Záměrem tohoto předmětu je poskytnout absolventům klíčové informace pro vytváření relevantních kariérových představ a plánů, zorientovat je v podmínkách a předpokladech jejich úspěšného uplatnění na trhu práce, napomoci jim v úspěšné adaptaci na požadavky a specifika prostředí organizací, kde budou zahajovat svou profesní dráhu. Studenti získají reálný a ucelený obraz o struktuře svých dispozic i indispozic. V rámci výuky bude studentům zprostředkována v tomto směru rozsáhlá sebereflexe (různé dispoziční diagnostiky a aplikační cvičení, …) i praktické rady a zkušenosti, s cílem posílit u nich motivaci k práci na sobě a na svém vlastním profesním i lidském rozvoji, poskytnout jim pro tuto snahu základní vodítka a doporučení.
Poslední úprava: TAJ437 (09.08.2013)
This subject is intended to provide key information to graduates to create relevant career ideas and plans, familiarize them with the conditions and prerequisites for utilizing their expertise on the labour market, assist them in a successful adaptation to the requirements and specific environment in companies where they start their professional career. Students will obtain a realistic and complete view of the structure of their abilities and inabilities. The teaching will provide them with extensive self-reflection (such as various ability diagnostics and application exercises) and practical advice and experience aimed at strengthening their motivation to work on themselves and on their own professional and human development and providing them with basic guidelines and recommendations.
Výstupy studia předmětu -
Poslední úprava: Botek Marek Ing. Mgr. Ph.D. (23.01.2017)
Studenti budou umět:
Orientovat se při vyhledávání vhodných pracovních příležitostí, navazovat úspěšně kontakty s potenciálními zaměstnavateli či personálními agenturami
Orientovat se ve výběrových řízeních, v jejich jednotlivých fázích, postupech
Posoudit, jak se efektivně pohybovat v organizaci na začátku profesní kariéry
Posoudit, co dělat (a co nedělat) pro úspěšnou adaptaci na specifika firemního prostředí a kultury
Poslední úprava: TAJ437 (09.08.2013)
Students will be able to:
How to proceed in seeking appropriate employment opportunities and successful establishing contacts with potential employers or HR recruitment agencies.
To be familiar with the structure, phases and procedures of tenders.
How to effectively behave in a company at the beginning of their professional career.
What to do (and not do) for a successful adaptation to the specific corporate environment and culture.
A:Le Poole S. Nebojte se odpovědi "ne"! Praha,Grada 1992,808562317X
A:Hroník F. Poznejte své zaměstnance,ERA,1999,8086517209
Studijní opory
Poslední úprava: Botek Marek Ing. Mgr. Ph.D. (23.01.2017)
http://kem.vscht.cz/predmety/rozvojakariera
Sylabus -
Poslední úprava: Botek Marek Ing. Mgr. Ph.D. (24.01.2017)
1. Kariérové plány, kam a jak směrovat své uplatnění v praxi. Dispoziční profily pro různé typy kariérového zaměření.
2. Kde a jak hledat vhodné pracovní příležitosti.
3. Jednání a kontakt s potenciálními zaměstnavateli a s personálními agenturami.
4. Výběrová řízení - organizace, přístupy, metody, doporučení jak zvýšit svoje šance.
5. Styl komunikace jako klíč k porozumění druhým lidem a pro spolupráci s nimi.
6. Firemní prostředí a kultura - jak porozumět tomu, co se v organizaci děje, či bude dít?
7. Doporučení pro úspěšnou adaptaci - co usnadňuje a co komplikuje úspěšný začátek profesní dráhy? Jak postupovat v novém zaměstnání?
8. Psychologická diagnostika: Kreativita - Intelektové dispozice - Emocionální inteligence; jak je rozvíjet.
9. Diagnostické a hodnotící programy - cíle, metody, postupy, příležitosti a ohrožení, které přinášejí při rozjezdu kariéry.
10. Umění dialogu - strategie a taktiky v jednání s lidmi, problémová jednání, vyjednávání, co posiluje a co oslabuje spolupráci.
11. Typologie osobnosti ve vztahu k volbě kariérové orientace
12. Typy hodnotících a komunikačních situací ve výběrových řízeních a hodnotících programech - metody a postupy. V rámci výuky tohoto předmětu budou mít studenti možnost vyzkoušet si většinu typů používaných metod a postupů prakticky a získat tak na jedné straně zpětnou vazbu o svých projevech a dispozicích a na druhé straně praktické informace o používaných postupech - nebudou jimi v praxi zaskočeni.
A. Prezentační a sebeprezentační úlohy, komunikační hry - cíle, postupy, praktické vyzkoušení, doporučení
13. B. Individuální a skupinové řešení problémů - cíle, postupy, praktické vyzkoušení, doporučení
14. C. Dialogické jednací situace, řešení problémů a konfliktů - cíle, postupy, praktické vyzkoušení, doporučení
Studenti získají průběžnou i komplexní zpětnou vazbu o svých dispozicích a indispozicích. Na závěr výuky tohoto předmětu jim bude poskytnuta souhrnná individuální zpětná vazba o struktuře projevených dispozic a kariérové poradenství (jaké jsou jejich silné stránky, na čem stavět, kde jsou jejich spíše slabší místa, nač si dát pozor, kam a jak směrovat svůj další rozvoj,…)
Poslední úprava: TAJ437 (09.08.2013)
1. Career plans, where and how to assert oneself in practice. Ability profiles for various types of career specialization.
2. Where and how to seek appropriate employment opportunities.
3. Negotiations and contact with potential employers and HR recruitment agencies.
4. Tenders - organization, approaches, methods and recommendations how to increase one’s chances.
5. Communication style as a key to understand other people and cooperate with them.
6. Corporate environment and culture - how to understand what happens or will happen in
the company?
7. Recommendations for a successful adaptation - what facilitates and what complicates
a successful start of a professional career? What to do under a new employment contract?
8. How to develop intellect abilities - emotional intelligence - creativity: how to develop them.
9. Objectives, methods, procedures, opportunities and threats brought by diagnostics and assessment programs when starting one’s carrier.
10. Dialogue skill - strategies and tactics in negotiating with people, problematic discussions, negotiations and what strengthens and what weakens cooperation.
11. Personality typology in relation to selection of a career specialization.
12. Types of assessment and communication situations in tenders and assessment programs - methods and procedures. During the lessons, students will be able to test most types of used methods and procedures in practice and obtain a feedback relating to their abilities on the one side and practical information on used procedures on the other side to avoid being taken by surprise.
A. Presentation and self-presentation tasks and communication games - objectives, procedures, practical testing and recommendations.
13. B. Individual and group problem solution - objectives, procedures, practical testing and recommendations.
14. C. Dialogic negotiation situations and problem and conflict resolution - objectives, procedures, practical testing and recommendations.
Students will acquire an ongoing and complete feedback on their abilities and inabilities. At the end of the teaching of this subject, students will be provided with a summary individual feedback relating to the structure of the abilities they showed and career consultancy (their strengths and weaknesses, what they should build on and be careful about, where and how they should direct their further development, etc.).
Studijní prerekvizity -
Poslední úprava: Botek Marek Ing. Mgr. Ph.D. (23.01.2017)
Je doporučené, ne však nutné mít absolvovaný předmět Rozvoj sociálních kompetencí
Poslední úprava: TAJ437 (09.08.2013)
no
Podmínky zakončení předmětu (Další požadavky na studenta)
Poslední úprava: Botek Marek Ing. Mgr. Ph.D. (23.01.2017)
Podmínkou pro získání zápočtu je účast na (minimálně) 10 ze 14 přednášek (resp. 9 z 13 přednášek, atd. - pokud v průběhu semestru nějaká odpadne).
Zátěž studenta
Činnost
Kredity
Hodiny
Konzultace s vyučujícími
0.1
2
Účast na přednáškách
1
28
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi