SubjectsSubjects(version: 952)
Course, academic year 2023/2024
  
Course of Pedagogical Skills Development - CZV00001
Title: Kurz rozvoje pedagogických dovedností
Guaranteed by: Department of Chemical Education and Humanities (832)
Faculty: Central University Departments of UCT Prague
Actual: from 2019
Semester: both
Points: 7
E-Credits: 7
Examination process:
Hours per week, examination: 0/2, other [HT]
Capacity: winter:unknown / unknown (unknown)
summer:unknown / unknown (unknown)
Min. number of students: unlimited
Language: Czech
Teaching methods: full-time
Teaching methods: full-time
Level:  
For type:  
Note: course is intended for doctoral students only
course can be enrolled in outside the study plan
enabled for web enrollment
you can enroll for the course in winter and in summer semester
Guarantor: Duschinská Karolina Ing. Ph.D.
Examination dates   Schedule   
Annotation - Czech
Cílem kurzu je seznámení mladých vysokoškolských učitelů / PGD studentů se základními pojmy pedagogiky a výměna praktických zkušeností v této oblasti. Výuka probíhá blokově a je rozdělena do 7 bloků s následujícím obsahem: 1. Osobnost VŠ učitele. 2. Osobnost VŠ studenta; teoretické základy vyučování a učení 3. Cíle výuky; hodnocení výsledků; vybrané modely výuky 4. Formy výuky na VŠ; plánování výuky; vedení bakalářské (diplomové) práce 5. SIS; LMS Moodle 6. Komunikační dovednosti; bálintovská skupina 7. Prezentace závěrečné práce
Last update: Kubová Petra (13.09.2015)
Literature - Czech

Literatura:

1. Petty, G. (2013). Moderní vyučování. (6., rozš. a přeprac. vyd., 562 s., Překlad Jiří Foltýn). Praha: Portál.

2. Rohlíková, L., & Vejvodová, J. (2012). Vyučovací metody na vysoké škole: praktický průvodce výukou v prezenční i distanční formě studia. (281 s.) Praha: Grada.

3. PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. 2., rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2014, 336 s. ISBN 978-80-247-4806-1.

4. PODLAHOVÁ, Libuše. Didaktika pro vysokoškolské učitele: [vybrané kapitoly]. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 154 s. ISBN 978-80-247-4217-5.

5. SLAVÍK, Milan. Vysokoškolská pedagogika: kompetence vysokoškolského učitele, hodnocení výsledků výuky, psychologické zvláštnosti vysokoškoláků, pedagogická komunikace a řešení zátěžových situací. Vyd. 1. Praha: Grada, 2012, 253 stran. ISBN 978-80-247-4054-6.

6. SCHNEIDEROVÁ, Anna. Psychologie v práci vysokoškolského učitele a lektora celoživotního vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2007.

7. (PAULÍK, Karel. Pracovní zátěž vysokoškolského učitele. [1. vyd.]. Ostrava: Ostravská univerzita, 1995, 123 s. ISBN 80-7042-423-0.)

Last update: Kubová Petra (13.09.2015)
Syllabus - Czech

1. Osobnost VŠ učitele:Očekávání a mapování vzdělávacích potřeb začínajících učitelů. Možnosti profesní podpory a rozvoje. Reflexe zátěžových situací na VŠ, stres a základy psychohygieny.

2.Role a kompetence VŠ pedagoga:Osobnost VŠ studenta. Psychologie vynořující se dospělosti, specifika, motivace VŠ studentů. Práce s nadanými vysokoškoláky. Speciální vzdělávací potřeby VŠ studentů, možné obtíže a nabídka poradenství. Teoretické základy vyučování a učení: behaviorismus, kognitivismus, kognitivní a sociální konstruktivismus. Styly poznávání a učení. Kolbův cyklus a jeho kritika.

3.Cíle výuky, Bloomova taxonomie. Osvojování základních znalostí a dovedností; budování významu a porozumění; transfer znalostí do nových situací. Výuka jako sdělování informací, jako organizování učebních aktivit studentů, jako utváření příznivých podmínek pro učení.Hodnocení výsledků učení studentů, kritéria a indikátory hodnocení (rubrics). Testy, projekty a zkoušení.Vybrané modely výuky: přímé vyučování, problémové a projektové vyučování. Induktivní a deduktivní výuka. Individualistické, kompetitivní a kooperativní výukové strategie. Vyučování založené na evidenci: předorientace v obsahu, aktivování předchozích znalostí studentů, scaffolding, vizualizace obsahu. aj.

4.Formy výuky na VŠ: přednáška, seminář, cvičení. Aktivizační metody výuky, získávání a poskytování zpětné vazby, interakce v hodině a kontrola porozumění.

Plánování výuky. Příprava studijních materiálů, návaznost přednáška - cvičení, komunikace vyučujících. První hodina.Vedení bakalářské (diplomové) práce. Poskytování individuálních konzultací.

5.SIS: studijní informační systém. Povinnosti vyučujících, studijní předpisy. LMS Moodle: online podpora výuky. Technické minimum, pedagogické využití Moodle.

6. Komunikační dovednosti. Verbální a neverbální komunikace. Práce s hlasem. Bálintovská skupina.

7. Prezentace závěrečné práce:Účastník kurzu prezentuje výstupy své závěrečné práce a v následné diskusi reaguje na dotazy kolegů a vyučujících.Prezentace vybraných výstupů závěrečné práce, zaměřené na pedagogické nebo psychologické aspekty výuky na VŠ a zpětná vazba v následné diskusi.

Last update: Kubová Petra (13.09.2015)
Course completion requirements - Czech

Docházka (max. 2 absence)

Prezentace závěrečné práce (volitelně, např.: plán výukového bloku, komentovaná videosekvence vlastního vyučování, studijní opora v moodle ….)

/Účastník kurzu prezentuje výstupy své závěrečné práce a v následné diskusi reaguje na dotazy kolegů a vyučujících. Prezentace vybraných výstupů závěrečné práce, zaměřené na pedagogické nebo psychologické aspekty výuky na VŠ (dle výběru, 10 min.) a zpětná vazba v následné diskusi (5 min.)/

Last update: Kubová Petra (13.09.2015)
Coursework assessment
Form Significance
Regular attendance 50
Defense of an individual project 50

 
VŠCHT Praha