|
|
|
||
Předmět Udržitelný rozvoj je zaměřen na představení základních principů vědy o udržitelnosti a strategie udržitelného rozvoje. V první části předmětu jsou představeny základní antropogenní vlivy na životní prostředí v kontextu trojí planetární krize a překročených planetárních. Druhá část předmětu se soustředi na představení principů udržitelného rozvoje tak jak jsou formulovány v 17 Cílech Udržitelného rozvoje OSN (SDGs). Relevance a aplikace SDGs v průmyslové praxi je diskutována na konkrétních případových studiích. Poslední úprava: Kočí Vladimír (03.12.2024)
|
|
||
Písemná a ústní část zkoušky. Poslední úprava: Kočí Vladimír (03.12.2024)
|
|
||
Povinná:
Poslední úprava: prepocet_literatura.php (19.12.2024)
|
|
||
1. Úvod, historie a teorie vědy o udržitelnosti – vztah člověka a životního prostředí. Strategie, koncepce a nástroje udržitelnosti. Technické, socioekonomické a environmentální vztahy, historické milníky implementace strategie udržitelnosti, role a aktivity OSN, hospodářské a technologické souvislosti udržitelného rozvoje, koncepce planetárních mezí, Green Deal 2. Věda o udržitelnosti -metodologický rámec a základní teoretická východiska, tři pilíře udržitelnosti; slabá a silná udržitelnost. Progresivní teorie. 3. Environmentální meze lidské civilizace – klima: skleníkový jev (současný stav, predikce, interpretace); narušení stability, body zlomu klimatického systému 4. Environmentální meze lidské civilizace – ekosystémy: propojenost planetárních systémů, krize biodiverzity, ekosystémové služby, ozonová vrstva 5. Environmentální meze lidské civilizace – chemické látky: eutrofizace, acidifikace, chemické znečištění, spotřeba surovin 6. Analýza udržitelnosti, kvantifikace a interpretace indikátorů – posuzování životního cyklu a environmentální stopy, ESG reporting, ecolabelling, greenwashing, indikátory udržitelnosti 7. Cíle udržitelného rozvoje OSN (č. 1 až 17) a klimatická opatření – Klimatická opatření (13) a mezinárodní úmluvy 8. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability - Konec chudoby (1) a Méně nerovností (10) 9. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability - Konec hladu (2) a Zdraví a kvalitní život (3) 10. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability - Důstojná práce a ekonomický růst (8), Odpovědná výroba a spotřeba (12) a Průmysl, inovace a infrastruktura (9) 11. Socio-ekonomické nerovnosti jako příčiny globální nestability – Kvalitní vzdělání (4) a Rovnost mužů a žen (5) 12. Pitná voda, život ve vodě a na souši – Pitná voda, kanalizace (6), život na souši (15) a život ve vodě (14) 13. Udržitelná města a obce, dostupné a čisté energie – Udržitelná města a obce (11) a Dostupné a čisté energie (7) 14. Postupy a limity dosažení udržitelného rozvoje; mír, spravedlnost a silné instituce – Mír, spravedlnost a silné instituce (16) a Partnerství ke splnění cílů (17) Poslední úprava: Kočí Vladimír (03.12.2024)
|
|
||
Nováček, P.: Udržitelný rozvoj. Univerzita Palackého, 2011.
Moldan, Bedřich. Podmaněná planeta. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009. Poslední úprava: Kubová Petra (10.01.2023)
|
|
||
Hlavním cílem výuky předmětu Udržitelný rozvoj je poskytnout studentům základní informace o principech udržitelnosti a o možnostech jejich uplatňování nejen v technologické a hospodářské praxi. Vedlejšími cíli výuky předmětu je podporovat kritické myšlení studentů a vybízet je k diskusi a reflexi nad celospolečensky závažnými tématy. Poslední úprava: Kočí Vladimír (03.12.2024)
|
|
||
Nejsou. Poslední úprava: Kočí Vladimír (03.12.2024)
|