Last update: Švecová Lenka doc. Ing. Ph.D. (10.12.2021)
The course introduces students to the discipline of management, especially in terms of its use in the work of a manager at any management level. In addition to the definition of basic concepts, attention is paid to the content structure of management both in terms of time and material. The focus is on the presentation of proven recommendations that fulfill the general managerial functions of each manager such as: decision-making, planning, implementation, control, organization, etc. The course will include a clear discussion of selected current management approaches.
Last update: Švecová Lenka doc. Ing. Ph.D. (10.12.2021)
Předmět studentům představuje disciplínu management, zejména z pohledu jejího využití v práci manažera na libovolné řídicí úrovni. Vedle vymezení základních pojmů, je pozornost věnována obsahové struktuře managementu jak z pohledu časového, tak věcného. Těžiště výkladu je věnováno prezentaci osvědčených doporučení, která naplňují obecné manažerské funkce každého manažera jako je: rozhodování, plánování, implementace, kontrola, organizování atd. Součástí předmětu bude přehledné pojednání o vybraných aktuálních přístupech managementu.
Literature -
Last update: Scholleová Hana doc. RNDr. Ing. Ph.D. (16.12.2021)
R: ROBBINS, P. S., COULTER, M.: Management. 14th Edition. 2020. ISBN 978-0134527604.
R: Other materials, presentations, files in e-learning.
A: MCCORMICK, J.: First-Time Manager. Amaco 2018. ISBN 978-0814439692.
A: PETER, J.P. & DONNELLY, J. H.: Marketing Management: Knowledge and Skills. 11th ed., McGraw-Hill. 2020. ISBN 978-0077861056
A: MAGRETTA, J.: What Management Is: How It Works and Why It's Everyone's Business. FreePress 2012. ISBN 978-0743203197.
A: NELSON, B., ECONOMY, P.: Managing for Dummies. 2010. ISBN 978-0470618134.
Last update: Švecová Lenka doc. Ing. Ph.D. (11.12.2021)
Z: ROBBINS, P. S., COULTER, M.: Management. 14th Edition. 2020. ISBN 978-0134527604.
Z: Další podklady, prezentace, soubory v e-learningu.
D: MCCORMICK, J.: First-Time Manager. Amaco 2018. ISBN 978-0814439692.
D: PETER, J.P. & DONNELLY, J. H.: Marketing Management: Knowledge and Skills. 11th ed., McGraw-Hill. 2020. ISBN 978-0077861056
D: MAGRETTA, J.: What Management Is: How It Works and Why It's Everyone's Business. FreePress 2012. ISBN 978-0743203197.
D: NELSON, B., ECONOMY, P.: Managing for Dummies. 2010. ISBN 978-0470618134.
Requirements to the exam - Czech
Last update: Švecová Lenka doc. Ing. Ph.D. (08.02.2021)
Zápočet: aktivní účast na cvičení, testy, účast na týmové práci, řešení případových studií
Zkouška: závěrečný test, hodnocení týmové práce, hodnocení individuálních prací a aktivit
Syllabus -
Last update: Švecová Lenka doc. Ing. Ph.D. (08.02.2021)
1. Contemporary management concept, features of contemporary management, division of management (time and content aspect).
2. Manager profile. Position of manager in organization, level of management and their role, general principles of managerial work.
3. Management styles, manager authority, self-management and time management.
4. The prosperity of the organization and the factors that affect it.
5. Organizational development stages on the way to prosperity, development potential of customers, products, processes.
6. Historical management development. Classic period. Management of the 40th - 70s, management of the end of the 20th century, management at the threshold of the 21st century.