|
|
|
||
Cílem makroekonomie je seznámit studenty s celkovým pohledem na ekonomiku prostřednictvím různých agregátních veličin, jako je např. hrubý domácí produkt, míra inflace, nezaměstnanost apod.Makroekonomie opomíjí detaily chování jednotlivých ekonomických subjektů a pro pochopení složitých vazeb mezi velkým počtem agregátních veličin a ekonomických vztahů používá abstraktní ekonomické modely. Dalším naším cílem je tedy prostřednictvím těchto modelů seznámit studenty s makroekonomickými souvislostmi, tak aby porozuměli tomu co je to hospodářský růst, hospodářský cyklus, problém chudoby a proč např. koruna zpevňuje nebo oslabuje, či jaké jsou důsledky vyššího či nižšího zdanění. Zkrátka aby porozuměli jevům, které ovlivňují náš život.
Cílem výuky makroekonomie je také prostřednictvím některých témat ( jako např. státní dluh či Phillipsova křivka poukázat na přetrvávající sklon lidí vidět pouze bezprostřední dopad daného opatření nebo dopad pouze na zvláštní skupinu obyvatel a nechuť zkoumat dlouhodobé dopady daného opatření. V neposlední řadě je naším cílem ukázat studentům, že v současné moderní makroekonomii, na rozdíl od mikroekonomie, existují různé teoretické směry a koncepce, které se liší především v tom, jak hodnotí možnosti tržního mechanismu. Z toho potom vyplývají i jejich rozdílná doporučení pro hospodářskou politiku.
Poslední úprava: PICHANIL (30.11.2012)
|
|
||
Po úspěšném absolvování kurzu budou studenti schopni ekonomicky myslet, teoreticky analyzovat ekonomické problémy a pochopit vztah ekonomické teorie a hospodářské praxe. Studenti budou. schopni aplikovat základní principy ekonomického chování lidí a fungování trhů do soudobé hospodářské praxe a řešit aplikační příklady. Absolvent kurzu pochopí základní ekonomické pojmy a modely ve světle nejnovějších vědeckých poznatků, s důrazem na proces globalizace. Studenti budou schopni vysvětlit, řešit a aplikovat problematiku spotřební a investiční funkce, trhu peněz, měnových kurzů, hospodářského růstu a hospodářského cyklu, nezaměstnanosti, inflace, zdanění a státního dluhu. Poslední úprava: PICHANIL (29.11.2012)
|
|
||
Z Pichaničová,L., Pačesová,H.: Ekonomie II ( Makroekonomie),VŠCHT Praha,2005,ISNB 80-7080-497-1. Z Holman, R. : Ekonomie C.H.Beck,Praha 2011, 5.vydání,ISNB 80-86775-08-09. D Mankiw,N.G. : Zásady ekonomie, Victoria Publishing, Praha,1999. D Holman, R. : Makroekonomie,C.H.Beck Praha 2004. Poslední úprava: TAJ832 (09.09.2013)
|
|
||
Pomocný text na http://www.vscht.cz/admin Poslední úprava: TAJ832 (20.08.2013)
|
|
||
1. Makroekonomická koncepce cílů. 2. Hrubý a čistý domácí produkt.Měření HDP a HNP výdajovou, důchodovou a výrobkovou metodou. 3. Spotřeba, investice a rovnovážný produkt.Model multiplikátoru. 4. Agregátní nabídka, poptávka a potencionální produkt. Šoky ze strany AD a AS. 5. Peníze a poptávka po peněžních zůstatcích.Nominální a reálné peněžní zůstatky. 6. Bankovní soustava, tvorba peněz a trh peněz.Peněžní zásoba v krátkém a dlouhém období.Teorie poptávky po aktivech a tvorba portfolia. 7. Hospodářský cyklus, strukturální a cyklické výkyvy.Příčiny hospodářského cyklu.Hospodářský růst. 8. Inflace, měření inflace.Poptávková inflace,nákladová inflace.Phillipsova křivka a volba mezi inflací a nezaměstnaností. 9. Měnový kurz a měnový trh. Měnový kurz a úroková parita.Teorie parity kupní síly-absolutní a relativní verze.Režimy měnových kurzů. 10.Platební bilance a zahraniční dluh. Rovnováha PB,bilance zboží a služeb.Finanční účet PB. Zahraniční dluh. 11.Měnová politika centrální banky. Nezávislost CB.Cíle a nástroje monetární politiky,adaptivní a racionální očekávání. Ukotvení měnovým kurzem. 12.Veřejné rozpočty a daně. Daně, šedá ekonomika a Lafferova křivka.Nepřímé daně.Rozpočtové schodky a státní dluh.řemena státního dluhu 13.Mezinárodní obchod, teorie komparativní výhody. 14.Mezinárodní měnové systémy a jejich vývoj. Poslední úprava: PICHANIL (29.11.2012)
|
|
||
Studium makroekonomie usnadňuje znalost mikroekonomie. Poslední úprava: TAJ832 (20.08.2013)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 1 | 28 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 1 | 28 | ||
3 / 3 | 84 / 84 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 40 |
Ústní zkouška | 60 |