Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D. (10.12.2014)
Předmět je zaměřen na pochopení vývojových zákonitostí a specifických změn v psychice i chování lidí v období dospívání. Hlavním cílem je osvojení si poznatků z jednotlivých oblastí vývoje se zaměřením na období dospívání, chápání tohoto období v celém kontinuu vývoje a schopnost aplikace těchto poznatků ve specifických situacích ve školním prostředí v roli učitele.
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D. (08.10.2013)
The course focuses on understanding the developmental patterns and specific changes in the psyche and human behavior in adolescence. The main aim is to acquire knowledge in different areas of development with a focus on adolescence, understanding of this period in the whole continuum of development and the ability to apply this knowledge in specific situations at school as a teacher.
Výstupy studia předmětu -
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D. (10.12.2014)
Měkké kompetence:
1.Rozvoj empatie, efektivní komunikace
2.Řešení problémů
3.Samostatnost, kreativita, flexibilita
Specifické kompetence:
4.Pochopení základních vývojových zákonitostí
5.Porozumění specifickým vývojovým úkolům jednotlivých období se zaměřením na dospívání
6.Řešení výchovných a vzdělávacích problémů
7.Pochopení role dospělých osob ve výchově a vzdělávání mladistvých
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D. (08.10.2013)
Soft skills:
1. The development of empathy, effective communication
2. Problem solving
3. Independence, creativity, flexibility
Specific competences:
4. Understanding the basic development patterns
5. Understanding the specific development challenges of each period, with a focus on adolescence
6. Solving educational issues
7. Understanding the role of adults in the education of adolescents
Literatura -
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D. (02.03.2016)
Základní literatura
THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
LANGMEIER, Jiří a Dana Krejčířová. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: vývojová psychologie. Vyd. 2., přepracované. Praha: Portál, 2006, 390 s. ISBN 80-7367-124-7.
Rozšiřující literatura
TYRLÍK, Mojmír, Petr MACEK a Jan ŠIRŮČEK. Sebepojetí a identita v adolescenci: Sociální a kulturní kontext. Brno: MAsarykova Univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5107-2.
SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2907-7.
MACEK, Petr a Lenka LACINOVÁ. Vztahy v dospívání. Brno: Barrister & Principal, o.s., 2012. ISBN 978-80-87474-46-4.
HAVLÍČKOVÁ, Hana. Analýza seznamování na internetu v kontextu konceptu vynořující se. Brno, 2007. Bakalářská práce. Masarykova univerzita v Brně. Vedoucí práce David Šmahel.
VAVRDA, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy: tradice a současnost. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005, 223 s. ISBN 80-7106-672-9.
VAŠUTOVÁ, Maria a Michal PANÁČEK. Mezi dětstvím a dospělostí: vybrané kapitoly z psychologie adolescence. Vyd. 1. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013, 137 s. ISBN 978-80-7464-125-1.
SMÉKAL, V.; LACINOVÁL.; KUKLA, L. a kol. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2004
BLOS, P. The adolescent passage: Developmental issues. New York: International Universities Press, 1979.
KATRŇÁK, T. a kol. Na prahu dospělosti. Praha: Dokořán, 2010
MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003.
ARNETT, Jeffrey Jensen. Adolescense and emerging adulthood: a cultural approach. 3rd ed. Upper Saddle River: Prentice Hall, c2009, xvii, 558 s. ISBN 978-0-13505-258-7.
ARNETT, Jeffrey Jensen. Emerging adulthood: the winding road from the late teens through the twenties [online]. New York: Oxford University Press, 2004, viii, 270 p.
Další literatura dostupná v e-learningové části.
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D. (02.03.2016)
R: THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie: proměny lidské psychiky od početí po smrt. Vydání první. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.
R: LANGMEIER, Jiří a Dana Krejčířová. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 1998. ISBN 80-7169-195-X.
R: ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem: vývojová psychologie. Vyd. 2., přepracované. Praha: Portál, 2006, 390 s. ISBN 80-7367-124-7.
A: TYRLÍK, Mojmír, Petr MACEK a Jan ŠIRŮČEK. Sebepojetí a identita v adolescenci: Sociální a kulturní kontext. Brno: MAsarykova Univerzita, 2010. ISBN 978-80-210-5107-2.
A: SMOLÍK, Josef. Subkultury mládeže. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2907-7.
A: MACEK, Petr a Lenka LACINOVÁ. Vztahy v dospívání. Brno: Barrister & Principal, o.s., 2012. ISBN 978-80-87474-46-4.
A: HAVLÍČKOVÁ, Hana. Analýza seznamování na internetu v kontextu konceptu vynořující se. Brno, 2007. Bakalářská práce. Masarykova univerzita v Brně. Vedoucí práce David Šmahel.
A: VAVRDA, Vladimír. Otázky soudobé psychoanalýzy: tradice a současnost. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství Lidové noviny, 2005, 223 s. ISBN 80-7106-672-9.
A: VAŠUTOVÁ, Maria a Michal PANÁČEK. Mezi dětstvím a dospělostí: vybrané kapitoly z psychologie adolescence. Vyd. 1. Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě, 2013, 137 s. ISBN 978-80-7464-125-1.
A: SMÉKAL, V.; LACINOVÁL.; KUKLA, L. a kol. Dítě na prahu dospívání. Brno: Barrister &Principal, 2004
A: BLOS, P. The adolescent passage: Developmental issues. New York: International Universities Press, 1979.
A: KATRŇÁK, T. a kol. Na prahu dospělosti. Praha: Dokořán, 2010
A: MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003.
A: ARNETT, Jeffrey Jensen. Adolescense and emerging adulthood: a cultural approach. 3rd ed. Upper Saddle River: Prentice Hall, c2009, xvii, 558 s. ISBN 978-0-13505-258-7.
A: ARNETT, Jeffrey Jensen. Emerging adulthood: the winding road from the late teens through the twenties [online]. New York: Oxford University Press, 2004, viii, 270 p.
Studijní opory -
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D. (10.12.2014)
https://e-learning.vscht.cz/course/view.php?id=27
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D. (10.12.2014)
https://e-learning.vscht.cz/course/view.php?id=27
Sylabus -
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D. (10.12.2014)
1.Periodizace vývoje: klasické rozlišování jednotlivých období, psychoanalytické pojetí vývoje S. Freuda, Eriksonova periodizace vývoje, Teorie attachementu a její význam pro období dospívání.
2.Období dospívání: časové vymezení, rozlišení jednotlivých etap dospívání, specifika tohoto období v jednotlivých oblastech (přehled), hlavní znaky dospívání, Eriksonův pohled na dospívání, Arnettův koncept Emerging adulhood
3.Identita a sebepojetí v dospívání: Pojetí identity ve vývojové psychologii, počátky vývoje identity v raném dětství a další vývoj v průběhu života, sebepojetí a identita v dospívání, Eriksonův a Marciův přístup, identita jako příslušnost ke skupině, novodobý fenomén virtuální identity
4.Sociální vývoj, vztah k dospělým: charakteristické znaky vztahu k dospělým, vztah k rodičům, vztah k učitelům a mentorům, možnosti ovlivnění vztahu dospívajících k dospělým
5.Sociální vývoj, vztah k vrstevníkům: význam vrstevníků v dospívání, vývoj kamarádských vztahů, vliv internetu na kamarádské vztahy, příslušnost ke skupině vrstevníků jako specifická oblast identity, subkultury mládeže a jejich rizika a dopady na školní prostředí
6.Sociální vývoj, rané partnerské vztahy: vlivy působící na první partnerské vztahy, subjektivní důležitost partnerských vztahů pro dospívající a jejich chápání vztahu, měnící se chápání vztahů v průběhu dospívání, Arnettův pohled, vliv internetu na vztahy
7.Specifický význam mobilních telefonů pro dospívající
8.Emoční vývoj v období dospívání, typické charakteristiky, důsledky pro školu, specifické strachy období dospívání, důvody emočních změn
9.Tělesné změny v období dospívání: specifika chlapců a dívek, dopady na psychiku dospívajícího, důsledky pro školní prostředí a chování učitele, význam tělesného vzhledu, oblékání jako součást identity
10.Kognitivní vývoj v adolescenci, Piagetova periodizace, stádium formálních myšlenkových operací a možnosti využití v učebním procesu
11.Životní perspektivy a profesní orientace dospívajících: determinanty profesní orientace, role učitele, vliv rodiny, Arnettův pohled na hledání pracovní identity ve vynořující se dospělosti, nestabilita v rozhodování a dopad na působení učitele.
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D. (08.10.2013)
1. Periodization of development: the classical periodization, psychoanalytic concept of the development of S. Freud, Erikson´s periodization of development, attachment theory and its relevance to adolescence.
2. Adolescence: temporal definition, stages of adolescence, the specifics of this period in particular areas (overview), Erikson's view of adolescence, Arnett´s concept of emerging adulthood
3. Identity and self-esteem in adolescence: The concept of identity in developmental psychology, the origins of identity development in early childhood and further development throughout life, self-esteem and identity in adolescence, Erikson´s and Marcia´s attitude, identity as a belonging to the group, the modern phenomenon of virtual identity
4. Social development, relationships to adults: characteristic attributes related to adult relationships with parents, relationships with teachers and mentors, the possibility of influencing the relationship of adolescents to adults
5. Social development, relationships with peers: the importance of peers in adolescence, development of friendships, the influence of the internet on friendships, belonging to the peer group as a specific area of identity, youth subcultures and their risks and the impact on the school environment
6. Social development, early love affairs: influences on the first love affairs, subjective importance of love affairs for teens and their understanding of the love affairs, the development of love affairs in teenagers view, Arret´s theory, the influence of the Internet on relationships
7. The specific importance of mobile phones for Teens
8. Emotional development in adolescence, typical characteristics, implications for school, specific fears during adolescence, reasons of emotional changes in adolescents
9. Physical changes in adolescence: the specifics of boys and girls, the impact on the psyche of a teenager, the consequences for the school environment and the behavior of the teacher, the importance of physical appearance, dressing as part of identity
10. Cognitive development in adolescence, Piaget´s periodization, stage of formal thought the operation and possibilities for the learning process
11. Perspective on life and professional orientation in adolescents: determinants of professional orientation, the role of a teacher, influence of a family, Arnett´s view of a finding work identity in emerging adulthood, instability in decision-making and the impact of the teacher.
Studijní prerekvizity -
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D. (08.10.2013)
žádné
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D. (08.10.2013)
any
Podmínky zakončení předmětu (Další požadavky na studenta)
Poslední úprava: Nováková Schöffelová Miroslava PhDr. Ph.D. (02.03.2016)
Samostudium v e-learningu a splnění úkolů
Ústní zkouška
Zátěž studenta
Činnost
Kredity
Hodiny
Účast na přednáškách
1
28
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi