|
|
|
||
Cílem předmětu je uvést studenty do systému pedagogiky jako teoreticko-empirické vědní disciplíny, seznámit je s
jejím pojetím, klíčovými mezníky jejího vývoje, s hlavními trendy ve školství ve světě a s problematikou školského
systému v České republice.
Po úspěšném absolvování tohoto kurzu budou studenti schopni samostatně vyhledávat zdroje pedagogických informací, orientovat se v obecných otázkách pedagogiky, definovat a používat základní pedagogické pojmy, používat různé bibliografické normy, prokázat pochopení historické podmíněnosti pedagogických jevů, zařadit jednotlivé typy českých škol do systému ISCED, identifikovat světové trendy ve školství a kriticky analyzovat náš školský systém.
Poslední úprava: Lorenzová Jitka (23.08.2024)
|
|
||
Aktivní účast na přednášce, zpracování systému vybraného zahraničního školského systému jako výstupu ze skupinové práce (zejm. USA, SRN, Fracie, Itálie). Absolvování ústní zkoušky. Poslední úprava: Lorenzová Jitka (23.08.2024)
|
|
||
Z: KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008, 2021. Z: KAŠČÁK, Ondrej a PUPALA, Branislav. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009. Z: LORENZOVÁ, J. Kontexty vzdělávání v postmoderní situaci. Praha: FFUK, edice Humanitas, 2016. Z: PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 6. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2017. Z: PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001. Z: STOJAN, M. Přehled obecných pedagogických kategorií. 2. doplněné vydání. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2003. Z: ŠVARCOVÁ, I. Základy pedagogiky. 2. upravené a rozšířené vydání. Praha: VŠCHT, 2011. Z: VÁŇOVÁ, M. Srovnávací pedagogika. Praha: UJAK, 2009. Z: OECD. Education at a Glance 2018: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris, 2018. ISBN (PDF) 978-92-64-30339-3. Dostupné z: http://www.cnedu.pt/content/noticias/internacional/Education_at_a_glance_2018.pdf
D: KOLÁŘ, Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: Grada, 2012. D: PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007. D: SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007. D: KELLER, J., TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Praha: Sociologické nakladatelství, 2008. D: PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání.Praha: Portál, 2015. D: SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Brno: Paido, 1996. D: ŠMAHELOVÁ, B. Nástin vývoje pedagogického myšlení. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 2008. D: VALENTA, M. Waldorfská pedagogika a jiné alternativy. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993. D: WENKE, H., RÖHER, R. Ať žije škola Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000. D: ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál, 1997. Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (24.09.2024)
|
|
||
1. Pedagogika jako věda, její charakter, předmět, cíle a úkoly 2. Paradigmata výchovné vědy a klíčové pedagogické diskursy 3. Systém pedagogických věd, jeho vývoj a současné členění 4. Činitelé, podmínky a prostředky výchovy 5. Pedagogické kategorie, jejich pojetí v minulosti a současnosti, systém výchovy 6. Modely výchovy a vzdělávání, animace, formace, edukace 7. Výchova a vývoj člověka, pedagogický optimismus, pesimismus a realismus 8. Výchova, vzdělání a soudobá společnost, vybrané teorie socializace 9. Pedagogický systém J. A. Komenského. 10. J. J. Rousseau, jeho pedagogické ideje a jejich vliv na pedagogiku 20. století. 11. Johan Friedrich Herbart, jeho pedagogické ideje a jejich vliv na pedagogiku 2. pol. 19. století a 20. století. 12. Učitel, jeho profese a vzdělávání 13. Modely školských systémů. Inovace a problémy 14. Český vzdělávací systém, jeho vývoj a současný stav 15. Alternativní školy, jejich vznik a význam v současné době Poslední úprava: Lorenzová Jitka (23.08.2024)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast na přednáškách | 0.5 | 14 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 1.5 | 42 | ||
2 / 2 | 56 / 56 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Zkouškový test | 100 |