PředmětyPředměty(verze: 955)
Předmět, akademický rok 2022/2023
  
Antropologie – vybraná aktuální témata - V832013
Anglický název: Anthropology - Selected Current Topics
Zajišťuje: Ústav učitelství chemie a humanitních věd (832)
Fakulta: Celoškolská pracoviště VŠCHT Praha
Platnost: od 2022 do 2022
Semestr: letní
Body: letní s.:3
E-Kredity: letní s.:3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: 5
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
Garant: Čapek Adamec Martin PhDr. Ph.D.
Anotace
Kurz představuje formou přednáškového cyklu aktuální témata, jimiž se zabývá mimo jiné neuroantropologie, poměrně nová subdisciplína antropologie poučená neurovědami, která se snaží o integraci biologických a sociokulturních aspektů lidské existence. Cyklus je v tomto semestru dominantně zaměřen na témata duševního fungování v kontextu vybraných jevů, které se palčivě dotýkají kvality života jedince a fungování společnosti v širším měřítku. Kurz si neklade za cíl podat je uceleně a v celé jejich šíři výlučně pohledem (neuro)antropologa, nýbrž usiluje provázet posluchače těmi, jež se hojně objevují v současném společenském diskurzu mezi odborníky i ve více či méně příbuzných oborech a mezi laickou veřejností (chronický stres, epidemie závislostí a jejich dopady na jedince, jejich bezprostřední okolí i společnost, cyklus vystavení násilí, traumatu a agrese, resilience atd.). Vzhledem k relativní novosti antropologické subdisciplíny je kurz uveden blokem, jehož účelem je její představení nejširšímu publiku. Zaměření závěrečného, třetího bloku je především osvětové: jak může neuroantropologie přispět k destigmatizaci neurodiverzity a psychohygieny? Jak může být nápomocna při zmírňování stresu a zvyšování celkové úrovně blaha u každého z nás? Volí při tom prostředky, které snad nemohou být antropologii bližší – ukazuje možnosti, jak využít terapeutický potenciál rituálů. Kurz bude veden formou přístupnou nejširšímu obecenstvu a nepředpokládá předchozí vzdělání ve společenských a humanitních vědách.
Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (01.02.2024)
Studijní opory

Povinná literatura (viz výše), moodle - prezentace z vybraných hodin

Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (01.02.2024)
Metody výuky

kopíruje zátěž studenta, 1 kredit = 28 hodin, suma = počet kreditů a hodinový rozsah

Činnost Kredity/Hodiny

Účast na přednáškách 1/ 28

Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi 1/ 28

Příprava na zkoušku a její absolvování 1/ 28

Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (01.02.2024)
Požadavky ke zkoušce (Forma způsobu ověření studijních výsledků)

Písemný test z povinné literatury.

Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (01.02.2024)
Sylabus

1) Antropologie: představení disciplíny a lektorky

2) Neuroantropologie: představení disciplíny

3) Biologická antropologie a “nemoci duše” v 21. století

4) Stres a distres jako subjektivní odpověď i kulturní koncept

5) Neuroantropologie a poruchy příjmu potravy

6) Lives of despair, deaths of despair z pohledu antropologie a neurověd

7) Závislá chování z pohledu neuroantropologie a neurověd

8) Neuroantropologie užívání návykových látek

9) Radikalizace a terorismus z pohledu sociálních neurověd

10) Válka a vykořeněnost: neuroantropologický model traumatu

11) "Jsi ty vůbec normální?" Část I: Neurotypičnost, neurodivergence, neurodiverzita

12) "Jsi ty vůbec normální?" Část II: Stigma v historické perspektivě (na příkladu autismu)

13) Rituály a neurální plasticita

14) Ozdravný potenciál rituálů

Poslední úprava: Cibulková Jana (01.02.2024)
Vstupní požadavky
  • - -

Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (01.02.2024)
 
VŠCHT Praha