pro 3D modelování

13 STUDIE 1 - tvorba statického virtuálního světa

14 STUDIE 2 - tvorba dynamického virtuálního světa

Poslední úprava: Procházka Aleš (07.08.2013)
Studijní opory -

http://www.cortona3d.com

Poslední úprava: Procházka Aleš (07.08.2013)
Studijní prerekvizity -

Matematika I, Počítačová grafika

Poslední úprava: Procházka Aleš (07.08.2013)
Zátěž studenta
Činnost Kredity Hodiny
Účast na přednáškách 1 28
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi 0.5 14
Práce na individuálním projektu 1.5 42
Příprava na zkoušku a její absolvování 0.5 14
Účast na seminářích 0.5 14
4 / 4 112 / 112
Hodnocení studenta
Forma Váha
Aktivní účast na výuce 10
Protokoly z individuálních projektů 60
Zkouškový test 30

 
VŠCHT Praha