PředmětyPředměty(verze: 948)
Předmět, akademický rok 2023/2024
  
Kurz rozvoje pedagogických dovedností - CZV00001
Anglický název: Course of Pedagogical Skills Development
Zajišťuje: Ústav učitelství chemie a humanitních věd (832)
Fakulta: Celoškolská pracoviště VŠCHT Praha
Platnost: od 2019
Semestr: oba
Body: 7
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky:
Rozsah, examinace: 0/2, Jiné [HT]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Pro druh:  
Poznámka: předmět je určen pouze pro doktorandy
předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: Duschinská Karolina Ing. Ph.D.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Poslední úprava: Kubová Petra Ing. (13.09.2015)
Cílem kurzu je seznámení mladých vysokoškolských učitelů / PGD studentů se základními pojmy pedagogiky a výměna praktických zkušeností v této oblasti. Výuka probíhá blokově a je rozdělena do 7 bloků s následujícím obsahem: 1. Osobnost VŠ učitele. 2. Osobnost VŠ studenta; teoretické základy vyučování a učení 3. Cíle výuky; hodnocení výsledků; vybrané modely výuky 4. Formy výuky na VŠ; plánování výuky; vedení bakalářské (diplomové) práce 5. SIS; LMS Moodle 6. Komunikační dovednosti; bálintovská skupina 7. Prezentace závěrečné práce
Literatura
Poslední úprava: Kubová Petra Ing. (13.09.2015)

Literatura:

1. Petty, G. (2013). Moderní vyučování. (6., rozš. a přeprac. vyd., 562 s., Překlad Jiří Foltýn). Praha: Portál.

2. Rohlíková, L., & Vejvodová, J. (2012). Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. (281 s.) Praha: Grada.

3. PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, 336 s. ISBN 978-80-247-4806-1.

4. PODLAHOVÁ, Libuše. Didaktika pro vysokoškolské učitele: [vybrané kapitoly]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 154 s. ISBN 978-80-247-4217-5.

5. SLAVÍK, Milan. Vysokoškolská pedagogika: kompetence vysokoškolského učitele, hodnocení výsledků výuky, psychologické zvláštnosti vysokoškoláků, pedagogická komunikace a řešení zátěžových situací. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 253 stran. ISBN 978-80-247-4054-6.

6. SCHNEIDEROVÁ, Anna. Psychologie v práci vysokoškolského učitele a lektora celoživotního vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2007.

7. (PAULÍK, Karel. Pracovní zátěž vysokoškolského učitele. [1. vyd.]. Ostrava: Ostravská univerzita, 1995, 123 s. ISBN 80-7042-423-0.)

Sylabus
Poslední úprava: Kubová Petra Ing. (13.09.2015)

1. Osobnost VŠ učitele:Očekávání a mapování vzdělávacích potřeb začínajících učitelů. Možnosti profesní podpory a rozvoje. Reflexe zátěžových situací na VŠ, stres a základy psychohygieny.

2.Role a kompetence VŠ pedagoga:Osobnost VŠ studenta. Psychologie vynořující se dospělosti, specifika, motivace VŠ studentů. Práce s nadanými vysokoškoláky. Speciální vzdělávací potřeby VŠ studentů, možné obtíže a nabídka poradenství. Teoretické základy vyučování a učení: behaviorismus, kognitivismus, kognitivní a sociální konstruktivismus. Styly poznávání a učení. Kolbův cyklus a jeho kritika.

3.Cíle výuky, Bloomova taxonomie. Osvojování základních znalostí a dovedností; budování významu a porozumění; transfer znalostí do nových situací. Výuka jako sdělování informací, jako organizování učebních aktivit studentů, jako utváření příznivých podmínek pro učení.Hodnocení výsledků učení studentů, kritéria a indikátory hodnocení (rubrics). Testy, projekty a zkoušení.Vybrané modely výuky: přímé vyučování, problémové a projektové vyučování. Induktivní a deduktivní výuka. Individualistické, kompetitivní a kooperativní výukové strategie. Vyučování založené na evidenci: předorientace v obsahu, aktivování předchozích znalostí studentů, scaffolding, vizualizace obsahu. aj.

4.Formy výuky na VŠ: přednáška, seminář, cvičení. Aktivizační metody výuky, získávání a poskytování zpětné vazby, interakce v hodině a kontrola porozumění.

Plánování výuky. Příprava studijních materiálů, návaznost přednáška - cvičení, komunikace vyučujících. První hodina.Vedení bakalářské (diplomové) práce. Poskytování individuálních konzultací.

5.SIS: studijní informační systém. Povinnosti vyučujících, studijní předpisy. LMS Moodle: online podpora výuky. Technické minimum, pedagogické využití Moodle.

6. Komunikační dovednosti. Verbální a neverbální komunikace. Práce s hlasem. Bálintovská skupina.

7. Prezentace závěrečné práce:Účastník kurzu prezentuje výstupy své závěrečné práce a v následné diskusi reaguje na dotazy kolegů a vyučujících.Prezentace vybraných výstupů závěrečné práce, zaměřené na pedagogické nebo psychologické aspekty výuky na VŠ a zpětná vazba v následné diskusi.

Podmínky zakončení předmětu (Další požadavky na studenta)
Poslední úprava: Kubová Petra Ing. (13.09.2015)

Docházka (max. 2 absence)

Prezentace závěrečné práce (volitelně, např.: plán výukového bloku, komentovaná videosekvence vlastního vyučování, studijní opora v moodle ….)

/Účastník kurzu prezentuje výstupy své závěrečné práce a v následné diskusi reaguje na dotazy kolegů a vyučujících. Prezentace vybraných výstupů závěrečné práce, zaměřené na pedagogické nebo psychologické aspekty výuky na VŠ (dle výběru, 10 min.) a zpětná vazba v následné diskusi (5 min.)/

Hodnocení studenta
Forma Váha
Aktivní účast na výuce 50
Obhajoba individuálního projektu 50

 
VŠCHT Praha