PředmětyPředměty(verze: 965)
Předmět, akademický rok 2019/2020
  
Úvod do pedagogiky - M832003
Anglický název: Introduction to pedagogy
Zajišťuje: Ústav učitelství chemie a humanitních věd (832)
Fakulta: Celoškolská pracoviště VŠCHT Praha
Platnost: od 2019 do 2019
Semestr: zimní
Body: zimní s.:2
E-Kredity: zimní s.:2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/0, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Úroveň:  
Garant: Váňová Miroslava doc. PhDr. CSc.
Klasifikace: Učitelství > Pedagogika
Je prerekvizitou pro: M832015, M832014
Termíny zkoušek   Rozvrh   
Anotace
Cílem předmětu je uvést studenty do systému pedagogiky jako teoreticko-empirické vědní disciplíny, seznámit je s jejím pojetím, klíčovými mezníky jejího vývoje, s hlavními trendy ve školství ve světě a s problematikou školského systému v České republice. Po úspěšném absolvování tohoto kurzu budou studenti schopni samostatně vyhledávat zdroje pedagogických informací, orientovat se v obecných otázkách pedagogiky, definovat a používat základní pedagogické pojmy, používat různé bibliografické normy, prokázat pochopení historické podmíněnosti pedagogických jevů, zařadit jednotlivé typy českých škol do systému ISCED, identifikovat světové trendy ve školství a kriticky analyzovat náš školský systém.
Poslední úprava: Lorenzová Jitka (23.08.2024)
Podmínky zakončení předmětu (Další požadavky na studenta)

Aktivní účast na přednášce, zpracování systému vybraného zahraničního školského systému jako výstupu ze skupinové práce (zejm. USA, SRN, Fracie, Itálie). Absolvování ústní zkoušky.

Poslední úprava: Lorenzová Jitka (23.08.2024)
Literatura

Z: KASPER, T., KASPEROVÁ, D. Dějiny pedagogiky. Praha: Grada, 2008, 2021.

Z: KAŠČÁK, Ondrej a PUPALA, Branislav. Výchova a vzdelávanie v základných diskurzoch. Prešov: Rokus, 2009.

Z: LORENZOVÁ, J. Kontexty vzdělávání v postmoderní situaci. Praha: FFUK, edice Humanitas, 2016.

Z: PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. 6. aktualizované vydání. Praha: Portál, 2017.

Z: PRŮCHA, J. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2001.

Z: STOJAN, M. Přehled obecných pedagogických kategorií. 2. doplněné vydání. Brno: Akademické nakladatelství CERM, 2003.

Z: ŠVARCOVÁ, I. Základy pedagogiky. 2. upravené a rozšířené vydání. Praha: VŠCHT, 2011.

Z: VÁŇOVÁ, M. Srovnávací pedagogika. Praha: UJAK, 2009.

Z: OECD. Education at a Glance 2018: OECD Indicators. OECD Publishing, Paris, 2018. ISBN (PDF) 978-92-64-30339-3. Dostupné z: http://www.cnedu.pt/content/noticias/internacional/Education_at_a_glance_2018.pdf

D: KOLÁŘ, Z. a kol. Výkladový slovník z pedagogiky. Praha: Grada, 2012.

D: PELIKÁN, J. Hledání těžiště výchovy. Praha: Karolinum, 2007.

D: SVOBODOVÁ, J., ŠMAHELOVÁ, B. Kapitoly z obecné pedagogiky. Brno: MSD, 2007.

D: KELLER, J., TVRDÝ, L. Vzdělanostní společnost? Praha: Sociologické nakladatelství, 2008.

D: PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky: Úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání.Praha: Portál, 2015.

D: SVOBODOVÁ, J., JŮVA, V. Alternativní školy. 2. upr. vyd. Brno: Paido, 1996.

D: ŠMAHELOVÁ, B. Nástin vývoje pedagogického myšlení. 1. vyd. Brno: Pedagogická fakulta MU v Brně, 2008.

D: VALENTA, M. Waldorfská pedagogika a jiné alternativy. 1. vyd. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1993.

D: WENKE, H., RÖHER, R. Ať žije škola Daltonská výuka v praxi. Brno: Paido, 2000.

D: ZELINKOVÁ, O. Pomoz mi, abych to dokázal: pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes. 1. vyd. Praha: Portál, 1997.

Poslední úprava: Čapek Adamec Martin (24.09.2024)
Sylabus

1. Pedagogika jako věda, její charakter, předmět, cíle a úkoly

2. Paradigmata výchovné vědy a klíčové pedagogické diskursy

3. Systém pedagogických věd, jeho vývoj a současné členění

4. Činitelé, podmínky a prostředky výchovy

5. Pedagogické kategorie, jejich pojetí v minulosti a současnosti, systém výchovy

6. Modely výchovy a vzdělávání, animace, formace, edukace

7. Výchova a vývoj člověka, pedagogický optimismus, pesimismus a realismus

8. Výchova, vzdělání a soudobá společnost, vybrané teorie socializace

9. Pedagogický systém J. A. Komenského.

10. J. J. Rousseau, jeho pedagogické ideje a jejich vliv na pedagogiku 20. století.

11. Johan Friedrich Herbart, jeho pedagogické ideje a jejich vliv na pedagogiku 2. pol. 19. století a 20. století.

12. Učitel, jeho profese a vzdělávání

13. Modely školských systémů. Inovace a problémy

14. Český vzdělávací systém, jeho vývoj a současný stav

15. Alternativní školy, jejich vznik a význam v současné době

Poslední úprava: Lorenzová Jitka (23.08.2024)
Zátěž studenta
Činnost Kredity Hodiny
Účast na přednáškách 0.5 14
Příprava na zkoušku a její absolvování 1.5 42
2 / 2 56 / 56
Hodnocení studenta
Forma Váha
Zkouškový test 100

 
VŠCHT Praha