The subject is focused on expanding communication skills of professional English language, on enhancing of technical vocabulary, on knowledge of linguistic tools for writing scientific articles. The target is also to improve and develop grammar structures used in professional language. The aim is to achive B2/B2+ according to CERF ( Common European Reference Framework).
Last update: Novotná Jana PhDr. (25.01.2016)
Cílem předmětu je prohloubit komunikační dovednosti v oblasti odborného jazyka rozšířené o technickou slovní zásobu, seznámit se s jazykovými nástroji pro psaní vědeckých článků. Současně si utřídit a prohloubit znalost gramatických jevů specifických pro odborný jazyk. Výstupní úroveň předmětu odpovídá úrovni B2/B2+ podle Sjednoceného evropského referenčního rámce.
Aim of the course -
Last update: Novotná Jana PhDr. (25.01.2016)
Students will be able to :
analyse scientific articles in terms of structure and linguistic tools, and to use the tools for building their own texts
present professional topics, using appropriate grammar, vocabulary and style
Last update: TAJ834 (11.11.2012)
Studenti budou umět :
analyzovat vědecký článek z hlediska jeho stavby a jazykových prostředků a použít tyto prostředky pro psaní vlastních vědeckých textů
s jistotou používat správné gramatické, lexikální a stylistické prostředky při prezentaci odborného tématu
Literature -
Last update: TAJ834 (03.09.2013)
R: Brieger N. and Pohl A.,Technical English Vocabulary and Grammar,Summertown Publishing,2002, 1902741765
R: McCarthy M. and O´Dell F.,Academic Vocabulary in Use,Cambridge University Press,2010, 9780521689397
A: Cargill M, and OˇConnor P.,Writing Scientific Research Articles,Wiley-Blackwell,2009, 9781405186193
A: Hewings M.,Cambridge Academic English, Cambridge University Press,2012, 9780521165204
A: West C.,Recycling Advanced English,Georgian Press,2002, 1873630336
Last update: TAJ834 (11.11.2012)
Z Brieger N. and Pohl A.,Technical English Vocabulary and Grammar,Summertown Publishing,2002, 1902741765
Z: McCarthy M. and O´Dell F.,Academic Vocabulary in Use,Cambridge University Press,2010, 9780521689397
D: Cargill M, and OˇConnor P.,Writing Scientific Research Articles,Wiley-Blackwell,2009, 9781405186193
D: Hewings M.,Cambridge Academic English, Cambridge University Press,2012, 9780521165204
D: West C.,Recycling Advanced English,Georgian Press,2002, 1873630336
Learning resources -
Last update: Novotná Jana PhDr. (25.01.2016)
Materials prepared and recommended by the lecturer.
Last update: Novotná Jana PhDr. (25.01.2016)
Materiály vytvořené a doporučené vyučujícím.
Syllabus -
Last update: Novotná Jana PhDr. (25.01.2016)
1. Grammar review I - word order, time line, passive, relative clauses
2. Grammar review II - modality, infinitive vs. ing, verb patterns
3. Rules of scientific presentations - basic principles, most frequent mistakes
4. Structure of scientific texts - hourglass shape, typical linking words
5. Expressing cause and effect
6. Building a concise text - participles
7. Articles in scientific texts: generic article vs. plural, etc.
8. Analysing a scientific text I - examples of life texts
9. Analysing a scientific text II - examples of life texts
10. Academic vocabulary - key nouns, verbs, adjectives and adverbs
11. Presentations I
12. Presentations II
13. Presentations III
14. Review and end-of-course test
Last update: Novotná Jana PhDr. (25.01.2016)
1. Opakování gramatiky I - slovosled, časová osa, pasivum, vztažné věty
2. Opakování gramatiky II - modálnost, infinitiv vs. ingové tvary, slovesné vazby
3. Pravidla odborné prezentace - hlavní zásady, nejčastější chyby
4. Struktura odborných textů - tvar přesýpacích hodin, spojovací výrazy
5. Vyjádření příčiny a následku
6. Stavba kompaktního textu
7. Členy v odborných textech: generický člen vs. plurál atd.
8. Analýza odborného textu I - ukázky publikovaných článků
9. Analýza odborného textu II - ukázky publikovaných článků
10. Akademická slovní zásoba - klíčová podstatná jména, slovesa, přídavná jména a příslovce
11. Prezentace I
12. Prezentace II
13. Prezentace III
14. Opakování, závěrečný test
Registration requirements -
Last update: Kruteková Jana Mgr. (07.04.2016)
No study prerequisites.
Last update: Kruteková Jana Mgr. (07.04.2016)
Studijní prerekvizity nejsou požadovány.
Teaching methods
Activity
Credits
Hours
Účast na seminářích
1
28
1 / 2
28 / 56
Coursework assessment
Form
Significance
Regular attendance
30
Defense of an individual project
30
Continuous assessment of study performance and course -credit tests