Předmět je koncipován tak, aby posluchačům poskytl ucelený přehled o metodách, formách, prostředcích i cílech výuky chemie. Pozornost je věnována pozorování i vlastnímu experimentu. Studentům jsou předkládány moderní vzdělávací teorie a postupy, jsou seznamování s moderními technologiemi a jejich využitím ve vzdělávání. V neposlední řadě je náplní kurzu i otázka kurikulárních dokumentů a pozice chemie v nich.
Poslední úprava: TAJ832 (03.09.2013)
The course is designed to provide students with a comprehensive overview of the methods, forms, means and objectives of teaching chemistry. Attention is paid to their own observations and experiments. Students are presented to modern educational theory and practice, are acquainted with modern technologies and their use in education. Last but not least, the content of the course is the problem of curricular documents and the position of the chemistry in them.
Výstupy studia předmětu -
Poslední úprava: TAJ832 (03.09.2013)
Studenti budou umět:
vytvářet kurikulární dokumenty pro vyučovací předměty chemického zaměření,
aplikovat moderní vzdělávací teorie a postupy ve výuce chemie,
využívat informační a komunikační technologie ve výuce chemie.
Poslední úprava: TAJ832 (20.11.2013)
Students will be able to:
create the curricular documents for chemically oriented subjects,
apply the modern educational theories and procedures in teaching chemistry,
use the information and communication technologies in teaching chemistry.
Literatura -
Poslední úprava: TAJ832 (03.09.2013)
Základní literatura:
Z :Budiš J., Šibor J.:Vybrané přednášky a úvahy z obecné didaktiky chemie I. první.PdF MU Brno: PedF MU Brno, 2004,ISBN:80-210-3542-0.
Z :Pachmann, E.:Speciální didaktika chemie. 1. vyd.Praha: SPN, 1986.
Z :Šimoník O. :Úvod do didaktiky základní školy. 141 s. Škola v praxi, svazek 3.Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005.ISBN:080-86633-33-0
Základní literatura bude studentům předávána rovněž formou záznamů na CD, popř. xeroxových kopií včetně odkazů na aktuální internetové adresy.
Doporučená literatura:
Doporučená literatura zahrnuje zejména u nás dostupné odborné časopisy Chemické listy, Pedagogika, Biologie, Chemie a Zeměpis, učebnice chemie pro střední odborné školy, gymnázia a základní školy.
Poslední úprava: TAJ832 (03.09.2013)
R :Budiš J., Šibor J.:Vybrané přednášky a úvahy z obecné didaktiky chemie I. první.PdF MU Brno: PedF MU Brno, 2004,ISBN:80-210-3542-0.
R :Pachmann, E.:Speciální didaktika chemie. 1. vyd.Praha: SPN, 1986.
R :Šimoník O. :Úvod do didaktiky základní školy. 141 s. Škola v praxi, svazek 3.Brno: MSD s.r.o. Brno, 2005.ISBN:080-86633-33-0
Základní literatura bude studentům předávána rovněž formou záznamů na CD, popř. xeroxových kopií včetně odkazů na aktuální internetové adresy.
A:
Doporučená literatura zahrnuje zejména u nás dostupné odborné časopisy Chemické listy, Pedagogika, Biologie, Chemie a Zeměpis, učebnice chemie pro střední odborné školy, gymnázia a základní školy.
Studijní opory -
Poslední úprava: TAJ832 (03.09.2013)
Záznamů na CD, popř. xeroxových kopie včetně odkazů na aktuální internetové adresy.
Poslední úprava: TAJ832 (03.09.2013)
Records to CD or. Xerox copies, including links to the actual website address.
Sylabus -
Poslední úprava: TAJ832 (03.09.2013)
1. Vzdělávací systém v ČR. Rámcové vzdělávací programy pro střední školy a školy základní.
2. Utváření a rozvoj klíčových kompetencí žáků v oblasti chemického poznání.
3. Kompetence k učení, pracovní, k řešení problémů, komunikativní, sociální a občanské.
4. Tvorba školního vzdělávacího programu. Učební osnovy chemického předmětu. Legislativa.
5. Strukturace učiva.Postupy logické následnosti pojmů a postupy alternativní. Výukové projekty v zahraničí.
6. Teoretické a empirické postupy ve výuce chemie.
7. Školní chemický experiment. Porovnání vědeckého a školního experimentu.
8. Využití informačních a komunikačních technologií ve výuce chemie.
9. Učební úlohy. Pedagogicko-psychologické aspekty učebních úloh, jejich struktura a obsah.
10. Didaktické testy z chemie. Sebeevaluace učitele i žáků. Mezinárodní výzkumy znalostí.
11. Hodnocení a výběr učebnic.Struktura, funkce a vlastnosti učebnic chemie. Učení z textu.
12. Problémové vyučování, jeho cíle, struktura a organizace. Problémové úlohy a experimenty.
13. Interdisciplinární vztahy.Návaznost výuky chemie nejen na přírodovědně zaměřené obory.