|
|
|
||
Předmět rozvíjí obecné předpoklady pro práci v profesi učitele a aplikuje pedagogickou teorii v podmínkách výchovně vzdělávacího procesu a školského systému ČR. Cílem je rozvíjet samostatné didaktické myšlení, schopnost reflektovat výukové situace, chápat didaktiku z hlediska vývoje, změn a pedagogických inovací jako nástroj vytváření příležitostí k učení žáků. Kurz zároveň orientuje studenty před a v průběhu Úvodní praxe s reflexí v základních plánovacích, výukových, organizačních a evaluačních činnostech učitele a vytváří poznatkovou bázi pro plánování, realizaci a hodnocení školního kurikula v navazující Asistentské pedagogické praxi a Souvislé pedagogické praxi I a II.
Studenti budou na konci kurzu schopni charakterizovat a uvést do souvislostí základní didaktické pojmy v kontextu školní výuky, didaktické transformace učiva, projektování a hodnocení školního kurikula. Na základě analýzy modelových výukových situací zvolí vhodné výukové strategie a svoji volbu zdůvodní pomocí teoreticky podložené odborné argumentace. Poslední úprava: Vališová Alena (27.08.2024)
|
|
||
Povinná:
Poslední úprava: prepocet_literatura.php (19.12.2024)
|
|
||
Aktivní účast na seminářích (min. 75%) Příprava na přednášky a semináře, průběžné a včasné plnění úkolů v e-learningu (min. 4 úkoly z 5) Zpracování individální seminární práce dle zadání Závěrečný písemný test Poslední úprava: Vališová Alena (27.08.2024)
|
|
||
1. Obecná didaktika jako vědní disciplína, odborná východiska a související disciplíny. 2. Vyučování založené na evidenci, efektivní výukové strategie, základní struktura a fáze vyučovací hodiny. 3. Organizační formy a metody vyučování. Plánování vyučovacích hodin s akcentem na aktivizující metody práce. 4. Výchovně-vzdělávací cíle, vztah mezi cíli, hodnocením výsledků učení a činnostmi žáků. Sumativní a formativní hodnocení. 5. Modely výuky. Transmisivní výuka, výklad a strukturace deklarativních znalostí, rozvíjení procedurálních znalostí a dovedností. 6. Konstruktivistická výuka, induktivní vyvozování, badatelsky orientované vyučování. 7. Ideová, obsahová a metodická dimenze kurikula. Systém kurikulárních dokumentů v ČR, průřezová témata v kurikulu základní a střední školy. 8. Projektování školního kurikula: školní vzdělávací program, tematický plán, příprava učitele na výuku – didaktická analýza učiva. 9. Hodnocení školního kurikula – dimenze kvality výuky: zpracování obsahu, řízení třídy, podpůrné klima, podpora učení, zpětná vazba, reflexe. 10. Realizace školního kurikula: procesní, produktový a mikrostrategický model kurikula; didaktická transformace učiva, realizace a evaluace výuky. 11. Klíčové kompetence a jejich rozvoj ve výuce. Průřezová témata a mezipředmětové vztahy v kurikulu ZŠ a SŠ. 12. Výukový obsah a jeho strukturace. Učebnice a parametry jejich kvality. 13. Profesní kompetence učitele jako předpoklad efektivní pedagogické činnosti. 14. Aktuální otázky obecné didaktiky a její perspektivy v českém i mezinárodním kontextu. Poslední úprava: Vališová Alena (27.08.2024)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast na přednáškách | 1 | 28 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 1 | 28 | ||
Práce na individuálním projektu | 0.5 | 14 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 1 | 28 | ||
Účast na seminářích | 0.5 | 14 | ||
4 / 4 | 112 / 112 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Aktivní účast na výuce | 25 |
Domácí příprava na výuku | 25 |
Protokoly z individuálních projektů | 25 |
Zkouškový test | 25 |