Poslední úprava: McGachy Lenka Ing. Ph.D. (23.01.2018)
Předmět je zaměřen na pochopení působení environmentálních polutantů na člověka a další organismy. V rámci předmětu jsou vysvětleny typy a mechanismy toxických účinků a faktory ovlivňující tyto účinky, dále biotransformace, exkrece, biodegradace a bioakumulace environmentálních polutantů. Náplň předmětu obsahuje základní rozdělení nejdůležitějších skupin environmentálních polutantů, jsou popsány jejich zdroje v prostředí, aplikace a negativní účinky na živé organismy. Součástí předmětu jsou i základy hodnocení ekologických rizik.
Poslední úprava: McGachy Lenka Ing. Ph.D. (23.01.2018)
The aim of the course is to understand the effects of environmental pollutants on humans and other organisms. Types and mechanisms of toxic effects and factors influencing these effects, biotransformation, excretion, biodegradation and bioaccumulation of environmental pollutants are explained within the course. The content of the course contains descriptions of the most important groups of environmental pollutants, their sources in the environment, applications and negative effects on living organisms. The course also includes an introduction into Environmental Risk Assessment.
Výstupy studia předmětu -
Poslední úprava: McGachy Lenka Ing. Ph.D. (24.01.2018)
Studenti budou umět:
•Orientovat se ve všech typech toxických účinků, budou znát mechanismy působení xenobiotik v organismu, biotransformace a exkrece dále procesy biodegradace a bioakumulace.
•Orientovat se v toxicitě a negativních účincích, široké škály dnešní době aktuálních environmentálních polutantů, na člověka a ostatní živé organismy.
•Posoudit potenciální negativní efekty a rizika pro člověka vyplývající z expozice vybraným skupinám polutantů.
Poslední úprava: McGachy Lenka Ing. Ph.D. (23.01.2018)
Students will be able to:
•Define and explain type and mechanisms of xenobiotic action in organisms, their biotransformation and excretion and processes of xenobiotics biodegradation and
bioaccumulation.
•Describe the toxicity and adverse effects of currently common environmental pollutants on plants and other organisms.
•Assess the potential negative effects and risks to humans arising from exposure to selected pollutant groups.
Literatura -
Poslední úprava: McGachy Lenka Ing. Ph.D. (24.01.2018)
Linhart, I., Toxikologie: Interakce škodlivých látek s živými organismy, jejich mechanismy, projevy a důsledky, Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, Praha, 2012, 978-80-7080-806-1.
Ming-Ho Yu, Humio Tsunoda, Masashi Tsunoda, Environmental Toxicology: Biological and Health Effects of Pollutants, Third Edition: CRC Press, New York, 2011, ISBN 9781439840382.
Poslední úprava: McGachy Lenka Ing. Ph.D. (24.01.2018)
Linhart, I., Toxikologie: Interakce škodlivých látek s živými organismy, jejich mechanismy, projevy a důsledky, Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, Praha, 2012, 978-80-7080-806-1.
Ming-Ho Yu, Humio Tsunoda, Masashi Tsunoda, Environmental Toxicology: Biological and Health Effects of Pollutants, Third Edition: CRC Press, New York, 2011, ISBN 9781439840382.
Studijní opory -
Poslední úprava: Kubová Petra Ing. (23.02.2018)
http://www.vscht.cz/uchop
Poslední úprava: Kubová Petra Ing. (23.02.2018)
http://www.vscht.cz/uchop
Požadavky ke kontrole studia -
Poslední úprava: McGachy Lenka Ing. Ph.D. (16.02.2022)
Zásady klasifikace:
Procentuální podíl na výsledné známce je následující:
Týmový projekt (zpráva k projektu, 20 %; prezentace týmového projektu, 20 %).
Písemná zkouška, 60 %.
Týmový projekt:
Studenti vytvoří týmy o 2 studentech, aby společně pracovali na projektu, který bude zkoumat toxikant, u kterého existuje důvod k obavám z možných nepříznivých zdravotních dopadů na lidskou populaci.
V druhé polovině kurzu si musí týmy naplánovat alespoň jednu schůzku s některým z vyučujících, aby diskutovaly o pokroku v jejich projektu. Pokud tato schůzka neproběhne, bude to mít za následek snížení známky projektu o 20 %.
Písemná zkouška:
Pro absolvování kurzu musí studenti složit písemnou zkoušku s minimálním počtem 50 % bodů.
Poslední úprava: McGachy Lenka Ing. Ph.D. (17.01.2022)
Grading Policy:
Percentage contributions to the final grade are as follows:
Team project (project report, 20%; team project presentation, 20%).
Written exam, 60%.
Team project:
Students will be grouped into teams of 2 students to work jointly on a project to investigatea toxicant for which there is reason to be concerned about possible adverse health effects on the human population.
In the second half of the course, teams must schedule at least one meeting with a teacher to discuss the progress of their project. Failure to hold this meeting will result in a 20% reduction in the project grade.
Written Exam:
To complete the course students, have to pass written exam with minimum score of 50%.
Sylabus -
Poslední úprava: Kubová Petra Ing. (23.02.2018)
1) Dopad lidské činnosti na životní prostředí a lidské zdraví (globální změny klimatu, znečištění ovzduší, vody a horninového prostředí, odpady, environmentální
onemocnění).
2) Výskyt toxických látek v životním prostředí (negativní vliv na životní prostředí a člověka, akutní a chronická toxicita - příklady).
3) Toxické účinky polutantů ŽP na rostliny a člověka (vstup, absorpce, typy a mechanismy účinků).
4) Faktory ovlivňující toxický účinek xenobiotik (fyzikálně chemické vlastnosti, dávka a koncentrace, způsob a časový průběh expozice, interakce polutantů,
environmentální, biologické a výživové faktory).
5) Biotransformace a Exkrece, Biodegradace, Bioakumulace.
10) Environmentální polutanty - Endokrinní disruptory a zbytky farmak.
11) Karcinogenní a mutagenní environmentální polutanty.
12) Toxikologie nanomateriálů.
13) Analýza ekologických rizik - úvod do problematiky, charakterizace rizik, hodnocení dat, využití v praxi.
14) Prezentace a diskuze nad projekty.
Poslední úprava: Kubová Petra Ing. (23.02.2018)
1) Environmental change and health (our changing environment, global climate changes, air, water and soil pollution, wastes, examples of environmental diseases).
2) Occurrence of toxicants in the environment (adverse effects on plants, animals and humans, acute and chronic toxicity - examples).
3) Toxic action of pollutants on plants and humans (exposure, uptake, transport, type and mechanisms of action).
4) Factors affecting xenobiotic action (pchysicochemical properties, dose and concentration, duration and mode of exposure, interaction, environmental, biological and
nutritional factors).
5) Biotransformation and Excretion, Biodegradation, Bioaccumulation.
6) Air pollution (inorganic gases, particulate matter).