|
|
|
||
Cílem kurzu je seznámení mladých vysokoškolských učitelů / PGD studentů se základními pojmy pedagogiky a výměna praktických zkušeností v této oblasti. Výuka probíhá blokově a je rozdělena do 7 bloků s následujícím obsahem:
1. Osobnost VŠ učitele.
2. Osobnost VŠ studenta; teoretické základy vyučování a učení
3. Cíle výuky; hodnocení výsledků; vybrané modely výuky
4. Formy výuky na VŠ; plánování výuky; vedení bakalářské (diplomové) práce
5. SIS; LMS Moodle
6. Komunikační dovednosti; bálintovská skupina
7. Prezentace závěrečné práce
Poslední úprava: Kubová Petra (13.09.2015)
|
|
||
Docházka (max. 2 absence)
Prezentace závěrečné práce (volitelně, např.: plán výukového bloku, komentovaná videosekvence vlastního vyučování, studijní opora v moodle ….)
/Účastník kurzu prezentuje výstupy své závěrečné práce a v následné diskusi reaguje na dotazy kolegů a vyučujících. Prezentace vybraných výstupů závěrečné práce, zaměřené na pedagogické nebo psychologické aspekty výuky na VŠ (dle výběru, 10 min.) a zpětná vazba v následné diskusi (5 min.)/ Poslední úprava: Kubová Petra (13.09.2015)
|
|
||
Literatura: 1. Petty, G. (2013). Moderní vyučování. (6., rozš. a přeprac. vyd., 562 s., Překlad Jiří Foltýn). Praha: Portál. 2. Rohlíková, L., & Vejvodová, J. (2012). Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. (281 s.) Praha: Grada. 3. PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, 336 s. ISBN 978-80-247-4806-1. 4. PODLAHOVÁ, Libuše. Didaktika pro vysokoškolské učitele: [vybrané kapitoly]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 154 s. ISBN 978-80-247-4217-5. 5. SLAVÍK, Milan. Vysokoškolská pedagogika: kompetence vysokoškolského učitele, hodnocení výsledků výuky, psychologické zvláštnosti vysokoškoláků, pedagogická komunikace a řešení zátěžových situací. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 253 stran. ISBN 978-80-247-4054-6. 6. SCHNEIDEROVÁ, Anna. Psychologie v práci vysokoškolského učitele a lektora celoživotního vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2007. 7. (PAULÍK, Karel. Pracovní zátěž vysokoškolského učitele. [1. vyd.]. Ostrava: Ostravská univerzita, 1995, 123 s. ISBN 80-7042-423-0.) Poslední úprava: Kubová Petra (13.09.2015)
|
|
||
1. Osobnost VŠ učitele:Očekávání a mapování vzdělávacích potřeb začínajících učitelů. Možnosti profesní podpory a rozvoje. Reflexe zátěžových situací na VŠ, stres a základy psychohygieny.
2.Role a kompetence VŠ pedagoga:Osobnost VŠ studenta. Psychologie vynořující se dospělosti, specifika, motivace VŠ studentů. Práce s nadanými vysokoškoláky. Speciální vzdělávací potřeby VŠ studentů, možné obtíže a nabídka poradenství. Teoretické základy vyučování a učení: behaviorismus, kognitivismus, kognitivní a sociální konstruktivismus. Styly poznávání a učení. Kolbův cyklus a jeho kritika.
3.Cíle výuky, Bloomova taxonomie. Osvojování základních znalostí a dovedností; budování významu a porozumění; transfer znalostí do nových situací. Výuka jako sdělování informací, jako organizování učebních aktivit studentů, jako utváření příznivých podmínek pro učení.Hodnocení výsledků učení studentů, kritéria a indikátory hodnocení (rubrics). Testy, projekty a zkoušení.Vybrané modely výuky: přímé vyučování, problémové a projektové vyučování. Induktivní a deduktivní výuka. Individualistické, kompetitivní a kooperativní výukové strategie. Vyučování založené na evidenci: předorientace v obsahu, aktivování předchozích znalostí studentů, scaffolding, vizualizace obsahu. aj.
4.Formy výuky na VŠ: přednáška, seminář, cvičení. Aktivizační metody výuky, získávání a poskytování zpětné vazby, interakce v hodině a kontrola porozumění. Plánování výuky. Příprava studijních materiálů, návaznost přednáška - cvičení, komunikace vyučujících. První hodina.Vedení bakalářské (diplomové) práce. Poskytování individuálních konzultací.
5.SIS: studijní informační systém. Povinnosti vyučujících, studijní předpisy. LMS Moodle: online podpora výuky. Technické minimum, pedagogické využití Moodle.
6. Komunikační dovednosti. Verbální a neverbální komunikace. Práce s hlasem. Bálintovská skupina.
7. Prezentace závěrečné práce:Účastník kurzu prezentuje výstupy své závěrečné práce a v následné diskusi reaguje na dotazy kolegů a vyučujících.Prezentace vybraných výstupů závěrečné práce, zaměřené na pedagogické nebo psychologické aspekty výuky na VŠ a zpětná vazba v následné diskusi.
Poslední úprava: Kubová Petra (13.09.2015)
|
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 50 |
Obhajoba individuálního projektu | 50 |