Poslední úprava: Světlík Martin Karel Mgr. (19.11.2012)
Předmět je zaměřen na tázání se po původu, potřebě a smyslu výchovy/vzdělání. Kurz je zaměřen na diskusi základních otázek filosofie výchovy, četbu a referování odpovídajících textů. Forma kurzu tedy kombinuje formu přednášky s formou seminární. Studenti se na každou hodinu připravují domácí kritickou četbou textů, které budou diskutovány. Jeden ze studentů pak text referuje a řídí diskusi.
Poslední úprava: Světlík Martin Karel Mgr. (19.11.2012)
The course is aimed at questioning the origin, the meaning, and the need for education / training. The course focuses on the discussion of basic issues of philosophy of education, reading, and coverage corresponding texts. Form of the course thus combines the form of a lecture with the form of a seminar. Students do home critical reading of texts that will be discussed. One of the students then reports the text and chairs the discussion.
Výstupy studia předmětu -
Poslední úprava: Světlík Martin Karel Mgr. (19.11.2012)
Studenti budou umět:
Analyzovat základní otázky filosofie výchovy a orientovat se v jejich řešení
Kriticky referovat filosofický text a vést diskusi
Samostatně vyhledat informace a argumentačně hájit názory
Poslední úprava: Světlík Martin Karel Mgr. (14.08.2013)
Students will be able to:
1. analyze the fundamental problems of philosophy of education and will be informed about their solutions
2. report critically philosophical texts and chair discussion
3. look up individually information and rationally argue for different opinions
Literatura -
Poslední úprava: Světlík Martin Karel Mgr. (14.08.2013)
Z: Platón, Ústava, Praha 1996, 80-86005-28-3
Z: Aristotelés, Etika Nikomachova, Praha 1996, 80-901796-7-3
Z: Dewey J., O pramenech vychovatelské vědy, Praha 1947
Z: Illich I., Odškolnění společnosti, Praha 2001,80-85850-96-6
D: Rousseau J.J., Emil čili o vychování, Praha 1911,
D: Kratochvíl Z., Výchova, zřejmost, vědomí, Praha 1995, 80-238-0473-1
Poslední úprava: Světlík Martin Karel Mgr. (14.08.2013)
R: Platón, Ústava, Praha 1996, 80-86005-28-3
R: Aristotelés, Etika Nikomachova, Praha 1996, 80-901796-7-3
R: Dewey J., O pramenech vychovatelské vědy, Praha 1947
R: Illich I., Odškolnění společnosti, Praha 2001,80-85850-96-6
A: Rousseau J.J., Emil čili o vychování, Praha 1911,
A: Kratochvíl Z., Výchova, zřejmost, vědomí, Praha 1995, 80-238-0473-1
Studijní opory -
Poslední úprava: TAJ832 (26.08.2013)
Žádné.
Poslední úprava: TAJ832 (26.08.2013)
None.
Sylabus -
Poslední úprava: Světlík Martin Karel Mgr. (19.11.2012)
1. Co je filosofie výchovy? K čemu?
Vysvětlení základních pojmů (filosofia, paideia, agogé) . Nastolení otázek.
3. Lze najít vzhledem k lidské přirozenosti správný model výchovy/vzdělání?
Paradigmata filosofie výchovy; Aristotelés versus Rousseau; tradiční versus liberální výchova, vývojová psychologie: Kohlberg, klasický versus liberální model: Montessori, Waldorfská škola.
4. Potřebuje výchova cíl?
John Dewey (moderní filosofie výchovy); analytické versus kontinentální pojetí výchovy; převzdělaná společnost (Illich)?; výchova a tělo (O´Loughlin).
5. Má západní model vzdělání alternativu?
Výchova/vzdělání v myšlení a praxi jiných kulturních okruhů. Universalita západního modelu vzdělání/výchovy nebo etnocentrismus?
6. Jaká má být role státu ve výchově/vzdělávání?
Privátní versus veřejné školství; rozluka státu a školství?; vzdělávací politiky; autonomie a výchova k demokratickému občanství.
7. Učí exaktní vědy pravdu?
Exaktní vzdělání a epistemologie, role pravdy; anarchismus, realismus, pragmatismus; role etiky.
Poslední úprava: Světlík Martin Karel Mgr. (14.08.2013)
1. What is the philosophy of education? What for? Explanation of basic concepts (philosophy, paideia, agogo).
2. Where is the origin of our concept of education? Ancient understanding of education: Sophists, Socrates, Plato, Aristotle.
3. Can be a correct model of education found? Paradigms of philosophy of education; Aristotle versus Rousseau, traditional versus liberal education, developmental psychology: Kohlberg, versus classical liberal model: Montessori, Waldorf School.
4. Does education needs its goal? John Dewey (modern philosophy of education); analytic versus continental conception of education, over-educated society (Illich)?; education and body (O'Loughlin).
5. Is there an alternative to western model of education? Education in other cultures. Universality of the Western model of education or ethnocentrism?
6. What should be the role of the state in education? Private versus public education; separation of state and education?; educational policy autonomy and education for democratic citizenship.
7. Does exact science teach the truth? Exact education and epistemology, the role of truth; anarchism, realism, pragmatism, the role of ethics.
Studijní prerekvizity -
Poslední úprava: Světlík Martin Karel Mgr. (14.08.2013)
žádné
Poslední úprava: Světlík Martin Karel Mgr. (14.08.2013)
none
Zátěž studenta
Činnost
Kredity
Hodiny
Konzultace s vyučujícími
0
1
Účast na přednáškách
0.5
14
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi