|
|
|
||
Předmět Historie chemie a materiálů je poměrně rozsáhlým úvodem do dějin chemie, chemické technologie a dějin technologie materiálů od prehistorie do 20. století. Cílem předmětu je, aby student získal ucelenou představu o vývoji dnešní chemie, která dnes obsahuje vedle klasických disciplín jako jsou anorganická, organická a fyzikální chemie i mnoho oblastí z tzv. materiálových věd a technologií a týká se jak organických tak anorganických materiálů.
Poslední úprava: Pabst Willi (19.11.2012)
|
|
||
Překlad cca 4-8 stran z cizojazyčné literatury o historii chemie představuje individuální projekt, je předpokladem k získání zápočtu, bude hodnocen a představuje 20 % konečné známky. Dále je předpokladem získání zápočtu účast minimálně na dvou ze tří zápočtových písemek, ve kterých bude vždy zkoušena pouze látka čtyř předcházejících přednášek. Neúčast na více než jedné z těchto písemek je automaticky hodnocena známkou „F“ (neprospěl/-a) a průměr ze dvou nejlepších je 50 % konečné známky. Ústní zkouška, na které bude zkoušena celá látka, představuje dalších 30 % známky. V případě dvou písemek lepších než C (50 % maximálního počtu bodů) si může student nechat průměr uznat přímo jako zkoušku a povinnost ústní zkoušky tím pro něj odpadá. Poslední úprava: Pabst Willi (19.11.2012)
|
|
||
Z - Hudson J.: The History of Chemistry. Macmillan, London 1992 (ISBN 0-333-53551-0). Z - Partington J. R.: A Short History of Chemistry. Dover, New York 1989. (ISBN 978-0-486-65977-0). D - Engels S., Nowak A.: Chemické prvky - historie a současnost. SNTL, Praha 1977 (str.7-312, 344-355). (nemá ISBN) D - Zyka J., Karpenko V.: Prvky očima minulosti. Práce, Praha 1984 (str.17-237). (nemá ISBN). D - Kratochvíl M.: Cesty chemie - od atmou v molekule k nanotechnologiím. VUT Brno, Brno 2009 (ISBN 978-80-214-3630-5). D - Strathern P.: Mendělejevův sen - putování po stopách prvků. Nakladatelství BB / art, Praha 2005 (ISBN 80-7341-543-7). D - Kuhn T. S.: Struktura vědeckých revolucí. Oikoymenh, Praha 1997. (ISBN 80-86005-54-2) D - Kužvart M.: Kámen ve službách civilizace. Academia, Praha 1990. (str. 11-22, 93-125, 131-153, 167-190.) D - Chládek J., Nová I.: Porcelán kolem nás. SNTL, Praha 1991. (str. 9-35.) D - Pleiner R., Kořan J., Kučera M., Vozár J.: Dějiny hutnictví železa v Československu - 1 Od nejstarších dob do průmylsové revoluce. Academia, Praha 1984. (str. 13-33.) D - Drahotová O. (ed.): Historie sklářské výroby v českých zemích � I. díl (Od počátků do konce 19. století). Academia, Praha 2005. (str. 21-26.) Poslední úprava: Kubová Petra (04.04.2016)
|
|
||
1.Prehistorie a starověk I: materiály a technologie (kámen, keramika, kovy, sklo) 2.Prehistorie a starověk II: materiály a technologie (sůl, pigmenty, organické látky) 3.Starověká přírodní filozofie a literatura týkající se chemie a materiálové technologie 4.Alchymie a přírodní filozofie raného středověku (helénistická a arabská fáze) 5.Alchymie a přírodní filozofie vrcholného středověku (latinská fáze) 6.Iatrochemie a poslední vrchol alchymie v 17. století 7.Renesanční literatura týkající se materiálů a chemické technologie 8.Flogistonová teorie a pneumatická chemie; vývoj technické chemie a materiálové technologie (kovy, sklo, keramika) od středověku do 18. století 9.Lavoisierova revoluce v chemii a Kuhnova teze o struktuře vědeckých revolucí; vývoj mineralogie a krystalografie 10.Základní koncepty moderní chemie; vývoj chemické terminologie a symboliky 11.Objev chemických prvků po Lavoisierovi (až k transuranům) 12.Termodynamika, statistická fyzika a fyzikální chemie v 19. století 13.Organická chemie, chemická technologie a technologie materiálů v 19. století 14.Milníky chemie a materiálové vědy 20. století, Nobelovy ceny Poslední úprava: Pabst Willi (19.11.2012)
|
|
||
http://cs.wikipedia.org Poslední úprava: Kubová Petra (04.04.2016)
|
|
||
Studenti budou umět: Posoudit historický vývoj chemie jako celek očima chemika a aplikovat tyto znalosti k lepšímu a hlubšímu pochopení jednotlivých předmětů, se kterými se setká v dalším průběhu studia. Používat znalosti získané v tomto předmětu jako základ pro získání univerzálnějšího vzdělání univerzitního typu a k rozšíření horizontu inženýrské výuky, které může v delším horizontu přispět k zvýšení celospolečenské prestiže chemického povolání obecně. Absolvováním tohoto předmětu získá každý student rámcovou představu o vývoji chemie a nejdůležitějších materiálových technologií od prehistorie až do 20. století. Měl by být schopen časově zařadit nejvýznamnější objevy a vynálezy a chápat v hrubých rysech celkový historický vývoj oboru, který studuje. Nejnadanější studenti budou po absolvování předmětu navíc schopni do jisté míry posoudit oprávněnost Kuhnovy teze o struktuře vědeckých revolucí v chemii. Poslední úprava: Pabst Willi (21.11.2012)
|
|
||
žádné Poslední úprava: Pabst Willi (19.11.2012)
|
Zátěž studenta | ||||
Činnost | Kredity | Hodiny | ||
Účast na přednáškách | 1.5 | 42 | ||
Příprava na přednášky, semináře, laboratoře, exkurzi nebo praxi | 0.5 | 14 | ||
Práce na individuálním projektu | 1 | 28 | ||
Příprava na zkoušku a její absolvování | 2 | 56 | ||
5 / 4 | 140 / 112 |
Hodnocení studenta | |
Forma | Váha |
Obhajoba individuálního projektu | 20 |
Průběžné a zápočtové testy | 50 |
Ústní zkouška | 30 |