|
|
|
||
The course focuses on the discussion of basic issues of philosophy of science, reading and corresponding coverage of primary texts. Form of the course is a seminar. Students read the texts that will be discussed in advance. One of the students then reports the text and chairs the discussion.
Last update: Světlík Martin Karel (19.11.2012)
|
|
||
Students will be able to: 1. analyze elementary issues of philosophy of science and will be informed of different solutions of the problems 2. report critically philosophical text and chair discussion 3. look up information individually and rationally argue for different opinions
Last update: Světlík Martin Karel (14.08.2013)
|
|
||
R: Aristotelés, Fysika, Praha 1996, 80-86027-03-1 R: Kuhn T. S., Struktura vědeckých revolucí, Praha 1997, 80-86005-54-2 R: Hume D., Zkoumání o lidském rozumu, Praha 1996, 80-205-0521-0 R: Skolimowski H., Účastná mysl, Praha 2001, 80-204-0918-1 R: Putnam,Rorty, Co po metafyzice, Bratislava 1997, 8071151394 R: Bacon F., Nové Organon, Praha 1974, 80-86473-19-8 R: Feyerabend P., Rozprava proti metodě, Praha 2001, 80-7299-047-0 R: Descartes R., Meditace, Praha 2003, 80-7298-084-X A: Popper, K., Logika vědeckého bádání, Praha 1997, 80-86005-45-3 A: Husserl E., Krize evropských věd, Praha 1996, 8020503110 A: Fajkus B., Filosofie a metodologie vědy, Praha 2005, 80-200-1304-0
Last update: Světlík Martin Karel (14.08.2013)
|
|
||
1. Myth, protoscience, and science. 2. Ancient Science (Aristotle) 3. Attempts at philosophical founding of science (Descartes, Husserl) 4. Critic of searching for principles of science (David Hume) 5. Ancient skepticism (Sextus Empiricus) 6. Modern science and the inductive method (Francis Bacon) 7. Positivism (August Comte, Rudolf Carnap) 8. Phenomenological critique of science (Edmund Husserl) 9. Science and pseudoscience (Karl Popper) 10. Normal and revolutionary science (Thomas Kuhn) 11. Rationality vs. epistemological anarchism (Istvan Lakatos, Paul Feyerabend) 12. The problem of language (Richard Rorty, Donald Davidson) 13. Scientific realism (Hilary Putnam) 14. Participating thinking (Henryk Skolimowski) Last update: Světlík Martin Karel (14.08.2013)
|
|
||
None. Last update: TAJ832 (26.08.2013)
|
|
||
None. Last update: TAJ832 (26.08.2013)
|
Teaching methods | ||||
Activity | Credits | Hours | ||
Konzultace s vyučujícími | 0 | 1 | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 0.4 | 10 | ||
Práce na individuálním projektu | 0.5 | 14 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 0.1 | 3 | ||
2 / 2 | 56 / 56 |
Coursework assessment | |
Form | Significance |
Regular attendance | 30 |
Defense of an individual project | 30 |
Examination test | 40 |