PředmětyPředměty(verze: 953)
Předmět, akademický rok 2015/2016
  
Programování grafických uživatelských rozhraní - N143038
Anglický název: Graphical User Interface Programming
Zajišťuje: Ústav informatiky a chemie (143)
Fakulta: Fakulta chemické technologie
Platnost: od 2013 do 2015
Semestr: letní
Body: letní s.:4
E-Kredity: letní s.:4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Šimek Miroslav Mgr.
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace -
Cílem předmětu je seznámit studenta s principem tvorby uživatelských rozhraní a s jejich navázáním na výpočetní systémy (backend) aplikace. V předmětu budou porovnány různé typy rozhraní, vizuální, audio a haptické z pohledu omezení a výhod, která přinášejí pro prezentaci informací a vstup od uživatele. Studenti se seznámí s návrhovými vzory, na kterých stojí současný design knihoven uživatelských rozhraní. Implementačním jazykem bude primárně C#.
Poslední úprava: Šimek Miroslav (22.11.2012)
Výstupy studia předmětu -

Studenti budou umět:

Navrhnout uživatelské rozhraní a prezentovat ho uživateli

Rozhraní naimplementovat v různých prostředích (web, aplikace u klienta)

Poslední úprava: Šimek Miroslav (22.11.2012)
Literatura -

Z: Alan Cooper: About Face: The Essentials of User Interface Design. John Wiley & Sons, 1995 ISBN 978-1568843223

Z: Helen Sharp: Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction. 2nd edition, John Wiley & Sons, 2007 ISBN 0471492787

Z: Adam Nathan: Windows Presentation Foundation Unleashed. Sams, 2006 ISBN 0672328917

Poslední úprava: TAJ143 (02.07.2013)
Požadavky ke zkoušce (Forma způsobu ověření studijních výsledků)

zápočet: naimplementovaný a zdokumentovaný softwarový projekt

zkouška: ústní formou

Poslední úprava: Šimek Miroslav (22.11.2012)
Sylabus -

1. Definice uživatelského rozhraní. Modalita rozhraní, specifické požadavky pro osoby zrakově a sluchově postižené.

2. Možnosti prezentace informací, optimální množství informací, prezentace dat grafickou formou. Psychologické a ergonomické aspekty uživatelských rozhraní.

3. Základní stavební bloky vizuálního uživatelského rozhraní. Text, vstupní pole, tlačítko. Konvence návrhu uživatelského rozhraní. Práce s barvami. Prototypování uživatelských rozhraní, mockups.

4. Validace uživatelských rozhraní. Metody vyhodnocení vhodnosti návrhu uživatelského rozhraní. Usability testing.

5. Trojvrstvá architektura. Implementace aplikace s tenkým klientem v ASP.NET.

6. Oddělení modelu, pohledu na model a části zodpovědné za aplikační logiku - MVC návrhový vzor. Použití MVC

7. Na vláknech založený model zpracování uživatelského vstupu, jeho nevýhody. Model založený na posílání událostí. Asynchronní zpracování vstupu a prezentace výstupních dat.

8. Windows Presentation Foundation jako příklad prostředí pro tvorbu uživatelských rozhraní. Architektura systému, základní komponenty.

9.-14. Návrh, implementace, usability testing uživatelského rozhraní softwarového systému.

Poslední úprava: Šimek Miroslav (22.11.2012)
Studijní prerekvizity -

žádné

Poslední úprava: TAJ143 (11.12.2012)
Zátěž studenta
Činnost Kredity Hodiny
Obhajoba individuálního projektu 0 1
Účast na přednáškách 0.5 14
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi 0.5 13
Práce na individuálním projektu 1 28
Příprava na zkoušku a její absolvování 1 28
Příprava na zkoušku a její absolvování 0.3 8
Účast na seminářích 1 28
4 / 4 120 / 112
Hodnocení studenta
Forma Váha
Aktivní účast na výuce 20
Obhajoba individuálního projektu 20
Zkouškový test 60

 
VŠCHT Praha