| 
 | 
 | 
| 
 | ||
| Předmět je zaměřen na tázání se po původu, potřebě a smyslu výchovy/vzdělání. Kurz je zaměřen na diskusi základních otázek filosofie výchovy, četbu a referování odpovídajících textů. Forma kurzu tedy kombinuje formu přednášky s formou seminární. Studenti se na každou hodinu připravují domácí kritickou četbou textů, které budou diskutovány. Jeden ze studentů pak text referuje a řídí diskusi.   Poslední úprava: Světlík Martin Karel (19.11.2012)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| Z: Platón, Ústava, Praha 1996, 80-86005-28-3 Z: Aristotelés, Etika Nikomachova, Praha 1996, 80-901796-7-3 Z: Dewey J., O pramenech vychovatelské vědy, Praha 1947 Z: Illich I., Odškolnění společnosti, Praha 2001,80-85850-96-6 D: Rousseau J.J., Emil čili o vychování, Praha 1911, D: Kratochvíl Z., Výchova, zřejmost, vědomí, Praha 1995, 80-238-0473-1 
 
 
 
 
 
 
 
 Poslední úprava: Světlík Martin Karel (14.08.2013)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| 1. Co je filosofie výchovy? K čemu? Vysvětlení základních pojmů (filosofia, paideia, agogé) . Nastolení otázek. 2. Kde vzniká evropské pojetí výchovy? Antické chápání výchovy/vzdělání: sofisté (člověk mírou věcí), Sókratés (sebepoznání), Platón (péče o duši), Aristotelés. 3. Lze najít vzhledem k lidské přirozenosti správný model výchovy/vzdělání? Paradigmata filosofie výchovy; Aristotelés versus Rousseau; tradiční versus liberální výchova, vývojová psychologie: Kohlberg, klasický versus liberální model: Montessori, Waldorfská škola. 4. Potřebuje výchova cíl? John Dewey (moderní filosofie výchovy); analytické versus kontinentální pojetí výchovy; převzdělaná společnost (Illich)?; výchova a tělo (O´Loughlin). 5. Má západní model vzdělání alternativu? Výchova/vzdělání v myšlení a praxi jiných kulturních okruhů. Universalita západního modelu vzdělání/výchovy nebo etnocentrismus? 6. Jaká má být role státu ve výchově/vzdělávání? Privátní versus veřejné školství; rozluka státu a školství?; vzdělávací politiky; autonomie a výchova k demokratickému občanství. 7. Učí exaktní vědy pravdu? Exaktní vzdělání a epistemologie, role pravdy; anarchismus, realismus, pragmatismus; role etiky. Poslední úprava: Světlík Martin Karel (19.11.2012)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| Žádné. Poslední úprava: TAJ832 (26.08.2013)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| Studenti budou umět: 
 Analyzovat základní otázky filosofie výchovy a orientovat se v jejich řešení Kriticky referovat filosofický text a vést diskusi Samostatně vyhledat informace a argumentačně hájit názory Poslední úprava: Světlík Martin Karel (19.11.2012)
                                
                                 | 
| 
 | ||
| žádné Poslední úprava: Světlík Martin Karel (14.08.2013)
                                
                                 | 
| Zátěž studenta | ||||
| Činnost | Kredity | Hodiny | ||
| Konzultace s vyučujícími | 0 | 1 | ||
| Účast na přednáškách | 0.5 | 14 | ||
| Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 0.5 | 14 | ||
| Práce na individuálním projektu | 0.5 | 14 | ||
| Příprava na zkoušku a její absolvování | 0.5 | 13 | ||
| 2 / 2 | 56 / 56 | |||
| Hodnocení studenta | |
| Forma | Váha | 
| Aktivní účast na výuce | 20 | 
| Obhajoba individuálního projektu | 40 | 
| Průběžné a zápočtové testy | 40 | 

