|
|
|
||
Předmět je zaměřen na tázání se po původu, zdůvodnění a vymezení poznání. Formou kurzu je přednáška (s diskusí).
Poslední úprava: Světlík Martin Karel (19.11.2012)
|
|
||
Studenti budou umět: 1. analyzovat základní otázky filosofie a orientovat se v jejich řešení 2. samostatně vyhledat informace a argumentačně hájit názory Poslední úprava: Světlík Martin Karel (14.08.2013)
|
|
||
Z: Platón, Prótagoras, Oikoymenh Praha 1992, ISBN 80-86005-98-4 Z: Hume D., Zkoumání o lidském rozumu, Svoboda Praha 1996, ISBN 80-205-0521-0 Z: Rorty R., Nahodilost, ironie, solidarita, Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy Praha 2001, ISBN 8086039145 D: Hussey E.,Presokratici, Rezek Praha 1997, ISBN 80-86027-07-4 D: Kratochvíl Z., Mýtus, filosofie, věda, Hrnčířství a nakladatelství Michal Jůza & Eva Jůzová, Praha 1996, ISBN 80-7111-021-3 D: Ferry L., Rozumět životu, Rybka Praha 2008, ISBN 978-80-87067-86-4
Poslední úprava: Světlík Martin Karel (14.08.2013)
|
|
||
1. Co je filosofie? Filosofické problémy, motivy filosofování. Filosofie vs. mýtus, básnictví, věda. 2. Co můžeme vědět a odkud? Úvod do epistemologické problematiky. 3. Má poznávání základ? Descartes vs. Hume. Pochybování a jeho limity. 4. Problém „já“ a jeho identity. Subjektivita a tělesnost. 5. Svět homérských hrdinů, charakteristika mýtopoetické zkušenosti, mnohost percepčních polí a jejich proměny. 6. Vznik filosofie v Řecku; proměny společenské, náboženské, kulturní. 7. Tázání po fysis, tázání po pravdě. 8. Je jedna pravda nebo je jich mnoho? (Platón vs. sofisté). 9. Jak myslet pohyb? (Aristotelés). 10. Antická skepse. 11. Kopernikánský obrat ve filosofii a jeho důsledky. 12. Jazyky a světy. 13. Filosofie vědy 14. Etika jako vyústění epistemologie. Poslední úprava: Světlík Martin Karel (19.11.2012)
|
|
||
Žádné. Poslední úprava: TAJ832 (26.08.2013)
|
|
||
žádné Poslední úprava: Světlík Martin Karel (14.08.2013)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Konzultace s vyučujícími | 0 | 1 | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 0.5 | 14 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 0.5 | 13 | ||
2 / 2 | 56 / 56 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 40 |
Průběžné a zápočtové testy | 60 |